سازمان بهداشت جهانی:

وضعیت در افغانستان وخیم است

سازمان بهداشت جهانی نسبت به کمبود بودجه سیستم صحی در افغانستان هشدار داد.

سازمان بهداشت جهانی بار دیگر نسبت به کمبود بودجه سیستم صحی افغانستان و در پی آن بحران انسانی در این کشور هشدار داد.

سازمان بهداشت جهانی امروز با نشر اعلامیه‌ای بر اهمیت حیاتی افزایش سرمایه‌گذاری در زمینه ارائه‌ خدمات مراقبت‌های صحی در افغانستان، به‌ویژه در مناطق محروم که زیرساخت‌های صحی به‌شدت کمبود منابع دارند و آسیب‌پذیر هستند، تأکيد می‌کند.

این سازمان همچنان هشدار داده که ادامه کمبود بودجه صحی در افغانستان عواقب ناگواری را برای سیستم مراقبت‌های صحی افغانستان در پی خواهد داشت.

تدروس آدهانوم گبریسوس، مدیرکل سازمان صحی جهان گفت: «وضعیت در افغانستان وخیم است و کمبود منابع و بودجه برای حمایت از کارکنان صحی و امکانات، جان افراد بی‌شماری را به خطر می‌اندازد. زنان و کودکان بیشترین آسیب را می‌بینند.»

وی از کشورهای کمک‌کننده برای افغانستان درخواست کمک کرد.

این سازمان افزود که پس از دهه‌ها بی‌ثباتی و خشک‌سالی شدید و بلایای طبیعی، افغانستان در حال حاضر با یک بحران طولانی‌مدت بشردوستانه مواجه است.

سازمان صحی جهان افزود که میلیون‌ها نفر با فقر، عدم دسترسی به خدمات صحت و غذا زندگی می‌کنند و در معرض خطر شدید سوءتغذیه و شیوع بیماری قرار دارند.

همچنین لو داپنگ، نماینده سازمان صحی جهان در افغانستان گفت: «وضعیت در افغانستان بحرانی است و نیازمند توجه فوری است.»

از سویی هم، یکی از مقام‌های دیگر این سازمان با تکرار این هشدار افزود که انفعال در زمینه تأمین ‌بودجه مورد نظر برای کمک به افغانستان فاجعه‌بار است.

بربنیاد اعلامیه این سازمان، آسیب‌پذیری زنان و دختران تشدید شده، زیرا به‌دلیل ممنوعیت تحصیل و مشارکت در نیروی کار با موانع بیشتری در زمینه دسترسی به مراقبت‌های صحی روبه‌رو هستند.

بربنیاد آمار سازمان بهداشتجهانی، در حال حاضر دست‌کم ۲۸.۸ میلیون تن در افغانستان به کمک‌های صحی‌ نیاز دارند، در حالی‌که تا ماه اگست امسال به ۱۸.۴ میلیون تن از جمله ۷.۵ میلیون کودک و ۳.۱ میلیون زن در افغانستان کمک‌رسانی شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.