بنابر اعلام شرکت سپرده گذاری مرکزی، در  مقایسه چهار ماه نخست امسال با کل سال گذشته شاهد رشد ۲۱ درصدی برگزاری مجامع الکترونیک هستیم؛ برگزاری مجامع به شکل برخط که مزیت‌های از جمله افزایش شفافیت و حذف محدودیت‌های جغرافیایی را به همراه دارد.

با رسیدن برگزاری مجامع عمومی شرکت‌های بازار سرمایه به ایستگاه پایانی به گفته مسئول برگزاری مجامع الکترونیک سپرده‌گذاری مرکزی رکورد برگزاری مجامع الکترونیک شکسته شد.

درگاه یکپارچه مجامع الکترونیک دیما، جهت سهولت دسترسی کلیه سهامداران به مجامع عمومی شرکت‌های بورسی و ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار به صورت الکترونیک مهیا شده است.

بنابر آخرین آمار اعلامی در ۴ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۲ ناشران بازار سرمایه ۹۵ مجمع صاحبان سهام خود را از طریق درگاه یکپارچه مجمع الکترونیک دیما برگزار کرده اند و این در حالی است که در کل ۱۲ ماه سال گذشته تنها ۷۸ مجمع الکترونیک برگزار شده بود.

رشد ۲۱ درصدی برگزاری مجامع الکترونیک 

در ادامه پوریا خاوری مسئول برگزاری مجامع الکترونیک سپرده‌گذاری مرکزی با اعلام این که در مقایسه چهار ماه نخست امسال با کل سال گذشته شاهد رشد ۲۱ درصدی برگزاری مجامع الکترونیک بودیم،بیان کرد: به دلیل مزیت های فراوان برگزاری مجامع الکترونیک، استقبال ناشران بازار سرمایه برای برگزاری مجامع به صورت برخط از طریق سامانه دیما رو به افزایش است.

او در ادامه افزود: برگزاری ۶۱ مجمع الکترونیک با سامانه دیما در تیر و ۱۶ مجمع فقط در یک روز «۳۱ تیر» امسال از رکوردهای ثبت شده است.

به گفته کارشناسان، برگزاری مجامع به شکل برخط راه حلی مرسوم برای رفع دغدغه بسیاری از سهامداران است مسیری که سایر کشور‌های دنیا نیز از آن استفاده می‌کنند. موردی که آقای کوروش آسایش کارشناس بازار سرمایه ضمن تاکید بر آن گفت: برای اغلب شرکت‌هایی که در بازار‌های مختلف و در بورس‌های متفاوت دنیا پذیرش می‌شوند با توجه به زیر ساخت‌ها مجامع برخط برگزار می‌شود.

برگزاری مجامع به شکل الکترونیکی که دوم اردیبهشت سال ۹۹ سازمان بورس از تصویب و موافقت با آن خبر داده بود و در متن ابلاغیه آن آمده بود: به پیوست دستورالعمل (نحوه حضور و اعمال حق رای به صورت الکترونیکی در مجامع عمومی شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان) که در اجرای جزء «۴» بند «چ» ماده ۶۸ قانون برنامه پنج ساله ششم اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران تدوین و به تصویب هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار رسیده است، تقدیم و ابلاغ می‌شود.

برگزاری مجامع برخط بورس

 برگزاری مجامع به شکل برخطی که آقای حسنلو مدیر فناوری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در رابطه با آن به باشگاه خبرنگاران جوان گفته بود: خدمت مهم برگزاری مجامع برخط را برای ناشران ارائه کرده ایم که آن‌ها به راحتی می‌توانند این خدمت مورد نظر را به سهامداران خود ارائه دهند.

این مقام مسئول گفت: در مجامع به شیوه سنتی روال این بود که باید اطلاعیه منتشر و سهامداران پس از اطلاع می‌توانستند در این‌ مجمع شرکت کنند که این شیوه مشکلات مختلفی از جمله هزینه و دشواری‌های رفت و آمد، ظرفیت سالن، بعضا بی نظمی‌ها را به همراه داشت همچنین برای ناشران نیز دشواری‌های برقرار نظم، احراز هویت و... را داشت.

او می‌گوید: چنین شرایطی می‌طلبید که بستر برخط برگزاری مجامع فراهم شود و سپرده گذاری مرکزی خدمت برگزاری مجامع به شکل برخط را ارائه کرد. ناشر می‌تواند در این بستر مجمع را تعریف و تمام سهامداران می‌توانند از طریق درگاه وارد شوند و در جریان مجمع قرار گیرند و در نهایت رای گیری به شکل دقیق انجام می‌گیرد سازمان بورس هم به صورت ناظر حضور دارد.

حذف بُعد جغرافیایی با برگزاری مجامع شرکت های بورسی به شکل برخط 

اما برگزاری مجامع به شکل برخط دارای مزایای بسیاری است که کارشناس بازار سرمایه اکبر ادهم در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص آن گفت: بسیاری از مجامع در تهران برگزار می‌شود و سهامدارانی که در شهرستان هستند به دلایل مختلف از جمله بعد جغرافیایی امکان حضور در مجامع را نداشتند، اما امسال با فراهم شدن امکان برگزاری برخط مجامع این محدودیت جغرافیایی از بین رفت هر چند در دور‌ه های پیش هم امکان برگزاری مجامع برخط وجود داشت، اما امسال بنابر آمار اعلامی از سوی شرکت سپرده‌گذاری برگزاری مجامع برخط رکورد تاریخی خود را شکست.

شرکت های بورسی سریع تر به روش برگزاری مجامع به شکل برخط باید ملحق شوند

او افزود: با توجه به اهمیت مجامع و حضور سهامداران بنابر این می طلبد که شرکت‌ها هر چه سریع‌تر به این روند برگزاری مجامع به شکل برخط اضافه شوند چرا که فراهم شدن امکان حضور سهامداران در مجامع حق آن‌ها خواهد بود.

در ادامه دیگر کارشناس بازار سرمایه رباب وفایی به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: شفافیت بالا به واسطه رأی گیری الکترونیکی، امکان حضور نهاد‌های نظارتی در مجامع و حضور همزمان سهامداران در چند مجمع از جمله مزیت‌های دیگر برگزاری الکترونیکی مجامع عمومی شرکت‌ها است.

مجامعی که خبری زاده کارشناس بازار سرمایه در خصوص اهمیت آن به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در مجامع آخرین اطلاعات مالی شرکت‌ها اطلاع رسانی می‌شود همچنین آخرین اقدامات و پیشرفت‌های شرکت‌ها ارائه و برنامه‌ها برای سال مالی آینده شرکت نیز مطرح می‌شود که سهامدار برای ادامه سهامداری بتواند به درستی تصمیم گیرد.

به موجب ماده ۷۵ لایحه قانون تجارت، تمامی سهامداران در مجمع عمومی شرکت‌ها حق رای دارند و می‌توانند در خصوص نقشه راه شرکت‌های تحت مالکیت خود در مجامع رای دهند.

اما نکته مهم در خصوص شرایط حضور سهامداران در مجامع عمومی شرکت ها سجامی شدن است،  موضوعی که سپرده‌گذاری مرکزی در راستای آن اعلام کرد: سهامداران برای حضور در مجمع الکترونیک باید در سامانه سجام ثبت نام کنند تا دسترسی آن ها برای ورود به جلسه مجمع فعال شود.

بنابر اعلام شرکت سپرده گذاری مرکزی،  در ۴ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۲ ناشران بازار سرمایه ۹۵ مجمع صاحبان سهام خود را از طریق درگاه یکپارچه مجمع الکترونیک دیما برگزار کرده اند. برگزاری برخط مجامعی که مزیت های مختلفی از جمله حذف محدودیت های جغرافیایی و افزایش شفافیت را به همراه دارد و با توجه به میزان مزیت ها و اهمیت حضور سهامداران در مجامع می طلبد که دیگر ناشران بازار سرمایه نیز به این روش برای سهولت سهامداران بپیوندند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۳ ۰۶ مرداد ۱۴۰۲
مگه دیگه بورسی وجود داره ؟؟
بورس نابود شد رفت. شاخص کل تا پایان سال زیر ۸۰۰ هزار واحد. این خط و این نشان.
برگزاری مجامع وقتی سودی برای سهامدار نداشته باشه به چه دردی میخوره که چگونه برگزار بشه؟!!!!!!
مجمع نماد فرابورس ، برگزار شده و به هر سهمی فقط وفقط ۵۰ ریال سود تعلق گرفته . خودتون قضاوت کنید سهامداری که تا ۸۰ درصد تو ضرر و زیان بوده و حدود ۵۰۰ میلیون تومان ضرر کرده حالا بخواهند به وي یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان سود نقدی دهند ، یک توهین بزرگ به این سهامدار نیست؟!!!!!!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۰ ۰۶ مرداد ۱۴۰۲
اگر اسم شفافیت میارین ومعتقدین آیا حکشتی مستثنی باید باشد چرا کس بداد سهامدارش نمیرسه حقوقی های سهم حکشتی تمام سهم را مفت از چنگ سهامداران خرد در آوردن احتمالا ناشر وناظر سهم هم شریک این حقوقیها شدند ودر روز سبز وسرخ بازار سهم را نزولی نگه داشته وبایجاد صفهای فروش فوق سنگین خروج را تنها چاره سهامدار خرد گذاشتند حق کشی تا کی شفافیت معنا نداره بداد ما برسید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۲ ۰۶ مرداد ۱۴۰۲
مجمع حضوری که برخط هم پخش شود ممکن است شفافیت ایجاد کند ?
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۹ ۰۶ مرداد ۱۴۰۲
سهامداران له شده اند به کی بگی از سال ۹۹ سرمایه گزاری کنی بعد بیش ۶۰درصد در زیان باشی یک لحظه مسئولان خودشان را جای ما بذارن
آخرین اخبار