در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

«تنهاتر از مسیح» نمایشی برای تبیین قیام عاشورا

حسن بزرا کارگردان «تنهاتر از مسیح» گفت:امسال یک فصلی را به نمایش تنهاتر از مسیح اضافه کردیم به نام« راه سرخ »یعنی تنهاتر از مسیح در ادامه راهی است که از غدیر شروع می‌شود.

فصل جدید نمایش میدانی «تنهاتر از مسیح» از ۱۶ مرداد در بوستان ولایت تهران روی صحنه رفته است. این نمایش به کارگردانی حسن بزرا و تهیه‌کنندگی علی اسماعیلی به قیام عاشورا می‌پردازد و اتفاقات مهم دیگر که از غدیر آغاز شده است را هم در برمی گیرد. «تنهاتر از مسیح» محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج است که به همت موسسه هنری رسانه‌ای سیمای ققنوس روی صحنه می‌رود.  به مناسبت اجرای نمایش میدانی «تنهاتر از مسیح» با حسن بزرا کارگردان «تنهاتر از مسیح»  گفتگو کرده ایم.

ابتدا از سابقه حضورتان در نمایش تنهاتر از مسیح بگویید.
حضور بنده در نمایش تنهاتر از مسیح به سال ۹۷ برمی‌گردد. این نمایش اولین تولید نمایش میدانی موسسه رسانه‌ای ققنوس است که تا به امروز چهار فصل از آن به روی صحنه رفته است و استقبال خوبی مخاطبان از آن شده. یادم می‌آید که پیش تولید این نمایش در آن سال بیش از ۷ ماه طول کشید تا آماده اجرا شود.

نمایشی برای تبیین قیام عاشورا

این اثر با نمایش‌های دیگر چه تفاوت‌هایی دارد؟
ما در سال‌های گذشته نمایش روشنای شب تار، جهان بانو، جانفدا را اجرا کردیم. در بخش فنی، فرمی و محتوایی هر کدام از این نمایش‌ها با نمایش‌های دیگر متفاوت بوده، اما در بخش دیگری که تفاوت این نمایش را با سایر نمایش‌های متمایز می‌کند بخش روحی و احساسی نمایش است. همه دوستان با یک حس و حال دیگری برای محرم و امام حسین (ع) کار می‌کنند.

مهم‌ترین چالش شما برای اجرای این نمایش چه بوده است؟
بخش عظیمی از چالش‌های که همیشه با آن‌ها رو به رو هستیم مربوط به بخش تهیه و تولید است که امسال هم وجود داشته و آن به منابع مالی برمی‌گردد. امسال تمام هزینه‌های نمایش تنهاتر از مسیح با کمک مردم و نذورات فرهنگی تماشاگرانی که هر شب به دیدن نمایش می‌آیند و نذر اشکی که پرداخت می‌کنند، تامین شده است. میت وان گفت هر شب با نذورات فرهنگی مردم توان این را پیدا میکنیم که شب‌های دیگر اجرا داشته باشیم و این برایمان چالشی جدید و سخت است. 

نمایشی برای تبیین قیام عاشورا

از نظر محتوا نمایش تنهاتر از مسیح، امسال چه تفاوتی با اجرای گذشته دارد؟
امسال یک فصلی را به نمایش تنهاتر از مسیح اضافه کردیم به نام« راه سرخ »یعنی تنهاتر از مسیح در ادامه راهی است که از غدیر شروع می‌شود. نمایش از انحرافاتی که بعد از غدیر رخ می‌دهد می‌گوید؛ از حضرت فاطمه (س) که به خاطر حمایت از ولایت در پشت در به شهادت می‌رسد حرف می‌زند؛ از حضرت علی (ع) که در محراب شهید می‌شود، صحبت می‌کند و در نهایت به کربلا می‌رسیم و وقایع روز عاشورا مورد اشاره قرار می‌گیرد که به واقع امام حسین (ع) در میان قوم خودش تنهاتر از مسیح بود. آن چه از کربلا در نمایش وجود دارد، بیانگر مسیری سبز است که در امتداد خود به ظهور آقا امام زمان انشاالله خواهد انجامید.

نمایشی برای تبیین قیام عاشورا

واکنش‌های مخاطبان چگونه است؟ بیشتر چه سوالاتی از شما می‌پرسند؟ 
الحمدالله واکنش مخاطبان نمایش بسیار خوب بوده است. امسال اجرا‌ها خیلی خاص‌تر و ویژه‌تر در قیاس با سال‌های قبل بوده است. از شب اول نمایش خدا را شکر بسیار سالن پر شد و هنگام خروج از سالن نمایش ابراز محبت مخاطبان عزیز را می‌بینیم. معمولا سوالات متفاوت است و یک سوال خاصی نیست. حرف مشترکی که از این عزیزان می‌شنویم ابراز لطف و محبت شان است.

نمایشی برای تبیین قیام عاشورا

و مهم‌ترین نکته نمایش‌های میدانی از نظر شما چیست؟
سابقه نمایش میدانی به حدود ۱۸ سال پیش می‌رسد. این هنر امروز به یک نوآوری‌های خاصی در فرم و محتوا رسیده و توانسته توجه مخاطبان را به خودش جلب کند. در زمانه‌ای که رسانه‌های دیجیتال بوفور محتوای جذاب تولید می‌کنند و مخاطب با یک کلیک می‌تواند به بهترین و با کیفیت‌ترین فیلم‌ها و سریال دسترسی داشته باشد این نوع نمایش‌ها کاری کرده است که مخاطب از آن فضا دل بکند و دو ساعت از وقت خود را صرف دیدن آن‌ها کند. این اتفاق به نظرم خیلی جای تامل و تفکر دارد و مهم‌تر از همه خیلی جای حمایت دارد. امیدوارم دوستان متولی و کسانی که تصمیم گیرنده هستند این موقعیت را مغتنم بشمارند و بدانند که چقدر این اتفاق خوش یمن و مبارک است؛ بنابراین لازم است حمایت‌هایی بیشتر بکنند تا کار‌های فاخرتری تولید و اجرا شوند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
م صبح صادق
۰۹:۳۳ ۳۰ مرداد ۱۴۰۲
باسلام احترام وتشکر فراوان از کار قوی وگروهی وکارگران قوی
پیشنهاد داشتم مفاهیمی همچون گفتگوی امام حسین ع با زینب کبری...بیعت من با یزید یعنی اسلام والسلام...همچو منی با همچو یزید نمیشه بیعت کنه
واشاره به اینکه برای زنده کردن شعائر اسلام این نبرد صورت گرفت نه صرف حکومت
پیشنهاد بعدی به نمایش گذاشتن چادرها را از سر کشیدن در کربلا ودر خواست معجر یا چادر خانم زینب کبری درراه از مردم وسخنرانیشون که نوامیس یزید در حجابند ولی نوامیس پیامبر بی حجاب چرخانده شدن
باتشکر فراوان از شما وکلیه دست اندرکار
توجه به مسائل روز و پاسخ به شبهات در نمایش گنجانده شود ممنون می شم
آخرین اخبار