رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان دامپزشکی خوزستان :

برداشت میگو از مزارع چوئبده آغاز شد

آقای مکی نیا گفت : روند برداشت میگو بدون هر گونه بیماری از مزارع چوئبده آغاز شده است.

سید محمد مکی نیا رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان دامپزشکی خوزستان گفت: برداشت میگو از سطح مزارع پرورش میگوی مجتمع چوئبده آبادان بدون بروز بیماری و هرگونه تلفات در فصل پرورشی آغاز شده است.

او  پیش بینی کرد این روند تا اواخر مهرماه سال جاری به پایان برسد.

این مسئول با اشاره به عاری نگه داشتن استان از بروز بیماری‌های لکه سفید و AHPND در ۲ سال اخیر گفت : در سال جاری با تلاش و فعالیت مدیران مزارع پرورش میگوی استان و رعایت مدیریت بهینه بهداشتی و امنیت زیستی، همچنین اقدامات مستمر نظارتی و توصیه‌های بهداشتی از سوی تیم کارشناسی دامپزشکی و اجرای سیستم پایش و مراقبت فعال در سطح مزارع تکثیر و پرورش میگو، بیماری‌های لکه سفید ویروسی میگو (WSD) و نکروز حاد هپاتوپانکراس (AHPND) در استان مشاهده نشد.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان دامپزشکی خوزستان ادامه داد: رعایت الزامات بهداشتی تولید، نظارت دقیق بر آماده سازی استخرها، کاهش تراکم ذخیره سازی و استفاده بیش از ۵۰ درصد مزارع از میگوی نرسری شده، به‌کارگیری سیستم چند مرحله‌ای فیلتراسیون آب ورودی به مزارع و آموزش مستمر پرورش دهندگان و همچنین پایین بودن شوری آب از مهمترین عوامل پاک بودن و نبود بیماری‌ها به ویژه بیماری نکروز حاد هپاتوپانکراس (AHPND) در مزارع خوزستان است.

مکی نیا افزود: در همین راستا هفت هزار و ۵۹۰ قطعه (لارو، بچه میگوی نرسری شده و میگوی پرواری) نمونه برداری شده که تعداد ۱۹۲ مورد آزمایش مولکولی PCR و بیش از ۷۰۰ مورد بازدید توسط مجموعه دامپزشکی صورت گرفته است.

او به پرورش دهندگان توصیه کرد که با توجه به تغییرات شرایط دمای هوا، برنامه ریزی برای صید مستمر میگو، تحت نظارت مسئول فنی بهداشتی سایت و ارسال به مراکز عمل آوری مجاز داشته باشند تا فصل پرورشی جاری را با بهترین شرایط و تولید بالا به اتمام برسانند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.