فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه با اشاره به وقوع ۹۶ مورد آتش‌سوزی در عرصه‌های جنگلی و مرتعی استان گفت : آتش‌سوزی به ۸۰ هکتار از این عرصه‌ها خسارت زده است.

سعید نجفی فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه گفت : با توجه به بارش‌های ابتدای سال و پوشش گیاهی که عرصه‌های طبیعی دارا هستند در پی گرم شده هوا ضریب خطر آتش‌سوزی در این عرصه‌ها افزایش پیدا کرده است.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه افزود: از ابتدای سال‌جاری تاکنون ۹۶ فقره عملیات آتش‌سوزی اطفا حریق در مراتع، جنگل‌ها و مزارع استان کرمانشاه توسط اداره کل منابع طبیعی صورت گرفته است.

وی با اشاره به ۲۵۵ نقطه بحرانی در استان افزود: در هر نقطه یک دیده‌بان از مردم محلی به نیرو‌های واکنش سریع منابع طبیعی در اطفا حریق کمک‌رسانی می‌کنند.

نجفی گفت: دیده‌بانان از بین مردم بومی انتخاب شده و به دلیل اینکه در منطقه ساکن هستند جزو اولین افرادی هستند که در جریان حریق قرار می‌گیرند، لذا به سرعت نسبت به اطفای حریق اقدام کرده و آتش را در همان لحظه‌های نخست شروع اطفاء می‌کنند.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه گفت: از تعداد ۹۶ فقره آتش‌سوزی فوق تعداد ۴۳ فقره موجب خسارت به ۸۰ هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی استان شده است.

وی تصریح کرد: بیشترین آتش‌سوزی‌ها در شهرستان‌های کرمانشاه، مناطق اورامانات، سرپلذهاب و دالاهو رخ داده است.

نجفی تصریح کرد: طبق بررسی‌های صورت گرفته حدود ۹۸ درصد از عوامل آتش‌سوزی، انسانی بوده که بدلیل اختلافات قومی قبیله‌ای و یا غفلت گردشگران صورت گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: با عنایت به تأثیرگذاری رسانه‌ها در شکل‌دهی و جهت‌دهی افکار عمومی و تغییر نگرش‌ها، اطلاع‌رسانی از طریق رسانه‌ها به ویژه رسانه ملی می‌تواند در ارتقاء آگاهی عمومی و مشارکت مردمی در پیشگیری از وقوع هرگونه آتش‌سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی تأثیرگذار باشد.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه از روستاییان، بهره‌برداران، دهیاران و اعضای شورا‌های روستا‌ها خواست نسبت به آتش‌سوزی در مراتع حساسیت نشان داده و هرگونه آتش‌سوزی را به شماره تلفن ۱۵۰۴ امداد جنگل و مرتع اطلاع‌رسانی کنند .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.