آیتالله علیاکبر رشاد، رئیس شورای سیاستگذاری حوزههای علمیه تهران دوم مرداد ماه در هماندیشی «واکاوی ابعاد فقهی، حقوقی و سیاسی حکم رهبر انقلاب در محکومیت آتشسوزی قرآن» که از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مجمع جهانی اهل بیت (ع) برگزار شد با محکومیت اهانت به قرآن و عرض تسلیت در این باره، گفت: قرآن تاریخ را به پیش و پس از خود تقسیم کرده است؛ تاریخ جاهلیت و بعد از جاهلیت، قرآن، تمدن آورد و بشریت را به تمدن فراخواند؛ در اولین آیات خود بشریت را به علم دعوت کرد و خرافه را از زندگی بشر زدود، توحید ناب به ارمغان آورد، جهانبینی و هستیشناسی متعالی برای بشر آورد، زیست قبایلی را تغییر داد، معیارهای شایسته در عرصه سیاسی ارائه کرد و نسلی از نخبگان و متفکران را پدید آورد.
در ادامه حجت الاسلام والمسلمین ایمانی پور ضمن عرض ارادت به ساحت سالار شهیدان اباعبدالله الحسین علیه السلام گفت:اسلام در طول حیات تاریخی خود بزرگترین و قدرتمندترین جریان دینی بوده که توانسته تاثیرات شگرفی درجهان برجای بگذارد. این تاثیر در قدرت ایجاد فرهنگ و تمدن سازی، متشکل کردن جوامع دینی و اجتماعات معناگرای بشری، تاسیس مکاتب و جریانهای کلامی فلسفی، ایجاد تحولات و دگرگونیهای سیاسی و اجتماعی، پیشرفت و توسعه علم و فناوری نمود تاریخی بزرگی در تاریخ جهان داشته است. حکمت و علت العلل این تحول بنا به اذعان صاحبان فرهنگ و تمدن، نسخه حیات بخش و تمدن آفرین کلام وحی یعنی قرآن کریم است. این اثر جاودان اسلامی که جنبهها و ابعاد الهی وحیانی قابل استناد آن برهیچ دانشمند و فرهیخته آگاه به متون دینی پوشیده نیست.
وی افزود، بنا بر اذعان و اعتقاد تمامی مسلمانان کلام خداوند و بیانگر اراده الهی در هدایت بویژه در گونه زیست مادی و معنوی مسلمانان در تمام اعصار تاریخی بوده است. درخشش کلام وحی و تاثیر عمیق و گسترده تعالیم و آموزههای قرآنی وپدیداری جریان فرهنگ و تمدن سازی اسلامی از سرآغاز تاسیس اسلام همواره خاری در چشمان دشمنان اسلام بود بگونهای که ما نشانههای تاریخی دشمنان اسلام وقران را در تلاش برای انتساب، تحریف و دگرگونی در معنی و محتوای قرآن شاهد بوده ایم. این عناد تاریخی در هربرههای از تاریخ جهان جلوهها و نمودهای زمان خود را به همراه داشته است. دوران ترجمههای ناقص و خودخواسته از قرآن مجید، تحریف مفاهیم و درون مایههای الهی معنوی و عرفانی، انتساب به عناصر بشری، پیشداوریها و قضاوتهای منفی از پیام الهی و دهها تلاش دیگر که از عصر اسلام شناسی و شرق شناسی و ایران شناسی آغاز شد همواره با همان محتوا، ولی در قالب فرهنگ حاکم و مسلط استعماری گویای استواری و جاودانگی کلام وحی در قالب قرآن کریم بود.
رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات ادامه داد، امروز جلوهای دیگر از عناد و دشمنی مشرکانه با نمود بیرونی عناصر خودفروخته در یک قالب جاهلانه، اما در پس پرده با اقدامات آگاهانه باز به مصاف قرآن کریم آمده اند. تاثر عمیق دنیای اسلام از این واقعه تلخ که در سخن مقام معظم رهبری بیان گردید خود گویای یک جریان پرتکرار تاریخی است که در دنیای امروز طبعا واکنشهای خاص خود را به همراه خواهد داشت.
باز آفرینی تلخ یک جریان تاریخی
رئیس دستگاه دیپلماسی فرهنگی کشور گفت:مقام معظم رهبری به حق به نکتهای اشاره دارند که گویای یک جریان تلخ تاریخی در تکرار اهانت مستمر دشمنان اسلام به ساحت قدسی قرآن کریم است. اگرچه سوزاندن و اهانت از این نوع در تاریخ ثبت نگردیده، اما گوناگونی مخالفت با قرآن کریم از جریان ردیه نویسی محتوائی و تحریف و تاویلهای درون مایه دینی که مورد پاسخ عالمان و اندیشمندان اسلامی قرار گرفت اینان از سر عجز و ناکامی به نمودهای بیرونی در سوزاندن و آتش زدن به این خرمن جاودانی سقوط کردند که خود گویای عدم توفیق و ناکامی در رویاروئی با این اثر جاودانی است و، اما در حقیقت بسیار تلخ وناخوشایند است که پس از هزارسال دشمنی ورویاروئی بی تاثیر همچنان بر طبل مخالفت جاهلانه میکوبند در حالی که به اذعان ایشان حرمت و شوکت قرآن کریم روز به روز افزونتر و انوار هدایت آن درخشانتر خواهد شد.
چرایی توطئه آمیزی خواندن این اقدام
ایمانی پور اظهار داشت مقام معظم رهبری به جریان قطعی توطئه آمیزی در دامن زدن به این حادثه اشاره دارند. امری که برای هرصاحب خرد و اندیشهای بخوبی قابل دریافت است که یک عنصر حقیر خود فروخته در جایگاهی نیست که به کرات بتواند یک چنین اهانتی را به یک جامعه بزرگ دینی بنماید که موجب جریحه دار شدن احساسات دینی و فرهنگی چند میلیارد مسلمان گردد. اهانت به عنصری که بعنوان یکی از مشترکان جامعه اسلامی برای هر مسلمانی مقدس و محترم است. این حادثه توطئهای روشن در ایجاد یک جریان جدید برای جهان اسلام است که بازیگران آن در پس پرده جنایتها و خیانتها به اسلام و مسلمانان قرار دارند تا از فرصتهای پیش آمده بهره مندی لازم را بنمایند. ایشان در کلام خود دارند که این توطئه و عاملان آن حقیرتر از آنند که بتوانند جلوگیر این درخشش روز افزون باشند.
پیش بینیها و احتمال خطر آفرینیها
مقام معظم رهبری با نگرشی داهیانه خطر یک فاجعه پرمخاطره در سایه این اقدامات نابخردانه را گوشزد مینمایند. مسلمانان در سایه تعالیم اسلامی هرگونه اهانت به تراث و میراث اعتقادی ملت حتی میراث مشرکانه را ناشایست میداند. اهانت به ارزشمندترین میراث و تراث اسلامی که جامعه مسلمان در قداست و حقانیت آن تردید ندارد و آن را نسخه حیات بخش اسلام و جامعه اسلامی میداند نمیتواند سکوت بی تفاوت داشته باشد. البته این پاسخ از ناحیه اصحاب فکر و فرهنگ اندیشه ورزی وانجام گفتگوها و مناظرات عالمانه است، اما به هیچ وجه نمیتوان تضمینی برای واکنش ورفتارهای احساسی ناشی از این اهانت برای آحاد جامعه اسلامی قائل شد. یک اتفاق کوچک ناشی از هتک حرمت به ارزشهای بنیادین دینی، جریحه دار شدن احساسات دینی که آثار نفرت و بدبینی در جامعه اسلامی برجای نهاده میتواند باعث یک فاجعه جهانی گردد.
