آموزش در محیط کار واقعی بهترین راه برای اشتغال مهارت آموزان

مدیرکل دفتر هدایت شغلی فنی و حرفه‌ای کشور گفت: حدود ۸۰ درصد از مهارت آموزان که در محیط کار واقعی آموزش می‌بینند شاغل می‌شوند.

 محمود تقی پور مدیرکل دفتر نظارت، بهسازی و هدایت شغلی فنی و حرف‌های کشور در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: سازمان آموزش فنی و حرف‌های کشور متولی ارائه آموزش مهارتی در دو بخش دولتی و آزاد است.

وی افزود: این آموزش‌ها براساس استاندار‌های بین المللی انجام و در نهایت منجر به صدور گواهینامه مهارت می‌شود. 

تقی پور با بیان اینکه سازمان آموزش فنی و حرف‌های کشور ۱۹ جامعه هدف دارد گفت: آموزش به شیوه‌های مختلف ارائه می‌شود که یکی از شیوه.‌های اثرگذار و منتج به نتیجه آموزش در محیط واقعی کار است.

 مدیرکل دفتر نظارت، بهسازی و هدایت شغلی فنی و حرفه‌ای کشور گفت: باید آموزش‌ها به سمتی هدایت شود که متناسب با نیاز واقعی بازار کار باشد و آموزش‌ها باید نیاز واقعی صنعت را مرتفع کند.

وی اظهار کرد: یکی از شیوه‌های اثربخشش، آموزش به روش استاد و شاگردی است که در قدیم یک توافق نانوشته بود و در ایران از زمان‌های گذشته نسل به نسل منتقل شده است که اگر مشاهده می‌شود که برخی از مشاغل از گذشته تا کنون حفظ شده‌اند به خاطر استفاده از این شیوه آموزش بوده و بر عکس اگر مشاغلی از بین رفته آمد به خاطر نت دیده گرفتن این شیوه بوده است.

 تقی پور گفت: در گذشته به شکلی بود که یک شغل، نسل به نسل به واسطه حضور یک استاد و شاگردهایش ادامه پیدا می‌کرد.

وی گفت: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با بهره گیری از روش استاد شاگردی، طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی را ارائه داد و این طرح اکنون مصوبه شورای عالی اشتغال است که از طریق وزیر کار به تمام استانداران سراسر کشور هم ابلاغ شده به صورتی است که در یک فضای کارگاهی که استادی هست و کار انجام می‌دهد شاگردان حضور پیدا می‌کنند و همزمان با تولید محصول، آموزش هم به شاگردان منتقل می‌شود.

وی در خصوص محدودیت‌های ضوابط قانون کار برای استفاده از این روش گفت: در گذشته مشکلاتی وجود داشت، اما اکنون با توجه به اینکه این یک طرح بین بخشی است سازمان تامین اجتماعی، ادارات کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان‌ها و ادارات کل آموزش فنی و حرفه‌ای به صورت مشترک این کار را انجام می‌دهند و وزیر کار هم این طرح را توسط سازمان تامین اجتماعی به سراسر کشور ابلاغ کردند. 

تقی پور گفت: در این طرح ما مرکزی به عنوان واحد پذیرنده داریم و همزمان با اینکه در حال تولید یک محصولی است و یا خدمتی را ارائه می‌دهد میتواند از ۳ تا ۵ نفر کار آموز در محیط کار خود استفاده کند و بازرسان تامین اجتماعی به واسطه ابلاغیه صادر شده توسط سازمان تامین اجتماعی، مشکلات بیمه شدن این شاگرد‌ها را به واسطه اینکه مجوز آموزش در محیط واقعی کار را دارند حل می‌کنند و دیگر مشکلی وجود ندارد.

مدیرکل دفتر نظارت، بهسازی و هدایت شغلی فنی و حرفه‌ای کشور در خصوص استقبال اصناف از این طرح گفت: جلسات متعددی با اصناف برگزار شده و بر اساس اخرین آمار بالغ بر ۳۸ تا ۳۹ هزار واحد پذیرنده داریم که نشان دهنده این است که اصناف همراهی کردند و بر اساس بررسی‌های انجام شده و رهگیری اشتغال انجام شده بیشترین درصد اشتغال مختص آموزش در محیط واقعی کار هستند یعنی نزدیک ۸۰ درصد از مهارت آموزان که در محیط کار واقعی آموزش می‌بینند شاغل می‌شوند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۷ ۰۳ مرداد ۱۴۰۲
بله تو محل کار بهتر یاد میگیری به شرط اینکه استاد کار بخواد یاد بده نه که به کارهای بیخودی مشغولت کنه که یاد نگیری و رقیبش نشی.
Iran (Islamic Republic of)
پوریا
۰۹:۵۵ ۰۳ مرداد ۱۴۰۲
چه شغلی؟
استخدام که نمیشن همش پیمانکاری و کارگری بدون امنیت شغلی...اصلا نمیشه دل به این شغلا خوش کرد که مثلا بعدش طرف ازدواج کنه و یه روز بیکار نشه و کاسه چه کنم دستش نگیره.
خیلیا تحصیلات عالی دانشگاهی دارن ولی مجبورن کارگری کنن با همین مدرکای فنی حرفه ای که اصلا راضی نیستن.
طرف درس خونده که بشه مهندس نه کارگر و تنکسین.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۴ ۰۳ مرداد ۱۴۰۲
سلام.
فنی حرفه ای صدها رشته برای آموزش دارد اما وقتی می روید برای ثبت نام(حدود ۸۰ درصد رشته ها) شما را به آموزشگاههای آزاد معرفی می کند و اونها هم نامردی نمی کنند و حسابی گران می گیرند و همه توان پپرداخت هزینه را ندارند.
ممنون اگر منعکس کنید. انشاالله بی تاثیر نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۵ ۰۳ مرداد ۱۴۰۲
البته بعد از آموزش سیستماتیک
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۸:۰۴ ۰۳ مرداد ۱۴۰۲
سلام ما کارکنان سازمان اموزش فنی وحرفه ای 2سال هست مداوم از بی عدالتی در حقوقها به تمام سران کشور عریضه مینویسیم ولی متاسفانه گوش شنوایی وجود ندارد تا مشکلات ما را برسی کند به داد ما برسید چرا که این کارمند با27سال سابقه شرمنده خانواده هستم واین به تمام کارکنان صدق میکند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۸ ۰۳ مرداد ۱۴۰۲
کیفیت آموزش هم مهم است با افزایش حقوق کارمندان آموزش فنی وحرفه ای مقداری از مشکلات این قشر فراموش شده را کاهش دهید.
Iran (Islamic Republic of)
ساختار را درست کنید
۰۷:۵۰ ۰۳ مرداد ۱۴۰۲
فنی و حرفه ای باید در وزارت علوم ادغام شود متاسفانه این سازمان تخصصی آموزشی زیر نظر وزارت کار قرار گرفته که هیچ تخصصی در امر آموزش ندارد
آخرین اخبار