الیاس واحدی مدیرکل دفتر توسعه و مدیریت بنادر ماهیگیری سازمان شیلات گفت: ۳ پروژه احداث اسکله شناور و امکانات پس کرانهای در خور ابوخضیر بندر شادگان و فاز ۲ بندر صیادی بحرکان و همچنین لایروبی بندر چوئبده آبادان به اتمام رسیده است و آماده افتتاح در هفته دولت خواهد بود.
او میگوید: مقرر شده در اجرای ماده ۸۸ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، مدیریت بهره برداری بنادر شادگان و بحرکان در قالب فراخوان عمومی و طی تشریفات قانونی با اولویت تشکلهای صیادی منطقه به بخش غیر دولتی واگذار شود.
مدیرکل دفتر توسعه و مدیریت بنادر ماهیگیری ادامه داد: این دو بندر جاذبه گردشگری بالایی دارند و خدمات به شناورهای صیادی و سایر بهره برداران شیلاتی و گردشگران ارائه خواهند کرد.
به گفته او توسعه گردشگری شیلاتی از اولویتهای سازمان شیلات ایران، است به موازات آغاز بهره برداری از این ۳ پروژه بندری شیلات، پروژه احداث بزرگترین اسکله صیادی کشور به طول حدود ۴۳۰ متر در آبادان شروع شده است که با توجه به ازدحام بالای شناور در مجموعه شیلاتی بندر آبادان ساخت آن ۳۶ ماه در نظر گرفته شده است و زمینه سازماندهی بهینه شناورها را فراهم خواهد ساخت.
مدیرکل دفتر توسعه و مدیریت بنادر ماهیگیری گفت: با توجه به موقعیت جغرافیایی بنادر خوزستان که اکثرا" در خورها و رودخانهها قرارگرفته اند، رسوب گذاری در بنادر استان به ویژه در خورها بسیار بالاست، از این رو لایروبی این بنادر از ضرورتهای توسعه بنادر است و در این راستا، سازمان شیلات ایران علاوه بر بنادر آبادان و چوئبده، لایروبی ۴ بندر ماهیگیری نهرقصر، خورسمایلی، خورسجافی و بندر امام خمینی را نیز در دستور کار قرار داده است که پس از تامین اعتبار آغاز خواهند شد.
او ادامه داد: در بین بنادر ماهیگیری خوزستان نهرقصر و آبادان با اختصاص حدود نیمی از تخلیه صید سالانه استان به خود، جایگاه ممتازی دارند. بندر نهرقصر در منطقه اروند کنار، بندر ماهیگیری مرکزی (HUB) استان خوزستان است که علاوه بر فعالیت صدها فروند شناور صیادی، دارای مجموعه مناسبی از امکانات پشتیبانی صید و صیادی است و پس از لایروبی این بندر بزرگ که حجم آن بیش از ۵۰۰ هزار متر مکعب برآورد شده است، مشکلات ناشی از پهلوگیری ناوگان صیادی منطقه از بین خواهد رفت.
واحدی گفت: بندر ماهیگیری آبادان نیز به دلیل واقع شدن در داخل شهر بندری آبادان که از حیث جمعیت دومین شهر بندری کشور است و نیز مجاورت با بازارماهی پر رونق استان، دارای پتانسیل بالای توسعه همه جانبه صید و صیادی است و با اجرای پروژههای احداث اسکله جدید که سومین پست اسکله در این بندر محسوب میشود، مشکل ازدحام شناورها حل و ناوگان صیادی به نحو مناسبی سازماندهی خواهد شد.
به گفته این مسئول، علاوه بر این پروژه ها، در صورت تامین اعتبار؛ تشریفات قانونی مناقصه احداث بندر ماهیگیری جدید در خرمشهر و فاز ۳ بندر بحرکان شامل ترمیم سطح اسکله و تکمیل برق رسانی و روشنایی کل اسکله در نیمه دوم سال جاری آغاز خواهد شد و اگر احداث موج شکن در بحرکان که بسیار پر هزینه است در دستور کار قرار گیرد پس از تامین اعتبار کافی در قالب فاز ۴ این بندر و در سالهای آتی اجرا خواهد شد.
او گفت: اسکله قدیمی خرمشهر مستهلک شده و موقعیت مکانی مناسبی هم ندارد به همین خاطر پس از احداث بندر ماهیگیری جدید که در منطقه مینوشهر بین خرمشهر و آبادان جانمایی شده، فعالیت شناورهای صیادی به بندر جدید منتقل خواهد شد.
واحدی ادامه داد: بندر بحرکان نیز تنها بندر ماهیگیری خوزستان است که در ساحل دریا واقع شده است؛ واقع شدن نقاط جمعیتی و تمرکز فعالیتهای دریایی در رودخانه ها، خورها و نهرها در خوزستان و نیز ساحل دریایی با شیب کم سبب شده است تا بنادر این استان دور از دریا باشند، ولی از حیث حساسیتهای محیط زیستی و شیلاتی، انتقال تمرکز شناورها از خورها و انهار به دریا لازم است که با کامل شدن بندر بحرکان و امکان فعالیت لنجها در آینده میتواند از بار ترافیک شناور و فعالیتهای پشتیبانی رودخانه ها، خورها و انهار بکاهد.
مدیرکل دفتر توسعه و مدیریت بنادر ماهیگیری گفت: استفاده از روش های بهینه مبتنی بر تولیدات داخلی و توجه به جذب سرمایه بخش های غیر دولتی در بنادر ماهیگیری از دیگر سیاست های جدید توسعه بنادر ماهیگیری است.
او میگوید: در این زمینه پروژه جدید بندر آبادان که از شمع های سانتریفیوژ بتنی تولید داخل استفاده می شود نمونه ای از این سیاست است که هم از نظر رسوبگذاری پایین و هم پیشگیری از استهلاک و خوردگی سازه، دارای مزیت است.