رهاسازی انواع گونه‌های قدیمی آهو در طبیعت مغان

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: با هدف احیای آهوی مغان، رهاسازی گونه‌های قدیمی آهو را در طبیعت مغان شاهد هستیم.

حسن قاسم پور، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: بر اساس اصل ۵۰ قانون اساسی حفظ محیط زیست مسئولیت اجتماعی و همگانی است که ضرورت دارد به عنوان سرمایه نسلی از این امانت گرانبها صیانت شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل ابلاغ سیاست‌های کلی محیط زیست را از سوی مقام معظم رهبری در سال ۹۴ یادآور شد و می‌گوید: این سیاست‌های کلی چراغ راه برنامه ریزی‌ها و هدف گذاری‌ها در حوزه محیط زیست است که در ابعاد مختلف می‌توان در این زمینه به شاخص‌های مناسب و مطلوب رسید.

او شأن اجرایی محیط زیست را در باب ضوابط استقرار، شکار و صید یادآور شد و گفت: در این زمینه محیط زیست تلاش می‌کند تا به وظیفه خطیر خود در جلوگیری از شکار و صید حیوانات و پرندگان به درستی عمل کرده و در کنار آن به استقرار درست صنایع و جلوگیری از آلاینده‌های احتمالی کمک کند.

قاسم‌پور افزود: در استان اردبیل احیای زیستگاه‌های حیات وحش مورد توجه قرار گرفته و امسال شاهد رهاسازی آهو در طبیعت مغان بودیم که جز سه طرح مطرح محیط زیست در کشور به حساب می‌آید.

او به زاد و ولد آهو و رهاسازی ۴۰ گونه از این حیوانات در طبیعت مغان اشاره کرد و گفت: امیدواریم در سال‌های آینده با افزایش جمعیت آهو، مغان به شرایط سابق خود بازگردد.

قاسم‌پور به احیای منطقه نئور نیز اشاره کرد و گفت: در احیای دریاچه نئور برنامه‌های مطالعاتی و فاز احیا به روش فیزیکی و بیولوژیکی از دهه ۹۰ شروع شده و ما شرایط متفاوتی را در احیای دریاچه نئور شاهد هستیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل در ادامه افزود: با حذف گونه مهاجم که عمدتا به شکل فیزیکی انجام می‌شود، تلاش بر این است تا گونه جدید در دریاچه نئور مورد حمایت قرار گرفته و شرایط مناسبی را در این دریاچه شاهد باشیم.

قاسم پور می‌گوید: اگر توسعه پایدار با رعایت موازین زیست محیطی انجام شود، ما حرکت تحولی خوبی را شاهد خواهیم بود تا بتوانیم در بالاترین سطح وضعیت حفظ و صیانت از مؤلفه‌های محیط زیست سالم را شاهد باشیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.