ولی جهانی:

ثبت جهانی ماسوله هنوز رد نشده است

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان گفت: کمیته میراث جهانی یونسکو پرونده ثبت جهانی منظر فرهنگی ماسوله را در اجلاس عربستان بررسی می‌کند.

ولی جهانی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان با بیان اینکه ثبت جهانی پرونده «منظر فرهنگی ماسوله» هنوز رد نشده است، گفت: کمیته میراث جهانی یونسکو در این خصوص تصمیم گیری خواهد کرد.

او افزود: اگرچه شورای جهانی بافت‌ها و بنا‌های تاریخی موسوم به «ایکوموس» در گزارشی پیشنهاد رد ثبت جهانی منظر فرهنگی ماسوله را به یونسکو ارائه کرده، اما ایکوموس فقط یک تشکل مشورتی است و کمیته میراث جهانی یونسکو، تنها مرجع تصمیم گیری و ارائه کننده رأی نهایی در این خصوص است.

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان تصریح کرد: قرار است کمیته میراث جهانی یونسکو از فردا (دوشنبه ۲۰ شهریور) تا دوم مهر ماه در فرآیند برگزاری اجلاس سالانه خود در ریاض عربستان، در کنار بررسی پرونده‌های دیگر با حضور ۲۱ کشور عضو کنوانسیون میراث جهانی، پرونده ثبت جهانی منظر فرهنگی ماسوله را نیز بررسی و در این باره رأی نهایی را صادر کند.

به گفته جهانی، حدود یک ماه پیش با اعزام هیئتی از وزارت میراث فرهنگی به سازمان یونسکو، رایزنی‌های لازم برای تبیین دوباره شاخص‌های منظر فرهنگی ماسوله و رفع ابهامات انجام شد.

او با بیان اینکه نمایندگان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشورمان در اجلاس جهانی میراث جهانی یونسکو که از فردا در ریاض عربستان آغاز می‌شود، حضور خواهند یافت، گفت: کارشناسان یونسکو را در جریان تلاش‌ها برای تحقق شاخص‌های تعیین شده قرار خواهند داد که امیدواریم مجموعه این تلاش‌ها به ثبت جهانی ماسوله بینجامد.


بیشتر بخوانید


ماسوله با ۳۵۰ خانه تاریخی و قدمتی ۸۰۰ تا هزار ساله در ۲۵ کیلومتری جنوب غربی شهرستان فومن و در ۶۲ کیلومتری غرب مرکز استان گیلان قرار دارد.

این میراث ارزشمند گیلان سال ۱۳۵۴ هجری شمسی با شماره ۱۰۹۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.