نمازهای جمعه و ظهر عاشورا با توجه به تقارن سالروز اقامه اولین نماز جمعه پس از انقلاب اسلامی، با روز عاشورای حسینی، در بیشتر شهرها ادغام می‌شود.

حجت الاسلام محسن فاطمی‌نیا مدیر دفتر شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه استان سمنان گفت: پنجم مرداد سالروز اقامه اولین نماز جمعه در سال ۱۳۵۸ به فرمان حضرت امام خمینی(ره) به امامت مرحوم آیت الله محمود طالقانی است که با ششم مرداد امسال و روز عاشورا همزمان شده است و همین موضوع باعث شد که تصمیم بر ادغام و تلفیق نماز جمعه و نماز ظهر عاشورا گرفته شود.

وی با اشاره به شعار «نماز جمعه همیشه مردمی، همیشه انقلابی» افزود: تصمیم بر تلفیق این نمازها در شهرهای مختلف استان سمنان در دستور کار تمام امامان جمعه و با استفاده از ظرفیت‌های استانی و شهرستانی بوده است.

وی با اشاره به اینکه سالهای گذشته نماز ظهر عاشورا در محل اجتماعات و عزاداریهای هیاتهای مذهبی برگزاری می شد و امام جمعه خود را به آن مکان می رساند، تاکید کرد: امسال این تقارن نماز عاشورا را به مصلاها برده است و در چند شهر استان نیز بنا به اقتضائات، این نماز در فضای باز شهری مدنظر است تا مردم و هیاتها نیز راحت تر باشند.

مدیر دفتر شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه استان سمنان با بیان اینکه در شهرهایی که نماز یکسان و ادغام شده و در مصلاها برگزار می شود، برنامه پذیرایی از هیاتها با حضور ١۵ موکب در مصلاهای شهرهای بزرگ در مسیر و در محل مصلا هدفگذاری شد، ادامه داد: این اقدام اولین بار تصمیم گیری شده و امید است با شکوه هرچه تمام و با حضور مردم سوگوار و هیاتهای مذهبی برگزار شود.

وی گفت: اهتزاز پرچم حضرت سیدالشهدا(ع) و فضاآرایی مصلاها با مضامین عاشورایی و مرتبط با نماز جمعه، با بررسی اقتضائات بومی محلی، بخشی از برنامه های برای تلفیق نماز در روز عاشورای امسال در محل برگزاری آیین نماز جمعه بوده است.

وی یادآور شد: این آیین در روز جمعه ششم مرداد در سمنان از ساعت ٩ با برنامه های متنوع شامل اهتزاز پرچم و استماع خطبه ها و قرائت زیارت ناحیه مقدسه امام زمان(عج) در مصلای بزرگ این شهر مدنظر است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.