محمدکریم عزیزی گفت: ساخت این جاده از قصرقند تا آخرین روستای کاجو به همراه ساخت پلها و آسفالت کامل بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و سایر راهها و آسفالت آنها نیز به همین میزان اعتبار نیاز دارند.
وی افزود:در زمان بارندگیها بیماران و زنان باردار منطقه قصرقند و کاجو و دهستان حمیری با لودر و کامیون جابجا میشوند و این وضعیت همچنان به دلیل کمبود اعتبار در ساخت پل و ابنیه فنی و آسفالت راهها و استانداردسازی راه حوزه قصرقند ادامه دارد.
وی ادامه داد: ساخت مدرسه شبانه روزی در منطقه کاجو از ترک تحصیل دانش آموزان جلوگیری میکند و سبب میشود تربیت نیروی انسانی مجرب منجر و توسعه و آبادانی منطقه محروم قصرقند و منطقه کوهستانی کاجو و آهوران میشود.
وی گفت: همیشه شدت بارندگیها و جاری شدن سیلاب در بالادست رودخانه فصلی کاجو موجب طغیان چندین باره این رودخانه میشود و دسترسی به روستاها را فقط با ماشین آلات سنگین و یا خودورهای کمک دار و یا امدادرسانی هوایی امکانپذیر میکند.
رئیس شورای اسلامی شهرستان قصرقند و عضو هیات رئیسه شورایعالی کشور افزود: این شهرستان ۶۸ هزار نفر جمعیت دارد و اکثر روستاهای آن در محدوده کاجو راه در مسیر رودخانه است و در پایین دست چندوکان و محدوده حمیری مردم در زمان بارندگی به دلیل نبود پل بر روی رودخانه کاجو در پشت سیل میمانند.
وی اظهارکرد: در مجموع ۴۲ روستای قصرقند با جمعیت حدود ۱۸ تا ۲۰ هزار نفر در بخشهای ساربوک و مرکزی محدوده حاشیه رودخانه کاجو در زمان بارندگی و جاری شدن سیلاب در محاصره سیل قرار میگیرند و هیچ راه دسترسی زمینی برای امداد رسانی به آنان وجود ندارد.
عزیزی ادامه داد: همچنین راه ارتباطی ۱۰ روستای بخش ساربوک از دپ تا عزیزآباد و ۲۶ روستا از شادیگور تا پتهک و گو متسنگ حوزه کاجو تا فروکش کردن آب همچنان بسته میشود.
وی تصریح کرد: روستاهای محدوده رودخانه کاجو راه دسترسی مناسبی ندارند و مسیر جاده آنها از بستر رودخانه میگذرد و با کمترین بارندگی و جاری شدن سیلاب این جاده بسته میشود و خدمات رسانی تنها از طریق هوایی امکانپذیر است.
نماینده استان سیستان و بلوچستان در شورایعالی کشور گفت: متاسفانه بیمارستان قصرقند ۲ بار زمین واگذار شده است، ولی متاسفانه اقدامات ساخت بیمارستان عملی نمیشود.
در مجموع ۴۲ روستای قصرقند با جمعیت حدود ۱۸ تا ۲۰ هزار نفر در بخشهای ساربوک و مرکزی محدوده حاشیه رودخانه کاجو در زمان بارندگی و جاری شدن سیلاب در محاصره سیل قرار میگیرند و هیچ راه دسترسی زمینی برای امداد رسانی به آنان وجود ندارد
وی بیان کرد: در چهار ماه گذشته پیمانکار برای ساخت بیمارستان تجهیز کارگاه و بعد از مدت کوتاهی با تمام تجهیزات شهرستان را ترک کرده است و مردم همچنان بدون بیمارستان هستند.
عزیزی بر ارتقای درمانگاه دمبیگان شهر قصرقند به درمان بستر تاکید و در تا قبل از ساخت بیمارستان قصرقند مورد استفاده قرار گیرد.
وی از کندی کار ساخت پل حمیری در بخش ساربوک انتقاد کرد و افزود: چرا مسائل و مشکلات قصرقند پیگیری نمیشود ما بعنوان نماینده مردم از نامه نگاری و مکاتبه و پیگیری حضوری و تلفنی با مسوولان محلی، استانی و کشوری خسته شدیم، ولی مشکلات همچنان سرجای خودش است.
رئیس شورای اسلامی قصرقند از عدم استقرار ادارات مستقل در این شهرستان انتقاد کرد و افزود: معنی شهرستان شدن قصرقند چیست که همچنان مردم برای انجام کوچکترین کاری باید به شهرستان نیکشهر بروند و روزانه ۱۲۰ کیلومتر راه رفت و برگشت را بپیمایند و هزینههای زیادی متحمل شوند.
وی بر تخصیص اعتبار برای آبرسانی حداقل ۵۰ روستا با جمعیت بالا، اجرای طرح هادی در ۷۵ روستا، ساخت زمین چمن مصنوعی در ۴۵ روستا و آسفالت حداقل ۲۰۰ کیلومتر راه خاکی و رودخانه و مالرو و شنی حوزه شهرستان قصرقند تاکید کرد.
عزیزی ادامه داد: ۱۰ سال است که مردم بخش تلنگ با جمعیت حدود ۲۰ هزار نفر برای رسیدن به مرکز شهرستان یعنی قصرقند باید ۳۰۰ کیلومتر راه را پیموده و از سه شهرستان چابهار، کنارک و نیکشهر عبور کنند این در حالیست که راه تلنگ به قصرقند همچنان نیمه تمام بدلیل نبود اعتبار رها شده است.
سرپرست فرمانداری قصرقندبا اشاره به اینکه این شهرستان از نظر شاخص آسفالت راهها در حد خیلی پایین است و بیشتر راهها خاکی و فاقد پل است، گفت: بارندگی و طغیان رودخانه همیشه راه مردم ساکن در دو طرف رودخانه کاجو را مسدود میکند و تنها راه ساخت چندین دستگاه پل از قصرقند تا آخرین نقطه کاجو و بازگشایی و آسفالت راه به همراه ساخت ابنیه فنی و پل در محدوده حمیری و حاشیه سد زیردان است.
احمدرضا هاشمزهی با بیان اینکه چنانچه ۹۰۰ میلیارد تومان بصورت ویژه برای حوزه راههای قصرقند تخصیص پیدا کنند در کمتر از یکسال بسیاری از مشکلات مرتفع و شاهد آسفالت راهها و ساخت پل خواهیم بود و این رضایتمندی مردم را بدنبال خواهد داشت، افزود: باران در روزهای گذشته علاوهبر بستن مسیر قصرقند - تلنگ - کاجو راه ارتباطی ۴۲ روستا در محدوده حاشیه رودخانه کاجو، پایین دست دهستان حمیری ساربوک و محدوده عزیز آباد تا کلمت و بگ و هزارهای تا محدوده سد زیردان و دپ و سارتاپ را نیز قطع کرده است.
وی گفت: بر اثر فعالیت سامانه مونسون در جنوب سیستان و بلوچستان و طغیان ۹ بار رودخانه کاجو راه ارتباطی مردم در روستاهای حوزه کاجو با جمعیت بیش از ۶ هزار نفر برای چندمین بار بسته شده و فقط امدادهوایی امکانپذیر است.
سرپرست فرمانداری قصرقند بیان کرد: این راههای روستایی که از هفتههای قبل مسدود شده بود به علت تداوم فعالیت سامانه مونسون و سیلابهای پیدرپی رودخانه کاجو همچنان بسته مانده است.
وی گفت: تا زمان فروکش کردن سیلاب امکان تردد در این محور و سایر روستاهای حوزه بخش ساربوک و پایین دست منطقه چندوکان و کاجو وجود ندارد.
هاشمزهی تاکید کرد: از مردم حاشیه نشین رودخانه کاجو درخواست میشود از تردد در بستر این رودخانه جدا خودداری کنند.
سرپرست فرمانداری قصرقند گفت: در یک ماه اخیر شاهد بارش بارانهای مونسونی در نقاط مختلف قصرقند بویژه در حوزه بالادست منطقه کاجو و شهر قصرقند بودیم و چندین بار رودخانه کاجو سیلابی شده است.
وی با بیان اینکه حجم آب فراوانی در رودخانه کاجو در حال طغیان است و سیل بند شهر قصرقند نیز فرسوده و نیازمند مرمت و بازسازی است، افزود: توصیه میشود اهالی پایین دست رودخانهها جوانب احتیاط را رعایت و از تردد شبانه روی پلهای قصرقند خودداری کنند چرا که هر گونه کنجکاوی شبانه و گذر از بستر رودخانه تبعات جبران ناپذیری به دنبال خواهد داشت.
هاشمزهی با بیان اینکه ارتباط مخابراتی و برق برخی مناطق روستایی نیز قطع شده است، افزود: بارندگی اخیر موجب وارد شدن خسارت به بخشهای زیربنایی این شهرستان و زمینهای کشاورزی حاشیه رودخانه نیز شده است.
وی افزود: هنگام بسته شدن راههای روستایی بر اثر طغیان رودخانهها، تا زمانی که سیلاب فروکش کند اهالی این مناطق توسط ماشینآلات سنگین راهداری همچون لودرها از رودخانه و مسیل عبور میکنند.
هاشمزهی عنوان کرد: تعلل و تاخیر زیاد در ساخت پل حمیری بر روی رودخانه کاجو سبب شده تا مشکلات و گرفتاری مردم بیشتر شود که نیاز است هر چه سریعتر این پروژه راهسازی تکمیل و همچنین راه قصرقند به کاجو با پل و ابنیه فنی آسفالت شود.
وی با اشاره به اینکه سال ۱۳۹۴ مطالعات احداث پل از روستای حمیری به محور اصلی نیک شهر- قصرقند انجام و در یک سال اخیر عملیات اجرایی آغاز شده خاطر نشان کرد: احداث پل حمیری یکی از ضرورتهای شهرستان قصرقند به شمار میآید چرا که با هر آورد آب خسارتهای زیادی به مردم وارد و راه بسته میشود.
سرپرست فرمانداری قصرقند بیان کرد: در حال حاضر تمام زمینهای زراعی و خانههای مسکونی که در مسیر و حاشیه رودخانه کاجو قرار دارند و همچنین در شهر نیز واحدهای مسکونی دچار آبگرفتگی شده است.
وی ضمن تاکید بر آمادگی تمامی دستگاههای اجرایی عنوان کرد: مردم تا کاهش میزان بارشها از ترددهای غیرضروری در محورهای درون و برون شهری بویژه مسیلها خودداری کنند.