علی محمدبیگی رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه با بیان اینکه بر اساس آمارهای موجود ۳۴ هزار و ۵۰۰ نوآموز در استان کرمانشاه واجد شرایط شرکت در طرح سنجش سلامت هستند، گفت : تاکنون حدود ۳۴ هزار نوآموز در استان سنجش سلامت شدهاند و تنها حدود ۵۰۰ نفر از این نوآموزان در سنجش سلامت شرکت نکردهاند.
وی با اشاره به ادامه دار بودن کار سنجش سلامت نوآموزان کلاس اولی در پایگاههای سنجش سلامت استان تا آخر شهریور، ازخانوادههایی که تاکنون برای سنجش سلامت نوآموزان کلاس اولی اقدام نکردهاند خواست هرچه سریعتر پس از نوبت گیری در سامانه https://my.medu.ir/ برای انجام کار سنجش سلامت به پایگاههای سنجش سلامت استان مراجعه کنند.
رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه با بیان اینکه امسال ۳۱ پایگاه سنجش سلامت شامل ۳۰ پایگاه عادی و یک پایگاه تخصصی عهده دار کار سنجش نوآموزان کلاساولی شدند، گفت: هم اکنون تنها دو پایگاه در استان برای سنجش سلامت نوآموزان فعال است.
وی اشارهای هم به مقاومت برخی از خانوادههای دارای فرزندان با مشکلات جسمی، حرکتی، روانی و... برای ثبت نام فرزندانشان در سامانه سنجش سلامت داشت و گفت: به خانوادههای اینچنینی توصیه میکنیم حتما برای ثبتنام فرزندان خود در طرح سنجش سلامت اقدام کنند، چون در خیلی از موارد با مداخله بههنگام میتوان این دانشآموزان را برای تحصیل در مدارس عادی ارجاع داد.
محمدبیگی تاکید کرد: توصیه میشود خانوادهها در هر شرایطی مشکلات فرزندان خود را پذیرفته و در پی فراهم کردن شرایط برای زندگی بهتر آنها باشند و به پایگاههای سنجش سلامت آموزش و پرورش اعتماد کنند.
وی اضافه کرد: در پایگاههای سنجش سلامت نوآموزان از حیث فاکتورهایی شامل ارزیابی سلامت بینایی، شنوایی، هوش و... مورد ارزیابی قرار گرفته و در مواردی که مشکلی وجود داشته باشد، نوآموزان برای ارزیابی بیشتر به مراکز تخصصی ارجاع داده میشوند که در موارد خیلی زیادی مداخله به هنگام توانسته نقش مهمی در ایجاد آمادگی در نوآموزان برای ورود به مدارس عادی داشته باشد.
محمدبیگی ادامه داد: موارد زیادی داشتهایم که به زعم اولیاء، فرزندشان توان کسب نمره قابل قبول در پایگاههای سنجش سلامت را نداشتهاند، اما پس از انجام ارزیابیهای لازم از سوی کارشناسان نمره قابل قبول برای تحصیل در مدارس عادی را کسب کردهاند.
وی با بیان اینکه بین شش تا ۱۲ درصد نوآموزان پس از ارزیابی در پایگاههای سنجش سلامت برای ارزیابی بیشتر به پایگاههای تخصصی ارجاع داده میشوند، توضیح داد: این نوآموزان مجددا مورد ارزیابی قرار گرفته و آنهایی که مشکلات بینایی، شنوایی و جسمی حرکتی داشته باشند، پس از دریافت توصیههای لازم برای استفاده از تجهیزات درمانی برای تحصیل به مدارس عادی معرفی میشوند.
وی افزود: در مجموع تنها نزدیک نیم درصد نوآموزان، کم توان ذهنی تشخیص داده شده و برای تحصیل به مدارس با نیازهای ویژه ارجاع میشوند .