محمدعلی زلفی گل، گفت: جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد انقلابی در سال ۱۳۵۹ و با هدف انقلاب فرهنگی در دانشگاه ها تاسیس شد و در سال های ابتدایی تشکیل، در حوزه های فرهنگی بسیار موفق عمل کرد. پویایی، از جمله ویژگیهای اصلی جهاد دانشگاهی است و همین ویژگی موجب شد در ادامه این نهاد انقلابی که با هدف فرهنگی تشکیل شده بود، با تغییر در اساسنامه و رویکرد فعالیت، علاوه بر موضوعات فرهنگی، به مسائل پژوهش و فناوری نیز ورود کرده و دستاوردهای عظیمی برای کشور به ارمغان بیاورد.
وی با اشاره به موفقیت جهاد دانشگاهی در عرصه های مختلف علمی و فناورانه، افزود: توسعه دانش بنیان کشور از حدود ۲۰ سال پیش مورد تاکید و توجه نخبگان کشور قرار گرفت، این در حالی است که جهاد دانشگاهی از همان سال های ابتدای تشکیل، فعالیتهای فناورانه خود را آغاز کرد و در سالهای دفاع مقدس نیز به نوعی پشتیبانی فناورانه جبهه را بر عهده داشت.
زلفیگل تصریح کرد: چهل و سه سال فعالیت جهاد دانشگاهی و فعالیتهای موفقی که در این نهاد به نتیجه رسیده است موجب شده امروز بیش از پیش به این نهاد انقلابی اتکا کنیم و لازم است حل و فصل مسائل بر زمین مانده کشور به عنوان ماموریت به این نهاد واگذار شود. در سال هایی که کشور دوران پس از دفاع مقدس را سپری میکرد و شاید کمتر نهادی به فکر توسعه علمی و فناورانه کشور بود، جهاد دانشگاهی با بهره مندی از دانشمندان خود از جمله جهادگر فقید مرحوم دکتر سعید کاظمی آشتیانی، فعالیت عظیم و ناشناختهای مانند سلولهای بنیادی و درمان ناباروری را آغاز کرد و نه تنها در این عرصه به موفقیت رسید، بلکه با سرعت رشد مثال زدنی به یکی از مجموعه های علمی و درمانی مورد استناد در دنیا تبدیل شد.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: اعتقاد دارم ایمان و اعتماد به نسل جوان، رمز موفقیت جهاد دانشگاهی در طول حیات چهل و سه ساله خود بوده است. آنچه نیاز امروز کشور است، همین اعتماد و ایمان به جوانان است و همانطور که بارها بیان شده است اگر به نسل جوان اعتماد شود، نتیجه بخش خواهد شد، جهاد دانشگاهی این تئوری را به عمل تبدیل کرده است. علاوه بر محصولات فناورانه متعدد و تاثیرگذاری فرهنگی قابل توجه این نهاد در سال های ابتدایی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، شاهد پرورش مدیران کارآمد و جوان بسیاری از سوی جهاد دانشگاهی در سالهای ابتدایی شروع به فعالیت بودیم و در سالهای بعد بخش زیادی از مدیران فعال در عرصههای مختلف کشور به نوعی از مسیر جهاددانشگاهی گذر کرده بودند.
وی افزود: تلفیق علم و فرهنگ، زاویه دیگری از فعالیت جهاد دانشگاهی است. همیشه این نکته مورد توجه بوده است که پیشرفت علمی بدون پیوست پرورش فرهنگی، به انحراف خواهد رفت. جهاد دانشگاهی از جمله مجموعههایی بود که به همان میزان که به توسعه علمی و فناورانه توجه داشته است، رویکرد فرهنگی را نیز مدنظر داشته است و به همین دلیل شاهدیم که اعضای این نهاد علمی، فرهنگی و فناورانه با انگیزه ای ویژه و فراتر از انگیزههای مادی و دنیوی، فعالیت میکنند و اگر بسیاری از پروژه های موفق جهاد دانشگاهی با بودجه و هزینههای ناچیز به نتیجه رسیده است، ناشی از این نوع نگاه است.
زلفیگل گفت: اعتماد به جوانان و تلاش جهادی و شبانه روزی با انگیزههایی فراتر از انگیزه های مادی، در جهاد دانشگاهی منجر به موفقیت و ایجاد خودباوری در نسل جوان شد و اعتقاد دارم این دستاورد عظیم برای کشور با هیچ عدد و رقمی قابل محاسبه نیست و امروز نهاد جهاددانشگاهی به الگویی اسلامی و ایرانی برای پیشرفت از مسیر ایمان، امید و اعتماد به جوانان تبدیل شده است.
وی افزود: جهاد دانشگاهی از بازیگران اصلی نظام علم و فناوری کشور محسوب می شود که برای تحقق توسعه دانش بنیان کشور، الگویی ویژه ارائه کرده است. البته طبیعی است که در مسیر فعالیت جاین نهاد فراز و فرودهایی نیز وجود داشته است، ولی امروز میتوان با اطمینان گفت که جهاد دانشگاهی به طور کلی موفق عمل کرده است و کشور به چنین مجموعه ای در زنجیره نظام علم و فناوری خود نیاز دارد.
زلفیگل تصریح کرد: در بررسی نظام علم و فناوری کشور باید به این نکته توجه شود که هر کدام از بازیگران این نظام باید ماموریت مشخص داشته باشند و فعالیت ها بر اساس ماموریتهای تعریف شده و به دور از موازی کاری باشد. در چنین شرایطی لازم است در تدوین برنامههای توسعه کشور و دیگر اسناد بالادستی به این موضوع توجه شود. جهاد دانشگاهی نیز نهادی قابل اعتماد است که میتوان با اتکا به ظرفیتهای علمی و فناورانه موجود در این نهاد و همچنین نیروی انسانی جوان، تحصیل کرده و باتجربه، ماموریتهای ویژهای را به این مجموعه واگذار کرد.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در حال حاضر شاهد مشارکت بسیاری از دانشگاههای کشور با جهاد دانشگاهی در استان های مختلف هستیم و اگر زمانی این مشارکت تنها در حوزههای فرهنگی تعریف میشد، اما امروز در بخشهای مختلف پژوهش و فناوری، آموزش و تجاری سازی فناوری نیز شاهد همکاریهای دانشگاههای کشور و جهاددانشگاهی هستیم و توسعه همکاریها نیز مورد تاکید است. با این وجود فعالیتهای فرهنگی، نقطه اشتراک همکاریهای واحدهای جهاد دانشگاهی و دانشگاههای مادر کشور است.