رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان بیجار گفت: امسال ۱۰۰ درصد واحد‌های اپیدمیولوژیک این شهرستان علیه بیماری تب مالت مایه‌کوبی شد.

دکتر هادی اسکندری رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان بیجار  اظهار کرد: به منظور ایمن سازی جمعیت دامی و در راستای پیشگیری و کنترل بیماری‌های مشترک بین انسان و دام، درسال جاری بیش از ۸۰ هزار نوبت راس بره و بزغاله علیه بیماری بروسلوز در سطح روستا‌های شهرستان به صورت کاملا رایگان واکسینه شده است.

او افزود: بیماری تب‌مالت از جمله بیماری‌های زئونوز است که علاوه بر آثار زیان‌بار در سلامت انسان در جمعیت دامی نیز موجب خسارات فراوانی می‌شود و شبکه دامپزشکی شهرستان بیجار با اجرای برنامه‌های مراقبتی و با پوشش گسترده واکسیناسیون جمعیت دامی علیه بیماری بروسلوز تاثیر بسزایی در کاهش چمشگیر ابتلا به موارد تب مالت انسانی در طی چندسال گذشته در شهرستان بیجار را داشته است.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان بیجار گفت: بر اساس آمار‌های ارائه شده توسط دانشگاه علوم پزشکی کردستان میزان مبتلایان تب مالت انسانی در این شهرستان از ۴۲۵ نفر در سال ۹۶ به ۷۶ نفر در سال ۱۴۰۱ کاهش یافت.

اسکندری افزود: شبکه دامپزشکی بیجار همچنین در راستای برنامه ریشه‌کنی بیماری واگیر دامی طاعون نشخوارکنندگان کوچک یا ppr، امسال بیش از ۲۳۰ هزار نوبت راس دام سبک علیه این بیماری در شهرستان را به صورت رایگان واکسینه کرد.

او ادامه داد: اجرای رایگان فاز اول واکسیناسیون علیه بیماری تب برفکی نیز در جمعیت دام‌های سبک و سنگین و با پوشش گسترده جمعیت دامی در روستا‌های شهرستان از اول مرداد ماه سال‌جاری آغاز و به مدت ۴۰ روز کاری ادامه خواهد داشت.

رئیس شبکه دامپزشکی بیجار با اشاره به اینکه شبکه دامپزشکی برای اجرای رایگان این طرح‌ها متقبل هزینه‌های زیادی شده از روستاییان و دامداران خواست همکاری لازم را با اکیپ‌های دامپزشکی داشته باشند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.