کاروانسرای شاه عباسی خوی جهانی شد

رییس میراث فرهنگی خوی گفت: کاروانسرای شاه عباسی این شهرستان در آخرین نشست یونسکو در فهرست جهانی این نهاد ثبت شد.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوی گفت: پرونده کاروانسرای شاه عباسی یک سال پیش برای ثبت جهانی در فهرست کاروانسرا‌های تاریخی کشور تهیه و برای ثبت جهانی به میراث فرهنگی کل کشور ارسال شده بود که نهایتا این اثر ارزشمند در آخرین نشست یونسکو به‌عنوان بیست و هفتمین اثر تاریخی و طبیعی ایران در یونسکو به ثبت جهانی رسید.

افراسیاب گراوند افزود: پرونده این کاروانسرا روز گذشته ۲۶ شهریور (۱۷ سپتامبر ۲۰۲۳)، در چهل‌ و پنجمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو (UNESCO)، در قالب پرونده کاروانسرا‌های ایران «مجموع ۵۴ کاروانسرای تاریخی» بررسی و با تصویب اعضای کمیته به عنوان بیست و هفتمین میراث فرهنگی ملموس ایران در فهرست جهانی یونسکو ثبت شد.

وی ادامه داد: کاروانسرای شاه عباسی خوی در۳۷ کیلومتری و درجنوب غربی شهرستان خوی و رود قطور در دامنه کوه واقع شده است.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوی افزود: این کاروان سرا به علت ویزگی‌های منحصر به فرد معماری و قرار گرفتن در مسیر جاده ابرایشم نامزد ثبت در فهرست جهانی شده بود و میراث فرهنگی استان برای تسریع در ثبت این اثر از سال‌های گذشته کار‌های مرمتی و حفاظتی در این بنای ارزشمند انجام داد.

گراوند ادامه داد: کاروان سرای شاه عباسی قطور ۴ اتاق و استراحت گاه تو در تو دارد که با مصالح کچ، آهگ، خاک و سنگ کوهپایه‌ای احداث شده است.

کاروان سرای شاه عباسی خوی در سال ۱۳۸۵ به شماره ۱۶۳۹۱ در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده است و با ثبت این شمار آثار تاریخی جهانی استان آذربایجان غربی به سه اثر رسید.

قبل از این اثر قره کلیسای چالدران و تخت سلیمان توابع در فهرست می‌آید جهانی با شده بودند.

۱۲ کاروان سرای تاریخی درون و برون شهری در استان وجود دارد که از این کاروان سرا‌ها ۵ کاروان سرا در شهرستان خوی واقع شده اند.

آذربایجان غربی با بیش از یک هزار ۶۰۰ اثر و بنای تاریخی و باستانی در فهرست میراث ملی از جمله استان‌ها غنی کشور در حوزه میراث فرهنگی و کردشگری است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.