پور ابراهمیمی:

بخش عمده‌ای از بودجه عمومی کشور می‌تواند از محل فرار‌های مالیاتی جبران شود

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره عملکرد کمیسیون متبوع خود مواردی را بیان کرد.

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در برنامه صف اول درباره عملکرد کمیسیون متبوع خود گفت:  عملکرد این کمیسیون بر اساس دو شاخص حوزه تقنینی و نظارتی قابل ارزیابی است و اینکه باید دید در حوزه قوانین از منظر لایحه و یا طرح و همچنین نظارت بر اجرای قانون شامل تحقیق و تفحص‌ها، سوال و اعمال قانون قابل ارزیابی هستند. هفتم خرداد هر سال به مناسبت سالگرد آغاز مجلس یک گزارش عملکرد یکساله ارائه می‌شود در آن گزارش در بخش نظارت مجموع گزارش‌هایی که هیات هایش تشکیل شده است رتبه اول را کمیسیون اقتصادی آورده است.

یک اقدام مهم کمیسیون اقتصادی مجلس در زمینه اصلاح بانک مرکزی بوده است 

وی ادامه داد: رتبه اول تشکیل تحقیق و تفحص ها هم به عنوان یک شاخص نظارتی مربوط به کمیسیون اقتصادی است. گزارش‌هایی هم که ارائه شده و گزارش به  صحن ارائه شده است رتبه اول مربوط به کمیسیون اقتصادی است. در موضوع عملکرد سازمان مالیاتی، سهام عدالت و کالا‌های اساسی که تخلفاتی داشته اند گزارش هایی به صحن علنی رفته است. کمیسیون اقتصادی با شش گزارش ماه ۴۵ رتبه اول را در زمینه گزارشات کسب کرده است.

پور ابراهیمی افزود: در خصوص طرح‌ها و لوایح هم ۱۷ قانون از مجلس ابلاغ شده است که رتبه اولش مربوط به کمیسیون اقتصادی است. یک سوم از کل عملکرد‌های مجلس مربوط به کمیسون اقتصادی است. البته در ارائه برخی گزارش‌ها تاخیر داشتیم.

وی افزود: یکی از کار‌های بسیار مهم حوزه اصلاح بانک مرکزی است امروز مردم با نظارت بانک مرکزی بر عملیات‌های بانکی مشکل جدی دارند. بخشی از تورم ما ناشی از ناترازی بانکی است و این ناشی از ضعف ساختاری در بانک مرکزی است. اصلاح این قانون که در صحن تصویب شده است و امروز در مجمع تشخیص هم آخرین بند‌های اختلافی اش مورد بررسی قرار گرفته و احتمالا در هفته آینده نهایی خواهد شد یکی از مهمترین موضوعات است.

 رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه بیان کرد: مالیات بر سوداگری دیگر اقدام مهم کمیسیون  اقتصادی است که یکی از بحث‌های مهم در اقتصاد کلان این موضوع است.

 نرخ درآمد‌های کشور از مالیات نزدیک به پنجاه درصد شده است

وی در باره چالش‌های کمیسیون خود نیز گفت: مالیات بر سوداگری دو یا سه بار را در دولت قبل در دستورکار گذاشتیم، اما وزیر اقتصاد وقت در کمیسیون حاضر شد و اعلام کرد که می خواهد یک پایه جدید مالیاتی به عنوان مالیات بر اخلال در نظام اقتصادی را ارائه دهند، اما این موضوع هرگز به کمیسیون نیامد. این دولت در موضوع مالیات قوی کار می کند، اما ما قبلا در این زمینه مالیات مشکل داشتیم. چون تاکید بر لایحه دولت بود بار‌ها و بار‌ها منتظر لایحه از دولت قبل بودیم، اما همکاری نکرد. تعامل کمیسیون اقتصادی با تیم اقتصادی دولت سیزدهم یکی از اقدامات مثبت است.

پور ابراهیمی درباره وضعیت مالیاتی کشور بیان کرد: در سال ۱۴۰۰ مجموع مالیات کشور حدود ۳۰۶ همت بوده است، اما در سال ۱۴۰۱ این عدد به ۴۷۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافت. تعامل دولت و مجلس اتفاق خوبی بود که در دولت قبل کمتر شاهد آن بودیم. نرخ درآمد‌های کشور از مالیات نزدیک به پنجاه درصد شده است. اقتصاد کشور را در سال‌هایی که متکی به نفت بود را به مالیات نزدیک کردیم.

وی افزود: شاخصی در دنیا وجود دارد به نام شاخص مالیات بر تولید ناخالص داخلی این شاخص در برنامه ششم عدد ۱۰ هدف گذاری شده است که در سال‌های قبل حدود ۴.۸ درصد بوده است، اما امروز بخش عمده‌ای از بودجه عمومی کشور بدون فشار بر گروه‌های مالیاتی می‌تواند از محل فرار‌های مالیاتی جبران شود. امکان افزایش میزان مالیات فقط از  فرار‌های مالیاتی می‌تواند به ۵۰ درصد افزایش یابد که اگر این عدد به ده برسد ما میتوانیم حداقل هفتاد درصد از بودجه عمومی کشور را از طریق مالیات به دست بیاوریم لذا در این زمان تحریم بر اقتصاد ایران موثر نخواهد بود.رویکرد اقتصاد مقاومتی با همراهی  دولت در حال طی شدن است .

اقتصادی می تواند شکوفا شود که شفافیت اطلاعاتی در آن حرف اول را بزند

 رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: انشالله تمام تلاشمان را خواهیم کرد که از نیمه سال ۱۴۰۲ مبنای تصمیم در زمینه فعالان اقتصادی را سامانه مودیان فروشگاهی قرار دهیم که بخش زیادی از فرار‌های مالیاتی جلویش گرفته خواهد شد. در قانون جدید که در شورای نگهبان است باید تمام حساب‌های افراد مشخص شود هرکسی که در کشور منابعی را دریافت خواهد کرد شفاف خواهد بود. اقتصادی می‌تواند شکوفا شود که شفافیت اطلاعاتی در آن حرف اول را بزند.

وی درباره لایحه مالیات بر مجموع در آمد نیز بیان کرد: خبرهایی که ما داریم این لایحه در کمیسیون اقتصادی دولت در حال نهایی شدن است اما بعید می‌دانیم به این مجلس برسد.تا زمانی که قانون سامانه مودیان و بعد از آن مالیات بر سوداگری انجام نشود زیرساخت لازم برای انجام لایحه مالیات بر مجموع درآمد را نخواهیم داشت. حدود هفتاد درصد از قانون سامانه مودیان نهایی شده است به نظرم سال آینده مالیات بر مجموع در آمد نهایی خواهد شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار