سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان کرمانشاه گفت : تاکنون ۳۸ اثر میراث طبیعی در استان به ثبت رسیده که بیشترین آثار طبیعی مربوط به مناطق اورامانات و کرمانشاه است.

کیومرث خانی سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان کرمانشاه گفت : تاکنون ۳۸ اثر میراث طبیعی در استان کرمانشاه به ثبت رسیده که بیشترین آثار طبیعی ثبت ملی شده در کرمانشاه چشمه‌ها و سراب‌ها تشکیل می‌دهند.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان کرمانشاه با اشاره به اینکه از این تعداد بیشترین اثر میراث طبیعی مربوط به شهرستان‌های پاوه و کرمانشاه است که هر کدام دارای شش اثر هستند، افزود: در استان تعداد دیگری میراث طبیعی وجود دارد که قابلیت ثبت ملی شدن دارند که پرونده آن‌ها در دست بررسی است.

وی گفت: از شاخص‌ترین آثار میراث طبیعی ثبت شده در استان می‌توان سراب نیلوفر در کرمانشاه، دربند صحنه، غارقوری قلعه در روانسر، تالاب هشیلان، آبشار پیران در سرپلذهاب، آبشار سوول و چشمه بل در پاوه و غار پرآو در کرمانشاه را نام برد.

خانی به تعدادی از سراب‌های استان اشاره کرد و گفت: سراب فش، سراب برناج، سراب گروس، سراب گزنهله، سراب کنگرشاه، سراب گلویج، و سراب ماران هفت سراب استان کرمانشاه هستند که در لیست میراث ملی ایران قرار گرفته‌اند.

وی به تعدادی دیگر از آثار شاخص اشاره کرد و گفت: درخت چنار کهنسال طاق‌بستان که به درخت رحمت معروف است، کوه سهیل در سنقر، کوه شاهو در پاوه، رویشگاه، سراب مورت در گیلانغرب و درختان بابایادگار در ریجاب، از دیگر آثار برتر و شاخص میراث طبیعی ثبت شده در استان هستند.

خانی با اشاره به اینکه هر ساله بودجه ثابتی برای میراث طبیعی در نظر گرفته نمی‌شود، گفت: بنا به شرایط از طرف میراث فرهنگی برای حفاظت از این آثار درخواست اعتبار داده می‌شود. 

سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان کرمانشاه افزود: هزینه‌های سنگین حفاظت از میراث طبیعی و وجود فرصت‌های محلی برای مدیریت محلی در این حوزه، لزوم توانمندسازی جوامع محلی را می‌طلبد.

خانی با اشاره به اینکه امروزه در همه مناطق جهان جوامع محلی و انجمن‌ها نقش مهمی در حفاظت و مدیریت سایت‌های میراث طبیعی دارند، خاطرنشان کرد: در صورتی که مردم محلی از ارزش و اهمیت آثار طبیعی مطلع شوند و ذهنیت آن‌ها نسبت به جایگاه این میراث تغییر کند نه تنها موجب تخریب این آثار نمی‌شوند، بلکه در نقش حافظان میراث، سازمان‌های مرتبط را همراهی می‌کنند .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.