معاون اداره حفاظت محیط زیست گچساران گفت:جایگاه فرود بالگرد در جهاد آباد منطقه حفاظت شده خامی شهرستان گچساران احداث شد.

 قدرت علی پور گفت: جایگاه فرود بالگرد در منطقه حفاظت شده «خامی» برای اعزام بالگرد و رساندن نیرو‌های امدادی و تجهیزات به ارتفاعات سخت گذر در این منطقه کوهستانی است.
 
معاون اداره حفاظت محیط زیست گچساران افزود: عملیات اجرایی این طرح در زمینی به مساحت نیم هکتار برای مقابله با بحران به ویژه آتش سوزی، در سال جاری آغاز شده است.
 
وی ادامه داد: به دلیل نبود نقطه‌ای برای فرود بالگرد در بسیاری از مواردی نیروهای امدادی به صورت پیاده به ارتفاعات سخت گذر منطقه حفاظت شده «خامی» اعزام می شدند.
 
معاون اداره حفاظت محیط زیست گچساران همچنین از آغاز عملیات اجرایی ساخت مخزن ذخیره آب در ارتفاعات خامی گچساران خبر داد.
 
وی تاکید کرد: امسال با اجرای برنامه‌های آموزشی و مشارکت تشکل‌های زیست محیطی، آتش سوزی مهمی در ارتفاعات سخت گذر خامی گزارش نشده، اما پارسال ۲ فقره آتش سوزی در این مناطق رخ داد که بر اثر آن ۶۰ هکتار مرتع دچار خسارت شد.
 
منطقه حفاظت شده کوه «خامی» با بیش از ۳۰ هزار هکتار وسعت، زیستگاه گونه‌های کمیاب گیاهی و جانوری از جمله پلنگ، کل، بز و کبک و پوشش غالب آن از بلوط، بنه، ارژن، ول، کیکم و زالزالک است.
 
کوه سه هزار و ۱۷۲ متری خامی با ۱۰ قله بالای سه هزار متر ارتفاع، یکی از کوه‌های رشته کوه زاگرس است و بین شهرستان‌های گچساران و باشت واقع شده است.
 
بیش از ۳۰۰ هزار هکتار مرتع و ۱۱۵ هزار هکتار جنگل در گچساران وجود دارد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.