آغاز تزریق واکسن تب برفکی در آذربایجان غربی

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی گفت: مایه کوبی جمعیت دام سبک و سنگین علیه بیماری تب برفکی در استان آغاز شد.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: در فاز اول مایه کوبی جمعیت دام سبک و سنگین علیه بیماری تب برفکی که از دوم مرداد ماه در سطح روستا‌ها و دامداری‌های این استان آغاز شده است، بیش از ۲۹۸ هزار راس دام سنگین و بیش از ۲ میلیون و ۹۶۰ هزار راس دام سبک مایه کوبی شوند.

سیدامید خلیل زاده با بیان اینکه ۱۰۷ مرکز مایه کوبی بخش خصوصی با نظارت اکیپ نظارتی بخش دولتی در این فاز واکسینه و ایمن سازی می‌شوند، افزود: یکی از راه‌های کنترل بیماری پرخسارت فوق العاده مسری و مهلک تب برفکی، علاوه بر لزوم رعایت مقررات بهداشتی و قرنطینه‌ای، واکسیناسیون مرتب و دوره‌ای جمعیت حساس دام‌ها استان است.

 وی گفت: دامداران در کنترل و پیشگیری از شیوع بیماری‌های واگیردار نقش مهمی برعهده دارند و می‌توانند با رعایت موارد بهداشتی، عدم تردد در میادین دام سنتی، واکسیناسیون به موقع و ضد عفونی دامداری‌های خود در کنار ادارات دامپزشکی از شیوع این بیماری‌ها جلوگیری کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان آذربایجان غربی از دامداران خواست، برای حفظ سلامت دام‌های خود و جلوگیری از شیوع این بیماری، همکاری و تعامل لازم را با اکیپ‌های دامپزشکی برای انجام عملیات مایه‌کوبی و سایر خدمات دامپزشکی داشته باشند و همچنین جهت اطمینان از پوشش حداکثری این واکسیناسیون از خرید و فروش و جابجایی دام‌ها در مدت زمان اجرای عملیات مایه کوبی خودداری کنند.

 

بر اساس پیش بینی اداره کل دامپزشکی آذربایجان غربی، در صورت همکاری دامداران در کلیه واحد‌های اپیدمیولوژیک فاز اول مایه کوبی جمعیت دام سبک و سنگین علیه بیماری تب برفکی در مدت ۲ ماه به پایان می رسد.

بیماری تب برفکی به عنوان مسری‌ترین و مهم‌ترین و پر خسارت‌ترین بیماری اقتصادی است که در صورت بروز نقش مهمی در افت تولید شیر و انواع فرآورده‌های پروتئینی با منشاء دامی، خواهد داشت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.