کدام آیات قرآن درباره موضوع حجاب سخن گفته اند؟

دانشجوی دکتری حقوق زن طی یادداشتی به موضوع حجاب و آیه‌های مربوط به آن در قرآن پرداخت.

وحیده علی‎میرزائی. دانشجوی دکتری حقوق زن در یادداشتی درباره موضوع حجاب در قرآن اظهارداشت: در آیات مختلفی به موضوع حجاب و رعایت آن توجه و تاکید شده است که در ذیل به برخی از این آیات اشاره می‌شود.

آیۀ ۳۱ سورۀ نور:
«قُلْ لِلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ یَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذلِکَ أَزْکی‏ لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِیرٌ بِما یَصْنَعُونَ (۳۰ نور) وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ یَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلاَّ ما ظَهَرَ مِنْها وَ لْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلی‏ جُیُوبِهِنَّ وَ لا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلاَّ لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبائِهِنَّ أَوْ آباءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنائِهِنَّ أَوْ أَبْناءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوانِهِنَّ أَوْ بَنِی إِخْوانِهِنَّ أَوْ بَنِی أَخَواتِهِنَّ أَوْ نِسائِهِنَّ أَوْ ما مَلَکَتْ أَیْمانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِینَ غَیْرِ أُولِی الْإِرْبَهِ مِنَ الرِّجالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِینَ لَمْ یَظْهَرُوا عَلی‏ عَوْراتِ النِّساءِ وَ لا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ ما یُخْفِینَ مِنْ زِینَتِهِنَّ وَ تُوبُوا إِلَی اللَّهِ جَمِیعاً أَیُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ»

به مؤمنان بگو چشم‌های خود را (از نگاه به نامحرمان) فرو گیرند، و فروج خود را حفظ کنند، این برای آن‌ها پاکیزه‌‏تر است، خداوند از آنچه انجام می‌‏دهید آگاه است و به زنان با ایمان بگو چشم‌های خود را (از نگاه هوس‌‏آلود) فرو گیرند، و دامان خویش را حفظ کنند، و زینت خود را جز آن مقدار که ظاهر است آشکار ننمایند، و (اطراف) روسری‌‏های خود را بر سینه خود افکنند (تا گردن و سینه با آن پوشانده شود) و زینت خود را آشکار نسازند مگر برای شوهران‏شان یا پدران‏شان یا پدر شوهران‏شان یا پسران‏شان یا پسران همسران‏شان یا برادران‏شان یا پسران برادران‏شان، یا پسران خواهران‏شان، یا زنان هم‏کیش‏شان یا بردگان‏شان (کنیزان‏شان) یا افراد سفیه که تمایلی به زن ندارند یا کودکانی که از امور جنسی مربوط به زنان آگاه نیستند، آن‌ها هنگام راه رفتن پا‌های خود را به زمین نزنند تا زینت پنهانی شأن دانسته شود (و صدای خلخال که بر پا دارند به گوش رسد) و همگی به‏سوی خدا بازگردید‌ای مؤمنان تا رستگار شوید.

آیۀ ۶۰ سورۀ نور:

«وَ الْقَواعِدُ مِنَ النِّساءِ اللاّتی لا یَرْجُونَ نِکاحًا فَلَیْسَ عَلَیْهِنَّ جُناحٌ أَنْ یَضَعْنَ ثِیابَهُنَّ غَیْرَ مُتَبَرِّجاتٍ بِزینَهٍ وَ أَنْ یَسْتَعْفِفْنَ خَیْرٌ لَهُنَّ وَ اللّهُ سَمیعٌ عَلیمٌ‌‏»
زنان سال‏خورده‌‏ای که از سن ازدواج آن‌ها گذشته باشد و دیگر امیدی به ازدواج ندارند گناهی بر آنان نیست که لباس‌های روئین خود را بر زمین بگذارند، در حالی که خود را آرایش و زینت ننموده باشند.

آیۀ ۳۲ و ۳۳ سورۀ احزاب:

«یَا نِسَاء النَّبِیِّ لَسْتُنَّ کَأَحَدٍ مِّنَ النِّسَاء إِنِ اتَّقَیْتُنَّ فَلَا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیَطْمَعَ الَّذِی فِی قَلْبِهِ مَرَضٌ وَقُلْنَ قَوْلًا مَّعْرُوفًا قرن فی بیوتکن و لا تبرجن تبرج الجاهلیه الاولی و اقمن الصلوه و آتین الزکوه و اطعن الله و رسوله انما یریدالله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا»‌ای زنان پیغمبر شما همچون سایر زنان نیستید. اگر پرهیزکار باشید مواظب باشید که در سخن نرمش زنانه و شهوت‏آلود به کار نبرید که موجب طمع بیماردلان گردد. به خوبی و شایستگی سخن بگویید. در خانه‌های خویشتن قرار گیرید و مانند دوران جاهلیت نخستین، به خودنمائی و خودآرائی از خانه بیرون نشوید.

آیۀ ۵۳ سورۀ احزاب:

«اذَا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتَاعًا فَسَْلُوهُنَّ مِن وَرَاءِ حِجَابٍ ذَالِکُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِکُمْ وَ قُلُوبِهِنَّ»

و هرگاه از همسران پیامبر چیزی از وسایل زندگی (به‏‬ عنوان عاریت) خواستید از پشت پرده بخواهید این رفتار برای دل‌‏های شما و دل‌‏های آنان به پاکی و پاک‏دامنی است.

آیۀ ۵۹ سورۀ احزاب:

