بهره برداری از ۷ طرح آبخیزداری استان همدان در هفته دولت

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان گفت: هفت طرح شامل بند‌های رسوبگیر با بهره گیری از اعتبارات ملی و استانی تکمیل و هفته دولت به بهره برداری می‌رسد.

اسفندیار خزائی گفت: ساخت بند‌های رسوبگیر با مشخصات فنی «سنگی ملاتی، خشکه چین و گابیون بندی» و ظرفیت ۱۰۰ تا ۷۰۰ متر مکعب آب با ارتفاع تا ۴.۵ متر در ۶ شهرستان اجرایی شده است.

او گفت: پنج طرح از این تعداد با بهره گیری از منابع ملی و ۲ طرح از محل منابع استانی اجرایی شده و در مجموع اجرای این هفت طرح ۱۳۹ میلیارد و ۲۶۴ میلیون ریال هزینه داشته است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان گفت: اجرای بند رسوبگیر در کنترل رسوب، تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی و کنترل سیلاب بسیار موثر است.

خزائی گفت: تاکنون ۲۴ هزار بند و سازه رسوبگیر از ارتفاع یک تا ۶ متر متناسب با حجم آب مخزن، روان آب‌های حوزه بالا دست در استان همدان ایجاد شده است.

او گفت: ساخت هر بند خشکه چیب به طور متوسط ۱۰ میلیون ریال و گابیونی و سنگی ملاتی ۱۵ میلیون ریال به ازای هر متر مکعب برای دولت هزینه در بر دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان گفت: ساخت این بند‌ها موجب کنترل ۱۰۰ میلیون متر مکعب روان آب در سال شده است یعنی هر سازه به طور متوسط ۴۰۰ متر مکعب روان آب را در طول سال و بارش‌های مختلف کنترل می‌کند.

خزائی گفت: ۳۰ میلیون متر مکعب از روان آب‌های کنترل شده استحصال می‌شود و بقیه در لوله‌های کشاورزی پایین دست جریان یافته یا به مرور تبخیر می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.