مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان کرمانشاه گفت : بر اساس سرشماری انجام شده جمعیت حیات وحش استان بیش از ۱۵ درصد افزایش داشته است.

احد جلیلیان مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان کرمانشاه گفت : با تلاش محیط بانان و مردم طبیعت دوست استان کرمانشاه طبق سرشماری امسال حدود ۱۵ درصد از جمعیت حیات وحش استان افزایش پیدا کرده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه با اشاره به تنوع حیات وحش، افزود: در استان تعداد ۴۸ گونه پستاندار، ۱۸۶ گونه پرنده، ۳۴ گونه دوزیست و خزنده و ۳۳ گونه انواع ماهی شناسایی شده است.

وی تصریح کرد: استان کرمانشاه با تنوع آب و هوایی و زیستی دارای گونه‌های متنوعی از جمله آهوی ایرانی که در منطقه قراویز سرپل‌ذهاب و «شوکا» در منطقه بوزین‌مره‌خیل پاوه، کل و بز، آهو، قوچ و میش، پلنگ، خرس قهوه‌ای و سایر پستانداران است.

جلیلیان گفت: به دلیل وجود گونه‌های متنوع جانوری و گیاهی در استان فرهنگ‌سازی، آموزش جوامع محلی و گسترش کمی و کیفی سازمان‌های مردم نهاد زیست محیطی و مشارکت آنان در حفاظت از منابع محیط زیست و حیات‌وحش استان ضرورت دارد.

وی، آموزش و ترویج فرهنگ محیط زیست را یکی از رسالت‌های مهم سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد و گفت: با توجه به نقش و تاثیرگذاری روحانیون، بزرگان محل، اساتید دانشگاه ها، جوامع محلی و ... در بین مردم، آموزش این قشر از مردم برای حفاظت از انفال الهی همواره جز برنامه‌های اصلی این اداره کل بوده است.

وی خاطر نشان کرد: اگر مسئله محیط زیست و اهمیت حفاظت از آنان برای همه مردم بخوبی شناسانده شود به یقین می‌توانیم محیط زیستی سالم و عاری از هر گونه زباله و امانتدار این میراث گرانبهای الهی برای آیندگان باشیم.

جلیلیان با بیان اینکه ده منطقه تحت مدیریت سازمان است، گفت: استان کرمانشاه دارای ۵ منطقه حفاظت شده، ۳ پناهگاه حیات وحش، ۲ اثر طبیعی ملی و یک منطقه شکار و تیراندازی ممنوع است

این مسئول خاطرنشان کرد: بر اساس سرانه جهانی اتحادیه بین‌المللی حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی تمام کشور‌ها مکلف و موظف هستند ۱۰ درصد عرصه‌های طبیعی آن‌ها به مناطق تحت مدیریت محیط زیست تبدیل شود. 

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه افزود: در استان کرمانشاه مناطق تحت مدیریت اکنون حدود ۹ وهفت دهم درصد است که سه دهم از سرانه جهانی کمتر است، اما پرونده سه منطقه دیگر در دست اقدام است که مناطق تحت مدیریت به یازده درصد افزایش پیدا خواهد کرد .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.