تیتر‌های اخیر برخی خبرگزاری‌ها با عنوان مشاهده تصویری از پلنگ ایرانی در شمال کشور به‌عنوان خبر‌های خوش زیست محیطی روی دیگری هم دارد.

تیتر‌های اخیر برخی خبرگزاری‌ها با عنوان تصویری از پلنگ ایرانی در آمل، مشاهده چند قلاده پلنگ در سوادکوه، عکس برداری از پلنگ در جنگل‌های نور، قائمشهر و بهشهر و...  به‌عنوان خبر‌های خوش زیست محیطی در مازندران، روی دیگری هم دارد.

این بخش از عناوین خبری که هر از چند گاه در مطبوعات و رسانه‌های نوشتاری، تصویری و شنیداری ما منتشر می‌شود و مخاطبان به خصوص دوستداران حیات وحش و طرفداران محیط زیست را به وجد می‌آورد دارای ابعاد زیست محیطی دیگری نیز هست که باید به آن توجه کرد. اما جای سوال دارد که آیا واقعا باید از دیدن و خواندن این اخبار و مشاهده این چنین وحوش که تا این حد به روستاها، شهر‌ها و سکونتگاه‌های انسانی نزدیک شده و بی پروا خود را به ما نشان می‌دهند، شامادن شد؟

نخستین برداشتی که ما از فراوانی مشاهده این گونه‌های کمیاب و کم جمعیت حیات وحش در محدوده‌های زیست انسانی داریم، ازدیاد جمعیت این گونه هاست که همین امر ما را از تداوم زیست زنجیره‌های حیات در طبیعت خرسند می‌سازد.

اما از نگاه کارشناسان و پژوهشگران محیط زیست این همه ماجرا نیست، زیرا در پس پشت هر یک از این اخبار به ظاهر خوش، صورتی دیگر می‌تواند نهفته باشد و نگرانی یی کمین کرده باشد.

آنان با توجه به خصلت ˈخجالتی بودن و مردم گریز بودنˈ که ذاتی عمده گربه سانانی، چون پلنگ و یوزپلنگ است، نزدیک شدن این گونه‌ها به حوزه‌های زیست انسانی و جولان دادن‌های بی پروا در برابر چشمی دوربین‌ها را به گونه دیگری معنی می‌کنند.

از کمینگاه به درآمدن گربه سانان ˈخجالتیˈ می‌تواند ناشی از حضور بیش از حد انسان و دیگر عوامل مخرب و مشکل آفرین در چرخه زیستی این وحوش باشد که آن‌ها را ناگزیر کرده گاه برای ادامه بقا در جا‌هایی که نباید، حضور یافته و دیده شوند.

سرازیر شدن بی رویه گله‌های دام، به همراه سگ‌های گله به زیستگاه ها، فقیر شدن مراتع و در نتیجه کوچ آهو، کل، بز و دیگر گونه‌های مورد تغذیه یوز و پلنگ از منطقه برای یافتن غذا، می‌تواند گربه سانان را نیز به دنبال آن‌ها بکشاند.

از سوی دیگر دیدن یوز و پلنگ در مجاورت روستا‌ها و استقرارگاه‌های انسانی می‌تواند نشانگر تنبلی آن‌ها برای تعقیب شکار‌های گریزپا در دامن طبیعت و روی آوردن آن‌ها به یافتن غذا‌های سهل الوصول‌تر در نزدیکی اماکن زیست انسان باشد که این نیز پدیده مثبتی نیست.

برخی از شکاربانان و فعالان محیط زیست می‌گویند که با گذشت ۲۵ تا ۳۰ سال از دوران خدمت خود و حضور و گشتزنی دایم در مناطق زیست محیطی مازندران، پیشتر کمتر می‌توانستند پلنگ و یوز را حتی با چشم مسلح ببینند.

اما اکنون شرایط به گونه‌ای تغییر کرده که گاه این گونه‌ها را می‌توان در یک روز چند و چندین بار به چشم دید و بخش زیادی از این مشاهدات نیز توسط چوپانان محلی، کشاورزان و روستاییان گزارش می‌شود که این نمی‌تواند چندان مسرت بخش باشد.

تخریب بیش از حد محیط زیست اکنون کار را به جایی رسانده که وحوش به محدوده زیست ما نزدیک‌تر شده اند و برخی از روستاییان از اینکه پلنگ‌ها گوسفندان آن‌ها را می‌درند و یا گله‌های آهو کشتزار‌های آنان را می‌چرند، شکایت دارند.

دیدن دسته جمعی و یا انفرادی پلنگ‌ها در نزدیکی روستا‌ها و مجاورت حوزه‌های زیست انسانی، اگر هم در خوش بینانه‌ترین حالت نشانه افزایش جمعیت آن‌ها باشد، نمی‌توان کتمان کرد که ما انسان‌ها بیش از حد پایمان را دراز کرده و به حریم آن‌ها تجاوز کرده ایم.

باید اذعان کرد که ساخت خطوط درهم جاده‌ها و راه‌های ارتباطی که زیستگاه‌های جانوران را تکه تکه کرده و پای انسان و شکارچیان را به دورترین و نهانی‌ترین مناطق زیست آن‌ها باز کرده، دیگر حریمی برای آن‌ها باقی نگذارده است.

از سوی دیگر دست اندازی انسان، تحت عنوان فعالیت کشاورزی، و شخم زدن بکرترین قلمرو‌های زیست وحوش، دیگر محدوده امنی برای آن‌ها نگذاشته و چنان عرصه را بر آن‌ها تنگ آورده که چاره‌ای جز سرک کشیدن به حوزه‌های زیست انسانی ندارند.

پلنگ ایرانی که نام علمی آن ' پنترا پاردوس تولیانا Panthera pardus tulliana ' و نام انگلیسی آن هم ' پرشین لئوپارد Persian Leopard ' است، بزرگ‌ترین یا یکی از بزرگ‌ترین زیرگونه‌های پلنگ است که بومی غرب آسیا محسوب می‌شود.

پلنگ ایرانی بزرگ‌ترین گونه پلنگ در دنیا است که زیستگاهی گسترده‌ای در کشور دارد و جمعیت آن که بنا بر برخی آمار‌ها از ۵۰۰ تا ۸۰۰ قلاده برآورد می‌شود در استان‌های شمالی، خراسان رضوی و شمالی، سمنان، فارس، یزد و سیستان و بلوچستان مشاهده شده است.

یکی از بزرگترین زیستگاه‌های پلنگ ایرانی جنگل‌های شمال کشور است که بر اساس گزارش محیط زیست بیش از یکصد قلاده آن با شیوه ردزنی شناسایی شدند.

بنا به اعلام اداره کل حفاظت از محیط زیست مازندران، ۲۴ درصد وسعت مازندران جزو ۲۱ منطقه چهارگانه محیط زیست است که شامل بیش از ۵۰۰ هزار هکتار تحت مدیریت اداره کل حفاظت از محیط زیست استان است.

مناطق چهارگانه محیط زیست شامل پارک ملی، اثر طبیعی ملی، پناهگاه حیات وحش و منطقه حفاظت شده است

مازندران دارای پارک‌های ملی شاهدژ، پابند و نیز پناهگاه حیات وحش میانکاله، سمسکنده و دشت ناز، دو دانگه و چهار دانگه و فریدونکنار است. آثار طبیعی ملی این استان شامل خشکه داران، قلل سه گانه علم کوه، تخت سلیمان، سیاه کوه و دماوند و همچنین دیگر مناطق حفاظت شده است.

ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۸ ۲۸ خرداد ۱۴۰۳
انسان های حریص
Iran (Islamic Republic of)
محبی
۱۶:۲۱ ۱۹ شهريور ۱۴۰۲
با سلام و احترام
بخدای واحد که اگر این کسای که حمایت میکنن از پلنگ هنر این حیوان رو ندین که احتمالا محیط زیستی باشن که بنظر من جون پلنگ از جون انسانها خیلی براشون مهم تره
اگه بدونید این پلنگ چه بلای برسر ما اورد این حرفو نمیزنید منی که تمام رزق و روزیم از طریق نگهداری دام هستش چه کسی یا ارگانی باید جوابگو ضرر و زیانم باشه از سال 93 تابحال 15 راس گوسفندان بنده را گرفته بدون اینکه ریالی بابت پلنگ پرداخت بشه که همش ام شکایت شده و اعلام شده به محیط زیست.
Iran (Islamic Republic of)
Daniyal
۰۶:۵۹ ۱۸ شهريور ۱۴۰۲
واقعاً باید برای طرز فکر بعضی از انسان نماها تأسف خورد،یادمان باشه که قبل از اینکه کلامی را به زبان بیاریم در قبال هر حرفی که می زنیم مسئولیم و باید در پیشگاه خداوند جوابگو باشیم،قبل از اینکه بخواهیم برای موجوداتی که خدا خلق کرده و قبل از انسان دو پا که هیچ وقت به حریم خود قانع نیست،کلامی را بیان کنیم بدانیم که این انسان است که پوشش درختی و زیستی را نابود کرده عرصه ی حیات را نه فقط برای حیوانات بلکه برای خود نیز تنگ کرده،تمامی آنهایی که اینگونه بی خردانه حرف می زنند همه از نبود علم و سواد کافی و عدم آگاهی است،این موجود دو پا چقدر زیاده خواهه که اگر کل دنیا را هم داشته باشه باز هم حریصه،ان شاءالله خداوند نسل انسان های آگاه را زیاد نماید?
Iran (Islamic Republic of)
مالکی
۱۶:۱۵ ۱۹ شهريور ۱۴۰۲
با سلام
اگر اونجا بودی که این حیوان شما سنگشو به سینه میزنی چه بلای بر سر ما اورد اینو نمگفتی
بخدای واحد اصلا هیچ عبای نداشت فقط میخواست گوسفند بگیره بره همین از سال 95 ام تاحالا 10 راس گوسفند مارو گرفته
و همه هم به محیط زیست شکایت کردیم که اصلا نم پاسخگو نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۰ ۱۷ شهريور ۱۴۰۲
تو جنگل های مازندران مثل خونه های شهری دامدار زندگی میکنه، راه های ماشین رو جنگلی از شهر بیشتره، شرکت ها درخت های تنومند و مختص مازندران رو قطع ولی بجاش نهالی نکاشتن یا غیر بومی کاشتن،شما اگه بیاید شهر ساری میبینید سد معروف و زیبای رجایی خشک شده، چرا چون جناب روحانی دستور دادن روی رودخانه اصلی ورودی به سد برای سمنان سدی دیگر احداث بشه، تا ده سال دیگه شمال هم مثل کویر خشک میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۴۹ ۱۶ شهريور ۱۴۰۲
ای کاش هیچ حیوان خون خوار درنده ای همچون ببروپلنگ ویوز پلنگ وگرگ وخرس وتمساح درجنگلهاورودخانه هاوبیابان های ایران وجود نمی داشت.وکوه ها وجنگلها وبیابان های ایران جای امنی میبود.
Iran (Islamic Republic of)
Daniyal
۰۶:۴۳ ۱۸ شهريور ۱۴۰۲
ای کاش هیچ انسانی بر روی این کره ی خاکی وجود نمی داشت تا زمین را به وزنه ی نابودی بکشه و عرصه را بر موجوداتی که ساکنان دیرینه ی زمین بودند تنگ نمی کرد،انسان نماها چقدر خودخواه اند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۸ ۱۵ شهريور ۱۴۰۲
ماجرا از این قرار هست که ساخت و سازها از محدوده روستاها خارج شده و وارد زیستگاه های حیوانات شده.هیچ حد و مرزی برای ساخت و ساز وجود ندارد متاسفانه محیط زیست در کشور معنی ندارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۰ ۱۵ شهريور ۱۴۰۲
مردم از دست پلنگ درامان نیستن چه ربطی به خراب کردن محیط زیست داره چشم ازاین به بعد داخل زمین های مردم درخت میکاریم تا پلنگا زنده بمون آخه نسل حیوونا مهم تر ازنسل انسان هاست
Switzerland
ناشناس
۱۰:۳۰ ۱۶ شهريور ۱۴۰۲
انسانا شدن ده میلیارد نفر
نسل انسان به اندازه کافی زیاد شده بسه دیگه
Iran (Islamic Republic of)
Daniyal
۰۷:۱۱ ۱۸ شهريور ۱۴۰۲
اتفاقاً اون چیزی که مردم از دستش در امان نیستند جهل و زیاده خواهی یا بهتر بگم خودخواهی است،چطور از عوض خدا برای حیات دیگر موجودات تصمیم می گیریم،اشرف مخلوقات شدیم تا حیات مخلوقات و حیوانات دیگر را نابود کنیم؟ خداوند کمی خِرَد و دانش و معرفت و علم به اون افرادی بدهد که هنوز نمی دانند اگر این حیوانات نباشند چرخه ی اکو سیستم به چه وضع اسفباری در میاد،آنکه دنیا را بی نظم کرده انسان ها و تکنولوژی و گسترش شهر نشینی است،و الا این حیوانات به حق خود قانع اند و سالیان سال بدون اینکه حیات را در این کره ی خاکی به خطر بیندازند زندگی می کردند و موجب انقراض موجودات دیگر هم نشدند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۸ ۱۵ شهريور ۱۴۰۲
انسان = بزرگترین تهدید کننده زمین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۷ ۱۴ شهريور ۱۴۰۲
تو هند پلنگا و شیرا میان تو شهر ولی فقط سگ و گربه میکشن و با آدما کاری ندارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۹ ۱۵ شهريور ۱۴۰۲
خب سگ و گربه که تموم شده میان سراغ آدمها از بچه ها هم شروع میکنند. یه کم فیلم هالیوودی نگاه کنی متوجه میشی چی میگم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۵ ۱۴ شهريور ۱۴۰۲
فقط نابودی محیط زیست و تخریب گسترده آن و از بین بردن شش میلیون هکتار از جنگل‌های شمال طی ۴۵ سال گذشته و ..موجب آوارگی حیات وحش گشته است.چیز عجیب و غریبی نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۳ ۱۴ شهريور ۱۴۰۲
پلنگ و حیوان وحشی باید توی قفس یا باغ وحش نگهداری بشه نه رها توی کشور و نزدیک محل زندگی مردم و روستاها هرکی هم مخالفه پلنگا رو بگیره ببره خونه خودش ازشون نگهداری کنه تا یکم از رنج و مصیبت های مردم و دامدارها از دست پلنگ ها بچشه و بفهمه! پلنگ فقط شده یه مسئله برای بازی با روح و روان مردم و هیچ سودی برای هیچکس نداره و ضرره خالصه و به بچه ها و دام های مردم حمله میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۳ ۱۴ شهريور ۱۴۰۲
اگر مردم وشکارچیان نمی‌رفتند بز کوهی و حیوانات را شکار نمیکردن یوزپلنگ ها داشتند تو جنگل زندگی شون را میکردن تو جنگل‌های شمالی کاری با انسان ها ودام ها نداشتند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۸ ۱۴ شهريور ۱۴۰۲
انسان = ویروس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۷ ۱۴ شهريور ۱۴۰۲
از طرفی هم نشان میده سطح آگاهی مردم افزایش و طرحهای محیط زیست برای حفاظت از این وحوش جواب داده است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۰ ۱۶ شهريور ۱۴۰۲
منظورت خودته ؟؟
آخرین اخبار