موسوی نژاد مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی در برنامه پرسمان صدا و سیمای استان گفت: امسال تعداد زیادی از نیروهای آموزش و پرورش بازنشسته شده اند و با این وجود تعدادی از نیروها تقاضای استمرار خدمت داده اند اما باز هم بحث کمبود معلم را شاهد هستیم.
او افزود: اگر امسال سهمیه ۲۰۰ نیروی جدید خرید خدمات را به استان بدهند پیش بینی میکنیم سال تحصیلی جدید را بدون مشکل کمبود معلم شروع کنیم.
موسوی نژاد بیان کرد: آزمون استخدامی ابتدایی انجام شده و ۴۲۰ نیروی جدید اضافه شده است و در مورد متوسطه اول سهمیه استان ما ۱۸۰ نیرو است که مرحله آزمون انجام شده و در مرحله انجام مصاحبه هستند.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی ادامه داد: تأمین کمبودها را میتوان از راههای مختلفی مثل جذب از طریق آزمون، استفاده از ظرفیت دانشگاه فرهنگیان، استفاده حق التدریس از نیروهای بازنشسته و استفاده از نیروهای خرید خدمات آموزشی جبران کرد.
او عنوان کرد: در مورد مدارس خوابگاهی نیز امسال با افزایش ۷ برابری سرانه مدارس شبانه روزی نسبت به پارسال مواجهیم؛ ۱۵۱ مدرسه با ظرفیت ۱۰ هزار دانش آموز در استان داریم که ۱۱ هزار دانش آموز خوابگاهی هستند.
موسوی نژاد مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: امسال ۱۴ هزار دانش آموز جدید به جمعیت تحصیلی استان اضافه میشود و به طور کل پیش بینی ثبت نام ۱۹۵ هزار دانش آموز در مدارس را داریم.
او افزود: تاکنون ۱۶۲ هزار دانش آموز برای مدرسه و کتب درسی ثبت نام کرده اند که ۲۰ هزار دانش آموز مربوط به پایه اول ابتدایی هستند.
بیشتر بخوانید
موسوی نژاد بیان کرد: اول مهر امسال ۵۰ واحد آموزشی به جمع مدارس استان اضافه میشود و به طور کلی میتوان گفت در استان کمبود فضای آموزشی و صندلی نداریم و هیچ دانش آموزی به دلیل نبودن جا از ثبت نام باز نمیماند.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی ادامه داد: مشکل ما این است که برخی از والدین اصرار دارند تا فرزندشان در مدارسی غیر از مدارس موجود در منطقه یا محله خودشان ثبت نام کند و این موضوع باعث میشود تا ظرفیت ثبت نامی یک مدرسه زودتر پر شود.
او عنوان کرد: والدین باید همکاری لازم را داشته باشند و دانش آموز خود را در مدرسه منطقه خودشان ثبت نام کنند تا با دغدغه و مشکل مواجه نباشیم.
موسوی نژاد اظهار کرد: البته در حاشیه شهرها و مناطقی مثل حاجی آباد به دلیل افزایش مهاجرتها با وجود دو شیفته بودن مدارس با کمبود فضا مواجهیم و برای جبران این کمبود میبایست مدارس جدیدی در این مناطق احداث شود.