«یَأَیهَا النَّبیُّ قُل لاَزْوَجِک وَ بَنَاتِک وَ نِساءِ الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیهِنَّ مِن جَلَبِیبِهِنَّ ذَلِک أَدْنی أَن یُعْرَفْنَ فَلا یُؤْذَیْنَ وَ کانَ اللَّهُ غَفُوراً رَّحِیما»‌ای پیامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو جلباب‌ها (لباس‌های یک‏سره و بلند) خود را بر خویش فرو افکنند، این کار برای این که (از کنیزان و آلودگان) شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند بهتر است و (اگر تاکنون خطا و کوتاهی از آن‌ها سر زده) خداوند همواره غفور و رحیم است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۴ ۰۴ شهريور ۱۴۰۲
تمام این آیات را بخوانید چیزی به نام حجاب سر نمی بینید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۵ ۰۴ شهريور ۱۴۰۲
قران نگفته لباسی بپوشید که گردن و سینه را بپوشاندگفته خمار را به چپ و راست بیندازید یعنی داشتن خمار(روسری) هم واجب است
روایت شده دختر امام حسین در جنگ عاشورا ازحضرت زینب پرسید آیا پارچه ای هست که "سر" خود را با ان بپوشانم
United States of America
ناشناس
۱۲:۲۷ ۰۴ شهريور ۱۴۰۲
تو ربا از جمهوری اسلامی جمع کن از بانک ها جمع کن من حجاب کل مملکت میارم ، اونجای که پول داره درآمد داره برای خودتون چشتون میبندید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۵ ۰۴ شهريور ۱۴۰۲
این گناه نابخشودنی ایران خودرو پارسال پول واریز کردیم حساب وکالتی برا پژو پارس حالا اصلا خبری نیست و مشکل ما را که باید حل کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۲ ۰۴ شهريور ۱۴۰۲
سلام نمی دانم ما کی می خواهیم این مطلب را بفهمیم که هر چیزی را با هم قاطی نکنیم .الان سخن از بی حجابی است . ببخشید آش درست نمی کنند که از هر چیزی توش بریزند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۲ ۰۴ شهريور ۱۴۰۲
بگردین ببینین تو قرآن در مورد واجب بودن احترام به کرامت انسان و اشرف مخلوقات بودن انسان و داشتن اختیار چیزی ننوشته ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۰ ۰۴ شهريور ۱۴۰۲
آقای دکتر شما که مردم را درمورد حجاب به آیات قرآن ارجاع می‌دهید بنده بعنوان یک فرد بیسواد شمارا به سوره الغاشیه آیه ۲۱الی۲۶ توصیه میکنم که هم تلاوت بفرمایید وهم درمورد آیات فوق تدبرکنید اونوقت درموردامربه معروف بیا دم القرآن بزن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۹ ۰۴ شهريور ۱۴۰۲
خوب که چی ؟
این بنده خدا که چیزی از خودش نگفته و فقط آیات قرآن را با ترجمه در بحث حجاب گرد آوری کرده است ؟ به قول خودتان جناب بیسواد، حرفت را واضح و کامل بگو.
این دسته از افراد که در آیه 23 اشاره شده اند را چه می گویید؟ مگر كسى كه روى بگرداند و كفر ورزد (۲۳)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۴ ۰۴ شهريور ۱۴۰۲
ببخشید جناب دکتر کارشناس حق حقوق!!! سوال دارم
در قرآن چیزی درباره دفاع از حق حقوق مظلومان و اینکه چرا عیدی سال 402 برای همه واریز شد و برای مددجویان بیچاره بهزیستی واریز نشد چیزی نگفته!!؟
آیا مددجویان تحت پوشش مظلوم نیستند!؟
آیا مددجویان تحت پوشش حقی در پرداخت بیت المال ندارند!؟
آیا اگر یک مددجو مظلوم و نیازمند نبود تحت پوشش قرار می گرفت!!؟؟
چهار تا سوال درباره حق حقوق پرسیدم کارشناس حق حقوق اگر توی این کشور چهار تا سوال نشه پرسید...........
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۰ ۰۴ شهريور ۱۴۰۲
ولا تآکلوا اموالکم بینکم بالباطل * ** و اموال یکدیگر را به باطل (به ناحق) در میان خود نخورید ***
اگر حاکمان ما به قرآن عمل میکردند که الان تو دنیا داشتیم پادشاهی میکردیم
دستور اسلام این است که دست دزدان و غارتگران را قطع کنید اما دزدا در امنیت و رفاه کامل دارن تو این مملکت اسلامی زندگی میکنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۹ ۰۴ شهريور ۱۴۰۲
زنان سال‏خورده‌‏ای که از سن ازدواج آن‌ها گذشته باشد و دیگر امیدی به ازدواج ندارند گناهی بر آنان نیست که لباس‌های روئین خود را بر زمین بگذارند، در حالی که خود را آرایش و زینت ننموده باشند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۴ ۰۴ شهريور ۱۴۰۲
آیا قرآن در مورد معیشت مردم هم حرفی زده ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۰ ۰۴ شهريور ۱۴۰۲
بله ممنون چند مورد از امربه معروف در برخورد با بیحجابی رو در سیره مصومین هم بیان کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۴ ۰۴ شهريور ۱۴۰۲
خود آیه امر به معروف است همسر پیامبر میگوید:مرحبا به زنان قریش وقتی آیه حجاب نازل شد همه زنان رعایت کردند .در روایت هم هست پیامبر به زنی که لباس نازک پوشیده بود تذکر داد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۱ ۰۴ شهريور ۱۴۰۲
قابل ذکر است که:این ایات نمیتونه صرفا در مورد زنان پیامبر باشه چون در 59احزاب هم ازواجک و بناتک را گفته و هم نساالمومین را و در ایه 31نور جمع" مومنات" را
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۹ ۰۴ شهريور ۱۴۰۲
بعضی ها دیگه وقیح شده اند و بخشی از بدنشون رو هم بیرون می اندازند.
باید باهاشون برخورد بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۸ ۰۴ شهريور ۱۴۰۲
حالا دم انتخابات اشکالی نداره شما کوتاه بیا
آخرین اخبار