جانشین فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه با اشاره به نقش مردم در حفظ عرصه‌های طبیعی از آموزش ۸ هزار و ۲۰۰ نفر روز در طرح چهره به چهره روستاییان خبر داد.

فرشید سنجری جانشین فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه از آموزش ۸ هزار و ۲۰۰ نفر روز در طرح چهره به چهره روستاییان خبر داد و گفت : این دوره آموزشی به منظور افزایش اطلاعات و مهارت‌های ترویج و توسعه فرهنگ حفاظت از منابع طبیعی و نحوه اطفا حریق برگزار شده است. 

جانشین فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه افزود: ۱۶۵ اکیپ واکنش سریع در سطح استان تشکیل شده است که در کنار این‌ها انجمن‌ها، تشکل‌های طبیعت دوست، نیرو‌های بومی محل، گروه‌های کوهنوردی در حفاظت از عرصه‌های طبیعی کمک می‌کنند.

 وی با اشاره به وجود ۱۹ پایگاه اطفا حریق ثابت و سیار در استان، گفت: برای جلوگیری از اطفا حریق اکیپ شبانه روزی از خرداد ماه تشکیل شده، و همه رده‌های منابع طبیعی در این شیفت حضور دارند. 

سنجری ادامه داد: از محل اعتبارات منابع طبیعی استان، دهیاری‌ها و همچنین خیرین تعدادی دمنده خریداری شده که در اختیار پایگاه‌های اطفا حریق و نیرو‌های دیده‌بانی قرار داده شده است.

 وی گفت: دیده‌بانان از بین مردم بومی انتخاب شده و به دلیل اینکه در منطقه ساکن هستند جزو اولین افرادی هستند که در جریان حریق قرار می‌گیرند، لذا به سرعت نسبت به اطفای حریق اقدام کرده و آتش را در همان لحظه‌های نخست شروع اطفاء می‌کنند.

 جانشین فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه تصریح کرد: طبق بررسی‌های صورت گرفته حدود ۹۸ درصد از عوامل آتش‌سوزی، انسانی بوده که به‌دلیل اختلافات قومی قبیله‌ای و یا غفلت گردشگران صورت گرفته است.

 وی نقش آگاهی مردم در کاهش تخریب منابع طبیعی را مهم عنوان کرد و افزود: بسیاری از تخریب‌ها و تجاوزات به منابع طبیعی ناشی از کم آگاهی و یا ناآگاهی مردم صورت می‌گیرد و از طریق اقدامات ترویجی و آموزشی در برخی مناطق روستایی میزان تخریب به صفر رسیده است. 

سنجری خطاب به بهره‌برداران منابع طبیعی، روستاییان گفت: نسبت به آتش‌سوزی در مراتع حساسیت نشان داده و هرگونه آتش‌سوزی را به شماره تلفن ۱۵۰۴ امداد جنگل و مرتع اطلاع‌رسانی کنند .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.