لامبورگینی ساعاتی پیش چهارمین نسل از خودرو تمامبرقی خود را در قالب مدل مفهومی Lanzador بهنمایش گذاشت. لامبورگینی لانزادور خودرویی با ارتفاع نسبتا زیاد از زمین است که چهار صندلی دارد و از لاستیک بزرگ ۲۳ اینچ استفاده میکند.
لانزادور اولین خودروی مفهومی تمامبرقی لامبورگینی نیست، چون این شرکت پیشتر در سال ۲۰۱۷ مدلی مفهومی به نام Terzo Millennio رونمایی کرده بود؛ اما لانزادور جدیترین تلاش لامبورگینی برای هجوم به بازار خودروهای برقی محسوب میشود.
بر اساس آنچه در بیانیهی مطبوعاتی لامبورگینی آمده، لانزادور قرار است یکی از هیجانانگیزترین خودروهای برقی دنیا باشد.
خودروساز بزرگ ایتالیایی فعلا به جزئیاتی مانند دامنهی حرکت، باتری، ظرفیت شارژ و حتی سرعت صفر تا ۱۰۰ اشاره نکرده اما گفته است که «اوج توان به بیش از یک مگاوات میرسد.»
یک مگاوات توان معادل ۱٬۳۴۱ اسببخار مکانیکی است تا لانزادور در بین لوسید ایر سفایر (۹۲۰ کیلووات) و تسلا رودستر (۱٬۱۰۰ کیلووات) قرار بگیرد.
توان یک مگاواتی جزئیات خاصی دربارهی میزان تحویل انرژی در هر ساعت ارائه نمیدهد، اما بر اساس همین مشخصه میتوانیم تا حدی دربارهی عملکرد خودرو نظر دهیم. مشخصا با خودرویی بسیار سریع طرف هستیم؛ آیا لانزادور میتواند همچون برخی از خودروهای همسطحش با توان بیشاز ۱٬۰۰۰ اسببخار، صفر تا ۱۰۰ را در کمتر از دو ثانیه طی کند؟ لامبورگینی فعلا پاسخ واضحی به این سؤال نداده است.
لامبورگینی ادعا میکند که راندن لانزادور تجربهای کاملا جدید است. حسگرها و محرکهای پرتعداد این ابرخودرو به سیستم کنترل پویا کمک میکنند تا نرمترین تجربهی رانندگی ارائه شود. کامپیوتر الگوریتمیک لانزادور با دریافت داده از حسگرها، تجربهی رانندگی را در گذر زمان بهبود میدهد.
لانزادور با هدف بهینهسازی آیرودینامیک طراحی شده است تا تجربهی رانندگی و دامنهی حرکت بهبود پیدا کند. نحوهی مقاومت هوا را میتوان بر اساس آنچه راننده میخواهد، تنظیم کرد. سیستمی مشابه را پیشتر در خودروهای Huracán Performante و Aventador SVJ نیز دیده بودیم.
لانزادور یک شاسی فعال با محور قابلهدایت در عقب و سیستم تعلیق بادی دارد که میتوان آنها را ازطریق فرمان کنترل کرد.
چراغهای عقب که طراحی ششضلعی با سه چراغ LED دارند، تا حدی ما را یاد مدل Countach LPI 800-4 میاندازند. لاستیکهای ۲۳ اینچ غولپیکر لانزادور نیز به المانهای ششضلعی و پرههایی ویژه مجهز هستند.
لاستیکها باعث میشوند ارتفاع لانزادور از سطح زمین، بیشتر از اکثر خودروهای لامبورگینی باشد؛ اما لامبورگینی پیشتر با مدل Urus نشان داده بود که به این سبک طراحی علاقه دارد. ارتفاع سقف ۱٫۵ متر است تا Urus همچنان خودروی مرتفعتری نسبتبه لانزادور باشد، اما خودروی جدید لامبورگینی بهلطف لاستیکهای بزرگش میتواند از روی هر مانعی رد شود.
سبک طراحی لانزادور بهگونهای است که انگار لامبورگینی میخواسته Huracán Sterrato را در ذهن مردم تداعی کند. Huracán Sterrato ابرخودرویی آفرود است که صرفا ۹۰۰ دستگاه از آن تولید شد.
لامبورگینی میگوید طراحی بدنهی لانزادور از روی سفینههای فضایی الهام گرفته شده و راننده قرار است بههنگام حرکت، حسوحالی مثل فضانورد یا خلبان جت داشته باشد.
راننده و مسافر (که در بیانیهی لامبورگینی بهترتیب خلبان و کمکخلبان خطاب شدهاند) روی صندلی هیجانانگیزی مینشینند که با فومِ ساختهشده با چاپ سهبعدی عایق شده است. صندلیهای عقب را میتوان برای قراردادن چمدان و سایر وسایل، تا کرد. در بخش جلویی نیز محفظهی خاصی برای نوعی چمدان ویژه در نظر گرفته شده است.
لامبورگینی از نایلون و پلاستیک بازیافتی و همچنین فیبر کربن بازسازیشده در بخشهایی از داخل خودروی جدیدش استفاده کرده است. چرم و پشم استفادهشده در لانزادور با انرژی تجدیدپذیر تولید شده است.
لانزادور برخلاف کانسپتهای قبلی لامبورگینی، پیشنمایشی از آیندهی این شرکت است. لامبورگینی قصد دارد در ابتدا نسخهی هیبریدی بنزینی-برقی خودروهای تمامبرقیاش را روانهی بازار کند و سپس سراغ عرضهی مدلهای تمامبرقی برود.