مسئولیت حمایت جانبدارانه کشور سوئد در پشتیبانی از جرم و مجرم
رییس دستگاه دیپلماسی فرهنگی کشور بیان داشت:، مقام معظم رهبری گذشته از درخواست اشد مجازات که در حقیقت حق و خواست قاطبه علمای اسلام و جامعه اسلامی است کشور سوئد را بدلیل زیر پای نهادن قوانین مصرح حقوق بشر که موجب ایجاد تنفر دینی و جریحه دار شدن احساسات دینی یک جامعه بزرگ دینی گردیده مسئول دانسته اند. بسیار جای تعجب است که کشور ی، چون کشور سوئد که از جمله کشورهای پیشرو در امر آزادیهای دینی و حقوق ادیان است خود ناقض حقوق دینی بر اساس تمامی اسناد بین المللی میگردد. این کشور مدعی دستورالعملهای خاص حقوق بشردوستانه، اعلامیه جهانی حقوق بشر، میثاق حقوق مدنی و سیاسی، کنوانسیون حقوق بشر اروپائی، رایهای صادره مبنی بر ممنوعیت توهین به ارزشها و مقدسات دینی، آراء مختلف دادگاههای کشورهای اروپائی در عدم تعرض به احساسات دینی، عدم تحقیر احکام وعقاید دینی، حق حمایت از احساسات مذهبی اشخاص و جرم انگاری بعضی از کشورهای اروپائی در فحاشی به کلیسا و اصحاب کلیساهستند. این کشور گذشته از رویههای حقوق قائل به اخلاق و روح روامداری، ضرورت تلاش برای همزیستی رهبران و پیروان ادیان، دوری از تحریک و تنفر مذهبی، استهزائ و اهانت است. آیااین اقدامات ناشی از ناآگاهی حقوقی قضائی و سیاسی است؟ وآیا اصرار به تداوم و توسعه این رفتار یک اقدام جاهلانه است که به این بحران دامن میزنند که البته نمیتوان قائل به جهالت این کشور شد وباید انگیزههای دیگری را در نظر داشت که باید باز نظر مقام معظم رهبری را صادق دانست که هدف پشتیبانی از جنایتکار در برابر دنیای اسلام و آرایش جنگی گرفتن جبهه غرب در برابر اسلام است که نتیجه آن طبق نظر ایشان نفرت و دشمنی عموم مسلمانان در برابر دولتهای غربی خواهد بود. براستی مسئول این فاجعه و تبعات ناشی از آن در بعد سیاسی اجتماعی و حتی پیامدهای اقتصادی و امنیتی متوجه دولت سوئد نیست؟
سیاستها و راهکارهای جهان اسلام در برابر توطئه
ایشان تصریح کرد، مقام معظم رهبری به هنگام توهین کشیش آمریکائی به اسلام، راهکارهائی را بیان داشتند که امروز در مقابل پرده دیگری از این جنایت میتواند راهگشا باشد. ایشان در چندین موضع وبرای حفظ ارزشها و میراث اسلامی اعتقاد دارند:
این میراث بزرگ اسلامی که تمامی جوامع اسلامی بدان ایمان دارند باید مورد بازشناسی معرفتی قرار گرفته و ارزشها و درون مایههای آنها بیشتر به جهانیان معرفی گردد.
معرفی چهره بی پیرایه قرآن کریم و اینکه قرآن کریم دارای چه مفاهیم و درون مایههای عقلانی و تمدنی است.
وحدت مسلمانان حول توجه به قرآن و اهمیت دادن به تعالیم و آموزههای قرآنی در زندگی فردی و اجتماعی
بازگشت مسلمانان به عناصر قدرت خود که قرآن کریم یکی از مظاهر اصلی و قدرت مشترک مسلمانان است.
توجه به پشت صحنههای اهانتها واغراض عاملان آن
فراموش نکردن دشمنی غربیها به آثار و میراث اسلامی
پرهیز از درگیریهای اسلام و مسیحیت
مطالبه مجازات اهانت کنندگان به قرآن و جریان قرآن سوزی از سران آمریکا و اروپا
در ادامه آیتالله احمد مبلغی در این هم اندیشی طی سخنانی با بیان اینکه موضوع قرآن سوزی مساله سرنوشت ساز برای هویت و کیان جامعه اسلامی محسوب میشود، گفت: علت آن است که چنین مسالهای یک بحث و اتفاق معمولی نیست.
عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه همواره حکم تابع موضوع است، افزود: لذا شناخت حکم نیزتابع شناخت موضوع است، با توجه به این مساله نسبت به مساله آتش سوزی نباید در بعد موضوع شناسی کم بگذاریم، این مساله ابعاد گستردهای دارد.
وی گفت: در موضوع شناسی گاهی بحث دارای ابعاد مختلفی است، بنابراین موضوعات امروزی عمدتا ذوابعاد هستند و مطالعه میان رشتهای را میطلبند، در مورد این بحث موضوع و هسته اصلی هجوم به مقدسات است که در این مجال بحث را معطوف به بعد اجتماعی مساله اهانت به قرآن میکنم.
آیت الله مبلغی افزود: این قرآن سوزی از حیث اجتماعی اساسا مبارزه با هویت دینی است، وقتی امری مکرر رخ میدهد دیگر اینگونه نیست که تصادفی بوده باشد به ویژه که هر بار نیز اعتراضات فاحشی نسبت به آن رخ میدهد.
عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: اینکه قبح چنین اهانتی از بین برود و از سوی دیگر مسلمانان در برابر این مساله دچار انفعال شوند و نوعی باختن در هویت را تجربه کنند، بحث مهمی است و اساسا هویت دینی مقوله مهمی است که باید به آن توجه کرد.
