رئیس اداره توسعه بازار فیزیکی بورس کالا مطرح کرد؛

تسهیل دسترسی کشاورزان به بازار و رصد قیمت‌ها با گواهی سپرده کالایی

اسکندری گفت: وجود بازار نقدشونده گواهی سپرده کالایی در کلیه روز‌های کاری، دسترسی کشاورزان به بازار و رصد قیمت‌ها را تسهیل کرده است.

محبوبه اسکندری، رئیس اداره توسعه بازار فیزیکی بورس کالا در خصوص معاملات گواهی سپرده در حوزه محصولات کشاورزی گفت: اولین تجربه گواهی سپرده کالایی بورس کالا در حوزه کشاورزی و در اجرای سیاست حمایتی ماده ۳۳ قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی بود.

او افزود: تجربه موفقی در حوزه کشاورزی و در اجرای قانون مزبور برای کالا‌های ذرت دانه‌ای و جو دامی در بورس کالا در همکاری با وزارت جهاد کشاورزی و شرکت‌های متبوع آن شکل گرفت به نحوی که در سال ۹۶، بیش از ۸۰ انبار برای محصولات ذکر شده در بورس پذیرش شدند و بیش از ۴۲ هزار کشاورز بالغ بر یک میلیون تن محصول خود را از این طریق فروختند. پس از آن گواهی سپرده برای محصولاتی همچون زعفران، زیره سبز، پسته، برنج و ... راه‌اندازی شد.

اسکندری اضافه کرد: بازار زعفران یکی از موفق‌ترین این محصولات بوده است و در حال حاضر ۱۷ شرکت فعال در حوزه زعفران در بورس انبار پذیرش کرده‌اند و در سال ۱۴۰۱ بیش از ۱۸۷ تن زعفران در قالب گواهی سپرده کالایی معامله شد که حاکی از گردش بالای معاملات بر روی کالای سپرده شده در انبار است.

او در خصوص مزایای این بازار بیان کرد: نکته قابل توجه این است که در سال‌های اخیر به تدریج کیفیت کالا‌های سپرده شده در انبار‌های پذیرش شده بورسی بهبود پیدا کرده و این یعنی نظارت دقیق بورس و انباردار بر کیفیت محصول، موثر واقع شده است. از طرفی انبار‌ها به عنوان محلی امن و مطمئن با ایجاد تجهیزاتی که کیفیت کالا را در طول یک سال حفظ می‌کند، مورد استقبال کشاورزان بوده‌اند. افزون بر این، وجود بازار نقدشونده گواهی سپرده کالایی در کلیه روز‌های کاری، دسترسی کشاورزان به بازار و رصد قیمت‌ها را تسهیل کرده است ضمن اینکه، امکان تامین مالی کوتاه‌مدت به پشتوانه کالای سپرده شده در انبار و گواهی سپرده صادر شده، وجود دارد که با تکمیل زیرساخت فنی مورد نیاز، تسهیل آن در دستور کار قرار می‌گیرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار