رئیس شورای اروپا قرار است در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل از چین بخواهد مسکو را به پایان جنگ با اوکراین ترغیب کند.

جنگ اوکراین نخستین جنگ همه جانه در قاره اروپا از زمان پایان جنگ جهانی دوم در ۱۹۴۵ به شمار می‌رود. از این رو، کشور‌های اروپایی حساسیت بسیاری درباره این موضوع دارند و می‌کوشند از هر طریقی که شده به این جنگ پایان بخشند. چین به دلیل روابط نزدیک با روسیه یکی از گزینه‌های بروکسل محسوب می‌شود. 

به گزارش خبرگزاری رویترز، براساس اعلام قبلی، قرار است چارلز میشل، رئیس شورای اروپا در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک به طور مستقیم از چین بخواهد اقدامات بیشتر و موثرتری را برای ترغیب کردن روسیه به منظور پایان بخشیدن به جنگ اوکراین و برپایی صلح  انجام دهد. 

میشل قرار است در نشست شورای امنیت سازمان ملل که به طور همزمان با مجمع عمومی تشکیل جلسه خواهد داد خواسته خود را که همان صلحی که نشان دهنده احترام به منشور سازمان ملل متحد است و هسته اصلی این منشور که همانا حفظ تمامیت ارضی یک کشور است را مطرح کند. 

قرار است میشل سپس رو به هیات چینی در شورای امنیت اعلام کند «به عنوان کشور‌های مسئول بیایید اقدام به ترغیب روسیه برای پایان بخشیدن به جنگ اوکراین کنیم که تاکنون خسارات و تلفات زیادی برجای گذاشته است.» 

براساس لیست منتشر شده، ما ژاشو، معاون وزیر خارجه چین ریاست هیات این کشور در نشست شورای امنیت را برعهده دارد و قرار است در این نشست سخنرانی کند. 

چین از معدود کشور‌های مجمع عمومی سازمان ملل بود که در رای گیری پیرامون تقاضا برای خروج نظامیان روسیه از خاک اوکراین مشارکت نکرد. پکن می‌گوید به تمامیت ارضی تمامی کشور‌های جهان احترام می‌گذارد، اما نگرانی‌های امنیتی کشور‌ها (در این مورد گسترش ناتو به مرز‌های روسیه) نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار