تولید روزانه چهار هزار و ۴۷۷ کیلوگرم پسماند پزشکی در لرستان

معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست لرستان گفت: روزانه چهار هزار و ۴۷۷ کیلوگرم پسماند پزشکی در ۷۵۱ مرکز درمانی استان تولید می‌شود.

"نبی الله قائدرحمتی"  با اشاره به حجم پسماند‌های پزشکی تولید شده در سطح استان بیان کرد: روزانه چهار هزار و ۴۷۷ کیلوگرم پسماند پزشکی در ۷۵۱ مرکز درمانی لرستان تولید می‌شود که این پسماند‌ها در ۲۰ مرکز بی خطرسازی و سپس به محل‌های دفن منتقل می‌شود.

وی با بیان اینک ۲۴ بیمارستان، ۶۷ کلینیک، ۴۳۹ مطب و ۵۱ آزمایشگاه در سطح استان فعال است، اظهار داشت: هم اکنون سه واحد بازیافت در استان وجود دارد که از این تعداد واحد‌های ازنا و الیگودرز فعال و واحد خرم آباد نیمه فعال است.

قائدرحمتی با بیان اینکه بیشترین حجم پسماند استان در حوزه داروسازی است، تاکید کرد: در شهرستان‌های بروجرد و ازنا پسماند‌های ویژه براساس توافق با محیط زیست، در سامانه جامع بارگذاری و به محل دفن مجاز در خارج از استان ارسال می‌شوند.

وی با بیان اینکه پسماند‌های پزشکی استان نیز با دستگاه اتوکلاو و هیدروکلاو بی خطرسازی و توسط شهرداری در محل پسماند‌های شهری دفن می‌شوند، ادامه داد: پسماند‌های پزشکی شهرستان ازنا، دورود و الیگودرز امحا و بقیه شهرستان‌ها بی خطر سازی و دفن پسماند‌های پزشکی را در بیمارستان‌ها انجام می‌دهند.

وی در خصوص دفن پسماند‌های ویژه در سطح استان ادامه داد: در حال حاضر محل دفن پسماند ویژه در استان وجود ندارد و این مواد که اغلب مواد هیدروکربنی تصفیه روغن هستند، جهت دفن به یک استان دیگر انتقال داده می‌شوند.

معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست لرستان گفت: متخلفان براساس قوانین پسماند و آلودگی خاک، به مراجع قضایی معرفی می‌شوند که در این راستا امسال ۲ واحد آلاینده در شهرستان‌های پلدختر و دورود به دادگاه معرفی شده‌اند، همچنین در حوزه مدیریت پسماند ۱۱ مورد اخطاریه صادر و ۳۲ واحد نیز بازدید شده است.

قائدرحمتی با اشاره به فعالیت حدود یک هزار و ۷۰۰ واحد صنعتی و تولیدی در لرستان افزود: همچنین ۱۸ شهرک و نواحی صنعتی و مناطق ویژه در استان وجود دارد و شهر‌های خرم آباد، بروجرد، الیگودرز و پلدختر دارای تصفیه خانه فاضلاب و در دورود، ازنا، الشتر، نورآباد، چگنی، کوهدشت و معمولان در حال احداث هستند.

معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست لرستان گفت: پنج گروه پسماند صنعتی، ویژه، پزشکی، عادی و کشاورزی در استان تولید می‌شود که ۱۲ مرکز دفن این زباله‌ها در ۱۱ شهرستان استان مشخص است.

قائدرحمتی بیان کرد: براساس قانون برنامه توسعه پنجم و ششم میزان تولید پسماند عادی در لرستان باید ۱۵۰ گرم کاهش داشته باشد که متاسفانه میزان تولید پسماند عادی در استان افزایش داشت و از سال ۸۹ که طرح جامع مدیریت پسماند استان تهیه شد، سرانه تولید پسماند در طول برنامه پنجم و ششم علاوه بر اینکه کاهشی نشد، بلکه افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه سرانه تولید پسماند به ویژه نوع پلاستیکی در این استان افزایش یافته است، ادامه داد: میزان سرانه پسماند در روستا‌های لرستان ۳۴ درصد افزایش داشته است و بیشترین میزان تولید پسماند به دلیل ارزانی و در دسترس بودن، پلاستکی بود.

وی با بیان اینکه میزان تولید پسماند در استان از ۴۸۵ گرم توسط هر نفر در روز به حدود ۶۰۰ گرم افزایش یافته است، اضافه کرد: امسال ۱۱ مورد اخطاریه در راستای مدیریت پسماند در استان صادر، ۳۲ بازدید انجام و ۱۰ جلسه کارگروه تخصصی استانی و شهرستانی برگزار شده است.

وی با اشاره به تولید روزانه هزار و ۵۷۶ تن پسماند شهری و روستایی در لرستان اضافه کرد: همچنین در حوزه آلودگی خاک نیز ۲ واحد صنعتی در شهرستان‌های دورود و پلدختر به مراجع قضایی معرفی شده اند.

 

برچسب ها: پسماند ، پزشکی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.