به منظور سلامتي دندانها روش هاي تغذيه اي كودكان بايد جدي گرفته شود.

دكتر رامين فرزاد جراح و دندانپزشك در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران عنوان كرد: والدين بايد توجه كنند كه در نوزادان پس از نوشيدن شير، به ويژه پيش از درآمدن دندان ها، لثه هاي نوزاد را با پنبه آغشته به آب ولرم شست و شو دهند.

وي تصريح كرد:به شيوه تغذيه كودك توجه كنيد،مصرف شير پس از يك سالگي بايد با ليوان (نه با شيشه) صورت بگيرد چرا كه مكيدن شير باعث بدفرم شدن دندان ها و متمايل شدن آنها به سمت جلو مي شود.

فرزاد در مورد شيوه تغذيه كودك ادامه داد: اگر چه نمي توان مصرف شيريني،شكلات،نوشيدنيهاي شيرين و غيره را ممنوع كرد اما مي توان با اتخاذ تدابيري از مضرات مصرف اين خوراكي ها كاست به طور مثال پس از مصرف شيريني،خوردن سيب يا هويج را در برنامه غذايي كودك قرار دهيد تا به اين شيوه ذرات باقي مانده شيريني از سطح و بين داندان ها خارج شده و PH دهان نيز تغيير كند تا فعاليت باكتري هاي عامل پوسيدگي دندان متوقف و مختل شود.

اين دندانپزشك توصيه كرد: عادات تغذيه اي كودك را به سوي مصرف مواد غذايي بي ضرر،ميوه و سبزي،نوشيدنيهاي بدون قند سوق دهيد اين مسئله نه تنها مانع از پوسيدگي دندان مي شود بلكه از ابتلاي كودك به اضافه وزن نيز جلوگيري مي كند.

وي در پايان افزود: نوع و شيوه تغذيه كودك از دوران كودكي و سپس مراقبت هاي دوران كودكي و بزرگسالي از مهم ترين عوامل حفظ سلامت دندان ها است./ح
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار