مدیرکل نهادکتابخانه‌های عمومی چهارمحال و بختیاری از صدور مجوز فعالیت ۵ سالن مطالعه بخش خصوصی در این استان خبر داد.

احمد فرهادی با اشاره به اینکه با پیگیری‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در سال ۱۳۹۷ در مجلس شورای اسلامی فعالیت سالن‌های مطالعه بخش خصوصی با کسب مجوز از این نهاد تصویب شد، اظهار داشت: تاکنون ۵ سالن مطالعه در بخش خصوصی فعال شده است و ۱۰ سالن دیگر در آستانه اخذ مجور قرار دارد.

به گفته وی، این سالن‌ها در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی و نهادینه کردن عادت مطالعه در جامعه و نیاز‌های دیگر مراجعان برای توسعه فضا‌های مطالعاتی فعالیت دارند.

فرهادی افزود: صدور مجوز فعالیت این مراکز از وزارت فرهنگ و ارشاد به نهادکتابخانه‌های عمومی داده شد و تنها ارگانی که مجوز سالن‌های مطالعه خصوصی را دارد نهاد کتابخانه‌هاست.

به گفته وی، افراد متقاضی راه‌اندازی سالن‌های مطالعه خصوصی باید در سامانه و درگاه مجوز‌های کشور اطلاعات و مدارک را بارگذاری و درخواست را ثبت کنند تا پس از بازدید و ارزیابی کارشنان برگزار می‌شود.

فرهادی اظهار داشت: سالانه بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار جلد کتاب از کتابخانه‌های عمومی استان امانت داده می‌شود که سرانه امانت کتاب در استان و کسب امتیاز‌های لازم، مجوز از طریق درگاه کسب و کار، صادر خواهد شد.


بیشتر بخوانید


وی افزود: توسعه سالن‌های مطالعه خاص در کتابخانه‌های عمومی با تجهیزات و امکانات به روز در دستور کار قراردارد.

به گفته وی، حق اشتراک سالن‌های مطالعه نهاد کتابخانه‌ها یک سوم هزینه سالن‌های مطالعه خصوصی است تا فرصت برای حضور و استفاده همگان فراهم شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اظهار داشت: سالانه نزدیک به ۴۰ هزار جلد کتاب جدید با موضوعات مختلف و در ۱۰ رده‌بندی به کتابخانه‌های استان ارسال می‌شود.

وی به توسعه فعالیت کتابخانه سیار با مشارکت خیران و همچنین کارخانجات و واحد‌های صنعتی بزرگ اشاره کرد و گفت:هم‌اکنون انجمن خیرین کتابخانه‌ساز در استان تشکل شده و خیرین برای ساخت کتابخانه در شهر سامان، شهرکرد، نافچ و اردل کمک و ساختمان‌سازی انجام را داده‌اند و باید از ظرفیت خیرین کتابخانه‌ساز برای راه‌اندازی کتابخانه سیار استفاده کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار