حجتالاسلام محمود عرب در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه در سطح کشور متولی نیازسنجی در خصوص آموزشهای فنی و حرفهای وجود ندارد، گفت: نیازسنجیها باید بر اساس سند بومی، روشهای علمی و آمایش سرزمینی انجام بگیرد و درعینحال از موازیکاری و آموزش جزیرهای جلوگیری شود.
مدیرکل آموزش فنی و حرفهای استان قم گفت: تاسیس شهرک مهارتی برای بسترسازی جهت نیازسنجی شغلهای آینده بهعنوان یک بازیگر جدید در انقلاب صنعتی چهارم و تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص در سطح استان قم کاملاً ضرورت دارد.
عرب عنوان کرد: طبق پیشبینی مجمع جهانی اقتصاد تا ۴ سال آینده ۸۳ میلیون فرصت شغلی از بین خواهد رفت و ۶۳ میلیون فرصت شغلی جدید به وجود خواهد آمد.
او ادامه داد: بخش زیادی از نسل جدید در مشاغلی مشغول به کار خواهند شد که هنوز آن مشاغل در جامعه ما شکل نگرفته است.
مدیرکل فنی و حرفهای قم با بیان این که برنامهها را در سه بخش کوتاهمدت، میانمدت و بلند ارائه خواهیم داد گفت: در برنامههای کوتاهمدت ارائه آموزشهای تخصصی را در دستور کار داریم.
عرب، گروههای هدف فنی و حرفهای استان را ۱۹ مورد ذکر کرد و افزود: متقاضیان فنی و حرفهای استان را به طور عمده شاغلان بنگاههای اقتصادی، دانشآموزان، دانشجویان، زندانیان، سربازان، ساکنان مناطق روستایی، زنان سرپرست خانوار، معتادان و کودکان خیابانی تشکیل میدهند.
وی با بیان اینکه از گروههای هدف خاص این اداره کل، دانشجویان هستند گفت: برای دانشجویان این زمینه وجود دارد تا در قالب طرحی موسوم به کهاد در کنار رشته تحصیلی خود، یکرشته مهارتی مرتبط یا غیرمرتبط آموزش ببینند تا فاصله بین دانش و نیاز بازار را کمتر کند.
وی ادامه داد: در خصوص فارغالتحصیلان هم طرحی بنام نخلستان را با کمک پارک علم و فناوری در دست اقدام داریم که بر اساس آن برای آن دسته از افراد فارغ التحصیلی که موفق به یافتن شغل نشدند سه تا ۶ ماه آموزش اشتغالهای نوظهور را فرا میگیردند و در قالب این آموزشها تمام فارغالتحصیلان جذب بازار کار میشوند.
عرب، آموزش در محیط واقعی کار را از طرحهای دیگر در مهارتآموزی برشمرد و گفت: در قالب این طرح، هر واحد صنعتی و تولیدی تا ۱۵ نفر را تحت پوشش و آموزش قرار میدهد.
نهضت مهارتآموزی باهدف رشد ضریب اشتغال در قم اجرا میشود
مدیرکل فنی و حرفهای قم گفت: برای آموزشهای کوتاهمدت سه میلیون و ۹۳۲ هزار نفرساعت طی سال جاری در استان قم هدفگذاری شده است.
وی همچنین اجرای طرح تابستانه توسعه و تقویت فرهنگ کار و مهارتآموزی برای دانشآموزان ۱۲ تا ۱۷ سال را از جمله برنامههای کوتاهمدت دانست و گفت: این طرح را با کمک هفت دستگاه اجرایی انجام میدهیم و اوقات فراغت را غنیسازی میکنیم، برای مهارتآموزان این دوره گواهینامه بینالمللی مهارت صادر میشود.
عرب افزود: ۴۱ حرفه را در مراکز دولتی فنی و حرفهای استان، همچنین ۲۵ حرفه را در آموزشگاههای آزاد در سطح استان قم ارائه میشود.
مدیرکل آموزش فنی و حرفهای استان قم همچنین برنامهریزی برای راهاندازی دپارتمان آموزشهای هوش مصنوعی را از جمله برنامههای میانمدت برشمرد و گفت: امروز میزان گردش اقتصادی آموزشهای تخصصی در دنیا، ۶۶۲ میلیارد و ۴۵۰ میلیون دلار است، اگر کشور ما یک درصد جمعیت جهان را در خود جای داده باشد باید حداقل ۶ میلیارد دلار از این محل کسب درآمد کند که به نظر میرسد هنوز تا این نقطه فاصله وجود داشته باشد.
عرب با اشاره به تهیه پیشنویس سند توسعه مهارت استان قم بهعنوان برنامه بلندمدت فنی و حرفهای گفت: در مسیر مهارتآموزی با چالشهایی مواجه هستیم، از جمله آنکه برای نیازسنجی در این زمینه متولی خاصی وجود ندارد.
مدیرکل فنی و حرفهای استان قم بیان کرد: برای تحقق اهداف آموزش فنی و حرفهای باید دستکم ۳۰ درصد آموزشهای تئوری و بخشی از آموزشهای عملی بهصورت غیرحضوری انجام شود.