افزایش استقرار نظامیان ۳ کشور عضو ناتو در مرز با بلاروس

لهستان، لیتوانی و لتونی در پی نگرانی پیرامون حضور نظامیان گروه واگنر در بلاروس شمار نظامیان بیشتری در مرز با این کشور مستقر کردند.

تمرد گروه واگنر از فرامین فرماندهی مرکزی روسیه با میانجیگری الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس بدون خشونت به پایان رسید. بر اساس تفاهمی که میان دو طرف صورت گرفت، نظامیان گروه واگنر در بلاروس مستقر شدند؛ اقدامی که به مذاق کشور‌های اروپای مرکزی و هم مرز با این کشور خوش نیامده است. 

به گزارش الجزیره، ۳ کشور لهستان، لیتوانی و لتونی که عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و اتحادیه اروپا هستند امروز (چهارشنبه) اعلام کردند در پی نگرانی از افزایش حضور شبه نظامیان گروه واگنر در بلاروس، نظامیان بیشتری را در مرز مشترک با این کشور مستقر می‌کنند. 

این کشور‌ها پیش‌تر الکساندر لوکاشنکو را متهم به ایجاد بحران ساختگی پناهجویان و جنگ ترکیبی (هیبریدی) علیه خود کرده بودند. اکنون استقرار نظامیان گروه واگنر موج جدیدی از نگرانی‌ها را در این ۳ کشور به وجود آورده است. 

نخست وزیر لهستان در این باره می‌گوید: ما شاهد نزدیک شدن یکصد شبه نظامی گروه واگنر به مرز‌های خود به ویژه در منطقه استراتژیک سووالکی گپ بودیم. اکنون شرایط بسیار خطرناک‌تر نیز شده است. این اقدام بی تردید گامی جدید در جنگ ترکیبی علیه لهستان است. 

مقامات ورشو می‌گویند امروز دو بالگرد نظامی بلاروس حین تمرین نظامی در ارتفاع پایین از مرز میان دو کشور عبور کرده و وارد آسمان لهستان شده اند. با این حال به دلیل ارتفاع پایین این دو بالگرد، رادار‌ها نتوانستند اقدام به رهگیری آن‌ها کنند. 

لهستان از رصد شرایط مرزی با بلاروس خبر داده و گزارش مربوط به ورود ۲ بالگرد بلاروسی را به سازمان ناتو ارسال کرده است. 

با این حال، بلاروس می‌گوید هرگونه ماجراجویی از سوی کشور‌های غربی با واکنش دفاعی این کشور همراه خواهد شد. لوکاشنکو پیشتر اعلام کرده بود بلاروس امیدوار است هیچگاه از تسلیحات هسته‌ای استفاده نکند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار