افزایش ۲.۶ برابری صادرات از آذربایجان شرقی به روسیه

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی گفت: از ابتدای امسال تاکنون صادرات کالا‌های غیرنفتی از استان به روسیه ۲.۶ برابر افزایش یافته است.

آقای عظمایی گفت: امسال ۱۶ میلیون دلار کالا از استان آذربایجان شرقی به کشور روسیه صادر شده که این رقم در مقایسه با پارسال ۲۶۶ درصد (۲.۶۶ برابر) افزایش داشته است و این در حالی است که صادرات کل کشور به روسیه ۲۳ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

وی گفت: عمده کالا‌هایی که از آذربایجان شرقی به روسیه صادر شده شامل پسته، پلی اتیلن، پلی استایرن، شیشه، کشمش و رب است.

مدیر کل صمت آذربایجان شرقی ادامه داد: هدف گذاری صادرات غیر نفتی به کشور‌های همسایه همچنان در دستور کار قرار دارد بر این اساس استان در پنج ماهه نخست امسال با صادرات انواع شیرینی و شکلات و فرآورده‌های غلات به ارزش ۳۴ میلیون دلار رتبه نخست را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: میزان صادرات شیرینی و شکلات از آذربایجان شرقی ۲۵ درصد صادرات کل کشور را شامل می‌شود و به ۴۹ مقصد خارجی شیرینی و شکلات صادر شده است.

آقای عظمایی گفت: عراق، افغانستان، پاکستان و آذربایجان به ترتیب کشور‌های مقصد صادراتی شیرینی و شکلات آذربایجان شرقی در بازه زمانی یادشده است.

مدیرکل اداره صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی تعداد واحد‌های تولیدکننده شیرینی و شکلات در استان را افزون بر ۱۵۰ واحد تولیدی اعلام کرد.

دبیر کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی آذربایجان شرقی اضافه کرد: امسال ۷۸ میلیون میلیون دلار کالا از استان به ارمنستان صادر شده است که این میزان نیمی از صادرات کل کشور است.

آقای عظمایی ادامه داد: عمده کالا‌های صادراتی شامل قیر، میله‌های آهنی، سیمان سفید، خوراک آماده ماهی، سولفور سدیم، تخته از خرده ریزه، رب، هندوانه و سیمان کلینگر است.

وی گفت:حدود ۵۶۰ میلیون دلار کالا از طریق گمرکات آذربایجان شرقی به ۹۰ کشور جهان در پنج ماهه نخست امسال صادر شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.