رئیس بانک ژن گیاهان ملی ایران گفت: منابع ژنتیکی گیاهی یکی از ارزشمندترین ثروت‌های ملی و منابع پایه‌ای هرکشور محسوب می‌شوند.

سرخی گفت: ایران به عنوان مهد کشاورزی و منشا بسیاری از گیاهان زراعی و اقتصادی مهم یکی از غنی‌ترین مراکز تنوع ذخایر توارثی گیاهی جهان و یکی از مهم‌ترین کشور‌های خاورمیانه و غرب آسیا برای حفاظت از تنوع زیستی به شمار می‌رود.

او می‌گوید: از این رو حفاظت این منابع عظیم ملی و ظرفیت سازی در راستای استفاده بهینه از این منابع از اهمیت فوق العاده‌ای برخوردار است.
 
سرخی افزود: با تاسیس بخش تحقیقات ژنتیک و بانک ژن گیاهی در کشور در مجموعه سازمان تات با حوزه فعالیت گیاهان زراعی، باغی و خویشاوندان وحشی نقش مهمی در حفظ و استفاده از این منابع ژنتیکی برعهده داشته و دارد..
 
او می‌گوید: این بخش در زمینه‌های مختلف مطالعات تنوع ژنتیکی، جمع آوری، شناسایی، حفاظت و تکثیر ذخایر توارثی، ارزیابی‌های عمومی و تخصصی آن ها، توسعه بانک‌های اطلاعاتی و مبادله مواد ژنتیکی زراعی و باغی و خویشاوندان وحشی آن‌ها ۷۳۰۹۱ نمونه ژنتیکی است که با عنایت به نگهداری آن‌ها در دو شرایط کلکسیون پایه و فعال در مجموع بیش از ۱۴۰۰۰۰ نمونه ژنتیکی در بانک ژن گیاهی ملی ایران مورد حفاظت است..
 
رئیس بانک ژن گیاهان ملی ایران افزود: همچنین تاکنون ۶۲۵۵ نمونه ژنتیکی از گونه‌های درختان میوه جمع آوری که در قالب کلکسیون‌های زنده در ایستگاه‌های تحقیقاتی مورد حفاظت است.
 
او گفت: این بخش در حال حاضر شمل ۱۳ واحد کلکسیون گندم، جو، برنج، سایر غلات، خویشاوندان وحشی غلات، حبوبات، دانه‌های روغنی، گیاهان علوفه ای، سبزی و صیفی، گیاهان دارویی، زعفران زراعی و وحشی، سایر گیاهان و کلکسیون درون شیشه‌ای است.
 
سرخی سایر دستاورد‌های بخش ژنتیک و بانک گیاهی ملی ایران را به شرح زیر معرفی کرد:
 
جمع آوری و حفاظت بیش از ۷۳۰۰۰ نمونه ژنتیکی از گیاهان زراعی و باغی و خویشاوندان وحشی آن‌ها در قالب نگهداری‌های داخل و خارج از زیستگاه‌های طبیعی در سردخانه‌های پایه و فعال
 
شناسایی و احیا اکثر نمونه‌های جمع آوری شده مثل بیش از ۱۶۰۰۰ نمونه از کلکسیون گندم
 
تعیین خصوصیات مورفولوژیکی بیش از ۶۰ درصد از کلکسیون‌های بذری موجود در بانک ژن گیاهی ملی ایران
 
شناسایی نمونه‌های ژنتیکی با صفات مناسب برای تحمل تنش‌های غیر زیستی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.