با کشف لاشه ۳ قلاده فک خزری در نوار ساحلی مازندران تعداد تلفات این گونه جانوری به ۱۳ قلاده رسید.

کوروس ربیعی رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست مازندران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: با کشف لاشه سه قلاده فک خزری در نوار ساحلی جویبار، نور و بابلسر در دو روز گذشته، تعداد لاشه‌های کشف شده این گونه جانوری در نوار ساحلی استان از ابتدای امسال تاکنون به ۱۳ قلاده رسیده است.

او با بیان اینکه لاشه سه قلاده فک در شرایطی که کاملا بیحال و به نظر بیمار بودند کشف شده است، افزود: نمونه برداری از این فک‌ها انجام و به آزمایشگاه مرجع ارسال شد که بررسی یک نمونه نشان داد آنفلوآنزا علت مرگ این فک نبوده است.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست مازندران ادامه داد: نمونه‌هایی از لاشه ۵ قلاده فک خزری دیگر تهیه و برای آزمایشگاه مرجع ارسال شده است که منتظر اعلام نتیجه هستیم.

ربیعی با بیان اینکه مسمویت حاد، سم شناسی و احتمال ابتلا به سایر بیماری‌ها گزینه‌هایی است که در آزمایش‌ها بررسی خواهد شد، گفت: ابتلا به آنفلوآنزا احتمال درگیر و تلف شدن گله‌ای فک‌های خزری را بدنبال دارد که فعلا پاسخ ابتلای یک نمونه از فک به این بیماری منتفی است.

لاشه ۱۳ قلاده فک خزری از امسال در نوار ساحلی جویبار، بابلسر، میانکاله، تنکابن، نور و چالوس کشف شده است.

فک‌های خزری اواخر پاییز برای تولیدمثل به مناطق شمالی دریای خزر که عمق کمتر و آب یخ زده‌ای دارند می‌روند و با فرا رسیدن بهار و تابستان به سمت آب‌های ساحلی ایران مهاجرت می‌کنندو

لاشه ۲۰ قلاده فک خزری پارسال در نوار ساحلی مازندران کشف شده بود و تلفات این گونه جانوری بر اساس داده‌هایی که در سه سال گذشته بدست آمده است امکان دارد تا آبان ماه هم ادامه داشته باشد.

فُک خَزَری تنها پستاندار دریای خزر و گونه‌ای در معرض خطر است که تعداد آن را تا ۲۰ سال قبل یک میلیون قلاده تخمین می‌زدند، اما به گفته برخی منابع بیش از ۹۰۰ هزار قلاده فک خزری به دلایل متخلفی از بین رفته اند.

برچسب ها: فک خزری ، فوک خزری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.