وی تصریح کرد: علت اینکه به قرآن اهانت شده است حلاوت، آرامش و اطمینان آن است، قرآن از اساس به دلیل اینکه کلام خداوند است وقتی در فضای کنونی و مدرن امروزی ارایه میشود نفوذ و حضور عجیبی را در مخاطب خواهد داشت و هرچه زمان بگذرد این حلاوت شیرینتر میشود، خداوند برای استماع قرآن حساب ویژهای را باز کرده است چنانکه در قرآن فرمود: «وإنْ أحدٌ من الْمشْرکین اسْتجارک فأجرْه حتّىٰ یسْمع کلام اللّه ثمّ أبْلغْه مأْمنه ۚ ذٰلک بأنّهمْ قوْمٌ لا یعْلمون» (و اگر یکی از مشرکان به تو پناه آورد (که از دین آگاه شود) بدو پناه ده تا کلام خدا بشنود و پس از شنیدن سخن خدا او را به مأمن و منزلش برسان، زیرا که این مشرکان مردمی نادانند). این آیه حکایت از آن دارد که شنیدن کلام خدا تاثیر عجیبی دارد.
آیت الله مبلغی با بیان اینکه کلام خدا در قرآن مجید فقط خطاب به مومنان نیست، افزود: بخشهایی از قرآن خطاب به همه انسانها است، لطیفترین قضایا و مسایل انسانی و فطری و اجتماعی و سیاسی در قرآن و در کلام خدا با زیباترین شیوه بیان شده است و کلام قرآن در حال نفوذ در بین بشریت است، در نتیجه دشمنان دنبال آلوده کردن فضا و ایجاد خصومت تصنعی هستند تا این بستر از بین برود و هویت اسلامی تضعیف و از سوی دیگر زمینه عرضه کلام خدا از بین برود.
وی ادامه داد: در این جاست که متناسب با موضع باید به بحث مجازات توجه کنیم، اینکه اقدامی صورت بگیرد که منجر به تخریب روابط بین ادیانی شود قطعا مجازت سختی در پی خواهد داشت، علاوه بر این مسایل دیگری نیز وجود دارد از جمله اینکه دستگاههای فرهنگی و متمرکز بر فعالیتهای قرآنی باید کلام خدا را در فضای امن متمرکز کنند.
عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: مساله دیگر اصل هجوم به آزادی بیان است، نباید بگوییم که شما آزادی بیان را نمیدانید و نمیفهمید، اصلا این هجوم به آزادی بیان دیگر آزادی بیان نیست، کسی که الفبای اندیشه وروابط اجتماعی، ضرورت عمل گرایی ادیان و استیلای منطق را میفهمد این مساله را نیز درک میکند که این اهانتها آزادی بیان نیست بلکه پشت آزادی بیان قایم شدند تا به قرآنی که بیان است حمله کنند لذا این کار هجمه به آزادی بیان است.
وی افزود: هجوم به قرآن هجوم به منطق، دین، ارزشها و انسانیت است، زیرا انسان زیرساخت تفکرات دینی و الهی انسان است و مخاطب قرآن انسان است، نکته دیگر اینکه مگر در جامعه امروز ادعا نمیکنیم که دنبال صلح جهانی هستیم؟ کدام کتاب در مورد صلح اجتماعی بین انسانها واژگان بیشتری دارد و اختلاف انسانها را مایه تعارف و نه تفاخر و تعارض برشمرده است؟ چه کتابی حتی دشمنی برخی افراد را توجیهی برای دورشدن از رفتار عادلانه ندانسته است؟ چه کتابی مساجد را در کنار بیع و صوامع قرار داده است؟
آیت الله مبلغی اظهار کرد: پیشنهاد میدهم که فقهالتقدیس را در حوزه علمیه ایجاد کنیم، زیرا هجوم به زیرساختهای مسلمین زیاد شده است و لازم است که مسلمانان اعم از شیعه و سنی بر این مسئله توافق کنند، از سوی دیگر برخی برگزاری همایش بینالمللی و ایجاد کمیته فقهی حقوقی را نیز برای این مسئله پیشنهاد دادهاند که درهر صورت ابتدا باید موضوع به درستی شناخته شود تا موضعگیریها هم بهتر انجام شود و صرف به یک یا دوبار محکومیت محدود و منحصر نشود.
بنا بر اعلام این خبر آیت الله رشاد در پایان این نشست بیان کرد:وقتی برای هر چیزی حقوقی قرارداده شده آیا نباید برای متدینین در دنیا که جمعیت حداکثری را شامل میشوند حقوقی قائل شود؟ لذا برای ایفای حقوق متدینین پیشنهاد میشود این موضوع در نهادهای بین المللی به صورت مدون اعلام شود و از این طریق این موضوع پیگیری شود.