رییس مرکز پایش فقر کمیته امداد کشور گفت: چهار هزار و ۸۰۰ خیریه در سطح کشور هم اکنون به منظور ساماندهی کمک به افراد نیازمند در سامانه "سخا" ثبت نام کرده اند.

ابراهیم باغبانی رییس مرکز پایش فقر کمیته امداد کشور از راه اندازی سامانه شناسایی افراد دارای فقر مطلق در استان‌ها خبر داد و گفت: چهار هزار و ۸۰۰ خیریه در سطح کشور هم اکنون به منظور ساماندهی کمک به افراد نیازمند در سامانه "سخا" ثبت نام کرده اند.

 باغبانی افزود: سخا نام سامانه‌ای ملی است که با جمع آوری اطلاعات افراد نیازمند و موسسات خیریه و با هدف ساماندهی خدمت رسانی به نیازمندان توسط این نهاد راه‌اندازی شده است.

وی با اشاره به راه‌اندازی سامانه خیر و احسان "سخا" در کمیته امداد، تصریح کرد: هدف از راه‌اندازی این سامانه، ایجاد عدالت در توزیع کمک‌های مردمی به مددجویان تحت حمایت و اقشار نیازمند جامعه است تا از هرگونه موازی کاری‌ها در انجام خدمت‌رسانی‌ها جلوگیری شود.

این مسوول با بیان اینکه سامانه سخا براساس شاخصه‌های دقیق اقتصادی، اطلاعات بانکی و تائیدیه‌های مردمی طراحی شده است، خاطرنشان کرد: این سامانه همچنین نیازمندان را شناسایی کرده و ضمن تشخیص نیاز‌های آنان، اولویت بندی کمک‌ها صورت می‌پذیرد.

به گفته باغبانی، هم اکنون این طرح در ۶ استان البرز، کرمانشاه، مازندران، گلستان، قم و قزوین راه اندازی شده و تا پایان امسال نیز در سایر استان‌های کشور فعال خواهند شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۱۵۹ مرکز نیکوکاری در سطح استان قزوین شناسایی شده و اولویت رسیدگی به افراد فقیر در حوزه خوراک، پوشاک و درمان ضروری مورد تاکید است.

باغبانی با تاکید براینکه خیریه ها، موسسات و مجموعه‌های خدمت رسان، مردم و نهاد‌های دولتی با ثبت اطلاعات در این سامانه می‌توانند به تسهیل رصد خانواده‌های نیازمند و دسته بندی دقیق نیاز‌های آنان و در نتیجه بهبود وضعیت خدمت رسانی کمک کنند، افزود: در این سامانه شناسایی فعال نیازمندان صورت می‌گیرد، به این معنا که افراد دهک‌های پایین جامعه که تحت پوشش هیچ ارگان و نهاد حمایتی قرار ندارند شناسایی شده و نیاز آن‌ها را هم مشخص می‌کند.

وی با اشاره به اینکه در طرح سامانه سخا جلوی موازی‌کاری‌ها و اینکه نیازمندی چند مرتبه کمک دریافت کرده و نیازمند دیگری از دریافت کمک‌های خیرخواهانه محروم شود گرفته خواهد شد، افزود: در این طرح به افراد نیازمندی که تحت پوشش هیچ نهادی قرار ندارند پیامک ارسال می‌شود و بعد از اینکه این افراد وارد سامانه شدند، براساس رتبه‌بندی به جامعه احسان و نیکوکاری معرفی می‌شوند.

رییس مرکز پایش فقر کمیته امداد کشور با اشاره به اینکه در سامانه سخا استقرار نظام ملی احسان و نیکوکاری و پیوند میان ظرفیت‌های مردمی و دستگاه‌های موظف که جزو فرامین رهبر معظم انقلاب در ابلاغیه سیاست‌های تامین اجتماعی هستند عملیاتی می‌شود، تصریح کرد: سامانه سخا در اختیار کل جامعه خیرین و احسان اعم از نهاد‌های حاکمیتی و مردمی است و همه دستگاه‌ها می‌توانند این سامانه را به عنوان مرجع شناسایی نیازمندان برای خود قرار داده و خدمات خود را از این طریق به نیازمندان برسانند.

باغبانی تاکید کرد: هر قدر شبکه‌های خیریه به این سامانه بیشتر وارد شوند و اطلاعات نیازمندان و خدماتی که ارایه می‌دهند را بیشتر ثبت کنند، جلوی هم پوشانی‌ها گرفته خواهد شد و نیازمندی‌ها در سطح ملی مرتفع می‌گردد.

وی با بیان اینکه سامانه سخا فرصتی برای استان‌های محروم و کم برخوردار فراهم می‌کند تا بتوانند از کمک‌ها در سطح ملی نیز بهره‌مند شوند، افزود: خیریه‌هایی که توان مالی کمی دارند با معرفی مراجعان نیازمند خود کمک خواهند کرد تا آنان از کمک‌های ملی هم بهره‌مند شوند.

باغبانی یکی از دغدغه‌های خدمت به نیازمندان و فقرا در جامعه اسلامی را توزیع عادلانه امکانات، به ویژه کمک‌های مردمی دانست و افزود: ارایه خدمات عادلانه مستلزم وجود سامانه‌ای منسجم و یکپارچه است که سامانه سخا این امکان را فراهم کرده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار