درخواست داسیلوا برای عضویت دائم برزیل در شورای امنیت سازمان ملل

رئیس جمهور برزیل از تلاش کشورش برای عضویت دائم در شورای امنیت سازمان ملل متحد خبر داد.

لولا داسیوا، رئیس جمهور چپگرای برزیل از زمان بازگشت به قدرت به دنبال افزایش نفوذ کشورش در نظام بین الملل بوده است. گسترش مناسبات با کشور‌های مختلف و پررنگ‌تر ساختن حضور برزیل در نهاد‌های بین المللی از جمله برنامه‌های وی محسوب می‌شود. 

به گزارش خبرگزاری رویترز، داسیلوا امروز (سه شنبه) اعلام کرد به دنبال آن هستم که با جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا درباره ایجاد تغییرات در شورای امنیت سازمان ملل رایزنی کنم. 

رئیس جمهور برزیل در نظر دارد در حاشیه نشست عمومی سازمان ملل در نیویورک در ماه بعدی میلادی (سپتامبر) با بایدن پیرامون افزایش شمار اعضای دائم شورای امنیت به گفتگو و رایزنی بپردازد. داسیلوا در نشست گروه بریکس در آفریقایی جنوبی که هفته گذشته برگزار شد از کشور‌های روسیه و چین، به عنوان دو عضو دائم شورای امنیت خواسته بود از عضویت کشور‌های جدید به عنوان اعضای دائم در این نهاد حمایت کنند. 

رئیس جمهور برزیل تاکید دارد شورای امنیت سازمان ملل باید انعکاس دهنده شرایط ژئوپلوتیک فعلی جهان باشد نه شرایطی که جهان در دهه ۱۹۴۰ میلادی داشته است. 

داسیلوا پیشنهاد داده است برزیل، هند، آلمان، ژاپن، و آفریقای جنوبی به عنوان اعضای دائم جدید شورای امنیت معرفی شوند. 

درخواست رئیس جمهور برزیل برای افزایش شمار کشور‌های عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل در حالی مطرح می‌شود که تاکنون هیچ سازوکاری در این زمینه تعیین نشده است و به نظر نمی‌رسد کشور‌های عضو دائم این شورا شامل آمریکا، چین، روسیه، فرانسه، و انگلیس بخواهند از این طرح حمایت کنند. 

پیش‌تر کوفی عنان، دبیر کل وقت سازمان ملل دو طرح پیشنهادی درباره افزایش شمار اعضای شورای امنیت سازمان ملل را در اوایل قرن ۲۱ مطرح ساخت که هیچ کدام در نهایت به نتیجه نرسیدند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۶ ۰۸ شهريور ۱۴۰۲
تو و آرژانتین اگه راست میگین اول برین با هم متحد بشین بعد ادعاهای گنده گنده بکنین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۵ ۰۸ شهريور ۱۴۰۲
بعد از آمریکا برزیل و آرژانتین مهمترین کشورای آمریکا هستند
آخرین اخبار