فروش اعتباری بیش از ۴ هزار میلیارد تومان محصول پتروشیمی در سال گذشته

مدیر توسعه صنایع پایین‌دستی شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: سال گذشته در بورس بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان فروش محصولات پتروشیمی به صورت اعتباری فروخته شده است.

در گفتگوی ویژه خبری موضوع عرضه اعتبارات محصولات پتروشیمی با حضور غلامی مدیر توسعه صنایع پایین توسعه پتروشیمی، کریم پور مدیر نهضت واحدهای اقتصادی وزارت صمت مورد بررسی قرار گرفت.

سوال: عرضه اعتبارات محصولات پتروشیمی چگونه است؟

غلامی: صنعت پتروشیمی از خام فروشی فاصله گرفته است،حدود ۱۵ تا ۱۶ هزار واحد صنعتی خوراک خود را از صنعت پتروشیمی تأمین می‌کنند و می‌توانند از عرضه اعتباری محصولات پتروشیمی بهره ببرند .

از زمستان سال قبل حمایت خوبی در خصوص عرضه اعتباری محصولات پتروشیمی شد ما در حوزه متانول تاکنون فروش اعتباری نداشته ایم.

 عرضه های اعتباری متاسفانه به دست دلال می رسد به نظر من از طریق بورس بهتر است و از طریق بانک و از طریقی ضمانت انجام شود چرا که از روی لیست به خریداران تولید کننده می رسد و دست دلال قطع خواهد شد.

سیاست ما در دولت سیزدهم تکمیل زنجیره ارزش و جلوگیری از خام فروشی است که تا کنون ۲۱ محصول نهایی در زنجیره ارزش را به سرمایه گذاران معرفی کرده ایم تا هر کدام از آن‌ها بر اساس نیاز خوراکشان در هر کدام از این محصولات بتوانند سرمایه گذاری کنند. 

سوال: واحدهای اقتصادی برای تامین نقدینگی به چه صورت عمل می کنند؟

کریم پور:اجرای عرضه اعتباری محصولات پتروشیمی به‌منظور تأمین سرمایه در گردش واحدهای صنایع تکمیلی، همچنین احیای واحدهای تولیدی راکد و زیر ظرفیت به‌دلیل کمبود نقدینگی و اشتغال‌زایی و حفظ اشتغال موجود از سیاست‌های شرکت ملی صنایع پتروشیمی در دولت سیزدهم است.

بیشتر واحدها برای تامین مواد اولیه و تکمیل واحدهای خود مشکل داشتند به هرحال یک ابزار جایگزین خط اعتباری است .

پیش‌بینی می‌شود در ماه‌های آتی روند عرضه‌های اعتباری افزایش ‌یابد و شرکت‌های پتروشیمی همسو با راهبرد تکمیل زنجیره ارزش تلاش دارند نیاز صنایع تکمیلی را تأمین کنند.

خرید های اعتباری در حوزه پتروشیمی در حال افزایش است و خام فروشی کمتر شده است.  زنجیره‌های غیر پتروشیمی برای تامین مواد اولیه به جلو بیایند تا همانند خرید اعتباری صنایع پتروشیمی برایشان انجام شود تقریبا از ابتدای سال بیش از ۲۵ درصد خرید از بورس کالا افزایش یافته است و این روند در واحدهای صنعتی هم در حال افزایش است.

سوال: چه شرکت هایی می توانند از  این طرح استفاده کنند؟

غلامی: عرضه های اعتباری بررسی شده و رفع خواهد شد. در صنایع تکمیلی و پایین دستی چندین هزار صنعت داریم و رایزنی هایی انجام شده و مشکلات اعتباریشان برطرف شده است.

خوشبختانه فروش اعتباری مجتمع‌های پتروشیمی سال ۱۴۰۱ با هدف حمایت از صنایع تکمیلی آغاز شد، به‌طوری که پارسال در مجموع در بورس بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان فروش اعتباری انجام شده است. همچنین باید برای مازاد محصولات تولیدی پتروشیمی نیز به‌دنبال سرمایه‌گذار برای تبدیل به محصولات پایین‌دستی با ارزش‌تر باشیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار