در استان کردستان پایانه مرزی باشماق مریوان به عنوان مرز رسمی تردد زائران اربعین در نظر گرفته شده و با توجه به خنک بودن هوا بهترین مرز برای تردد زائران است.

مرزباشماق یکی از گذرگاه‌های رسمی جمهوری اسلامی ایران با عراق و منطقه اقلیم کردستان عراق است که در حد فاصل استان کردستان در ایران و استان سلیمانیه در عراق قرار دارد. این گذرگاه در فاصله ۱۸ کیلومتری غرب شهر مریوان و در جوار روستای باشماق قرار گرفته است.

مریوان سومین شهرستان پرجمعیت استان کردستان بعد از سنندج و سقز به شمار می‌رود. مریوان به کردی مه ریوان مرکز شهرستان مریوان یکی از شهرستان‌های مرزی با عراق به شمار می‌رود که در ۱۳۰ کیلومتری غرب شهرستان سنندج، مرکز استان کردستان قرار دارد.

مسیر دسترسی به نقطه مرزی باشماق

تنها مسیر دسترسی به مرز باشماق از شهر مریوان می‌باشد.

تردد از شهر مریوان به باشماق با اتوبوس و مینی بوس شهری از داخل شهر به سمت مرز در مسیر ۱۸ کیلومتر به صورت رفت و برگشت امکان‌پذیر است. زائران به صورت فردی، خانوادگی و گروهی می‌توانند عازم مریوان شوند.


بیشتر بخوانید

فعالیت تجاری در مرز باشماق برقرار است / ایجاد زمینه اسکان ۷ هزار زائر در مریوان


مسیر دسترسی به شهر مریوان

مسافت از سنندج تا مریوان ۱۳۰ کیلومتر است که از دو مسیر می‌توان به شهر مریوان وارد شد: مسیر سنندج مریوان جاده جدید و مسیر سنندج سروآباد – مریوان.

تاریخ و ساعات مجاز تردد از مرز

تردد از مرز رسمی باشماق برای اربعین سال جاری از ساعت ۴.۳۰ بامداد تا ۱۹ تعیین شده است.

امکانات پیش بینی شده در مسیر

تمامی امکانات همانند استقرار مواکب و ارائه خدمات در داخل استان همانند امکان اسکان در داخل شهر مریوان و پارکینگ استقرار خودرو‌های شخصی فراهم شده است.

نحوه تردد و اولین شهر داخل خاک عراق و نزدیکترین شهر زیارتی

پس از گذر از مرز باشماق به «پینجوین» که اولین شهر در اقلیم کردستان و در فاصله ۵ کیلومتری مرز قرار دارد وارد می‌شویم. مسیر تردد زائران در خاک عراق عبارتند از: سلیمانیه، چمچمال، کرکوک، طوزخورماتو، منطقه حسینیه، بغداد، کربلا، نجف.

زائران می‌توانند بعد از سلیمانیه از مسیر کرکوک به کربلا مشرف شوند.


بیشتر بخوانید

نرخ کرایه مرز باشماق تا بغداد و کاظمین اعلام شد


 

فاصله مرز باشماق با شهر‌های مختلف عراق

فاصله از مرزباشماق تا شهر سلیمانیه عراق۱۳۰ کیلومتراست. از سلیمانیه تا بغداد نیز ۳۷۱ کیلومتر راه است، برای راهی شدن از بغداد به سمت کربلای معلی نیز باید ۱۳۳ کیلومتر طی شود.

اطلاعاتی در خصوص موقعیت در آن سوی مرز باشماق تا کربلای معلی

توصیف موقعیت جغرافیایی مرز باشماق مریوان + تصاویر

 

توصیف موقعیت جغرافیایی مرز باشماق مریوان + تصاویر

 

توصیف موقعیت جغرافیایی مرز باشماق مریوان + تصاویر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.