پرداخت کامل مبلغ بلیت در تاخیر‌های بالای ۵ ساعت

در آیین نامه حقوق مسافر که به تازگی اصلاح شده است، شرکت هواپیمایی موظف است که در تاخیر‌های بالای ۵ساعت اقدام به پرداخت کامل مبلغ بلیت کند.

رعایت حقوق مسافران در پروازها یکی از مهم ترین مسائلی است که در حوزه پرداخت باید تمامی شرکت های هواپیمایی آن را رعایت کنند و در صورتی که این قانون رعایت نشود مسافران می توانند از طریق سازمان هواپیمایی کشوری اقدام به پیگیری آن کنند 

حقوق مسافر مجموعه ای از سیاست ها، دستورالعمل ها، استانداردها، ضوابط و مقرراتی است که الگوی رفتاری شرکت هواپیمایی و دست اندرکاران امور پروازی را تدوین می کند و هدف آن تضمین حقوق مادی و معنوی و رعایت شأن و منزلت مسافران در فرآیند مسافرت های هوایی است.

در عین حال رعایت این مجموعه حمایتی برای کلیه شرکت های هواپیمایی لازم الاجراست.

آیین نامه حقوق مسافر برای پروازها فروردین ماه ۱۳۹۴ اصلاح شده و آخرین ویرایش آن پس از چندی کش و قوس در نهایت آذرماه سال گذشته ابلاغ شد.

بر اساس این آیین نامه، در صورت بروز تأخیر در انجام پرواز در مبداء، بر اساس ساعت پرواز مندرج در بلیت مسافر و در صورتی که براساس شرایط فوق العاده نباشد، لازم است نماینده شرکت هواپیمایی با حضور در میان مسافران، با متانت و احترام نسبت به اطلاع رسانی صحیح درخصوص تأخیر پرواز پیش بینی نشده اقدام کند.

درصورت قصور شرکت هواپیمایی یا امتناع از انجام آن، مسافر می تواند خود راساً نسبت به خرید بلیت در همان کلاس یا کلاس بالاتر با تایید رئیس ایستگاه شرکت هواپیمایی و درصورت امتناع وی، با تأیید مدیر ترمینال اقدام کند.

در صورتی که شرکت های هواپیمایی در زمان پرواز تعیین شده در بلیت، مسافرین را از طریق سایر خطوط هوایی در صورت رضایت مسافر به مقصد منتقل کنند، مشمول پرداخت خسارت یا جریمه تأخیر یا ابطال نخواهند شد. درصورت عدم رضایت مسافر بهای بلیت بدون کسر جریمه به طور کامل به مسافر پرداخت شود.

به طور معمول شرکت های هواپیمایی در انجام پروازهای خارجی که بخش عمده ای از آنها به دلیل بدی آب و هوا و شرایط جوی است امکان پیش بینی برای انجام پرواز را ندارند که در این زمینه ممکن است طبق آیین نامه حقوق مسافر برای مسافران رعایت نشود.

همچنين ممکن است برخی از پروازها به ویژه پروازهای خارجی با دلیل نقص فنی با تأخیر چندین ساعته روبرو شود که در همین رابطه یکی از پروازهای که با تأخیر چندین ساعته روبرو شده بود پرواز مسکو _ تهران ماهان  بود که بیش از ۲۵ ساعت تاخیر داشت و روابط عمومی این ایرلاین اعلام کرده بود که  به علت نقص فنی در فرودگاه مسکو در ساعت برنامه ریزی شده موفق به انجام پرواز نشد.

 تیم فنی  بلافاصله پس از اطلاع از نقص فنی با توجه به همه محدودیت ها، در صدد رفع نقص برآمده و مدت زمانی لازم بود تا مشکل بعد از شناسایی آن ، برطرف شد.بلافاصله پس از اعلام زمینگیر شدن هواپیما ، درخواست اعزام هواپیمای جایگزین گردید که بعد از اخذ مجوزهای لازم از کشور روسیه، هواپیمای جدید با تیم فنی و تجهیزات لازم، حرکت کردند  و نهایتا امروز صبح این پرواز به مقصد تهران  رسید.

گفتنی است پس از بررسی های لازم و به علت نقص فنی و اعلام  این تأخیر اعلام شد که تمامی حقوق مسافران پرداخت می شود.

براساس این گزارش با توجه به آنکه این شرایط در پروازهای خارجی متفاوت است بنابراین ممکن است برخی از ایرلاین ها در این زمینه اقداماتی انجام دهند.

اما طبق آیین نامه حقوق مسافر، در صورت تأخیر بالای پنج ساعت و عدم امکان پرواز جایگزین، هزینه اقامت در هتل، بر عهده شرکت هواپیمایی است. 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار