صادرات دارو در سال گذشته به ۷۰ میلیون دلار رسید

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: در حال حاضر شرایط دارویی کشور با ثبات و پایدار است.

حیدر محمدی در مراسم روز داروساز گفت: نقش داروسازان بارز بود و در ایام شیوع کرونا، بارزتر شد و اگر داروسازان نبودند، نمی‌توانستیم در تولید ۶ پلتفرم واکسن موفق باشیم.

به گفته وی  تولید دارو در گام نخست از تولبد مواد اولیه دارویی شروع می سود و یکی از کاملترین زنجیره  دارویی در ایران زنجیره توزیع است. آمارها نشان می دهد که ۴۵۰۰ داروخانه در کشور فعالیت می کنند. 

محمدی بیان کرد:  صادرات دارو در سال گذشته به میزان ۷۰ میلیون دلار رسیده بود و امیدواریم این میزان تا پایان سال جاری افزایش پیدا کند. 

او ادامه داد:  در سال گذشته مشکلات ارزی ایجاد شد که این موضوع با کمک بانک مرکزی و تخصیص ارز انجام شده است. در خرداد امسال ۱۲۰۰۰ میلیارد تومان سازمان برنامه و بودجه به بیمه ها اختصاص  داده است. 

وی افزود: جان خیلی از هموطنان با همت داروسازان نجات یافت و افتخار می‌کنیم در بحران‌های مشابه پاندمی کرونا، مدعی صادرات واکسن در پلتفرم‌های مختلف هستیم.

محمدی ادامه داد: امروز بخش زیادی از مواد اولیه دارویی در داخل کشور تولید می‌شوند و این یک افتخار است.

وی افزود: در بحث سلول درمانی و ژن تراپی، خیلی جلو نرفته ایم و عقب هستیم و خیلی خوب است که داروسازان ما به توسعه این محصولات کمک کنند.

محمدی گفت: حوزه دارو از مواد اولیه تا محصول نهایی، یک شبکه کاملاً تحت کنترل است و با سامانه‌هایی که راه اندازی شده اند، توانسته ایم در حوزه نظارت بر داروسازی، خوب عمل کنیم.

پیکانپور، مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو  گفت: در حال حاضر ۲۰۷ میلیون عدد سرم تامین شده است. 

او بیان کرد: یک و نیم میلیارد دلار بابت دارو و مواد اولیه توسط سازمان برنامه و بودجه اختصاص داده شده و به تدریج در حال پرداخت است.  ۳۴۰ هزار لیتر پلاسما به خارج از کشور ارسال شده است. 

پیکانپور بیان کرد: ۶۹ داروی جدید وارد بازار کشور و ۳۱ خط جدید دارویی در ایران راه اندازی شده اند. با شروع طرح دارویار، میزان قاچاق حدود ۶۲ درصد کاهش یافته است. برنامه ریزی ها سبب صرفه جویی ۵/۵ میلیون دلاری در کشور شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار