قاسمی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

نتیجه ارتباط موثر یعنی گفتگو داشتن موثر

قاسمی گفت: برای داشتن روابط موثر زناشویی باید دو اصل را رعایت کنیم که در این متن به آن اشاره شده است.

زهره قاسمی روانشناس بالینی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره ارتباط موثر گفت:ارتباط موثر یکی از مهارت‌های بین فردی است که متمرکز بر ارتباط است .ارتباط یعنی یکسو من  یکسو دیگر مراجع کننده است . زمانی که یک مراجعه کننده با همسرش به چالش خورده بود و وقتی ریشه یابی کردیم متوجه شدیم  این دو مشکلاتشان در ارتباط موثر است و آن ها المان‌های این ارتباط را بلد نیستند.

او در ادامه گفت: خانم مراجعه کننده وقتی میخواست با همسرش ارتباط بگیرد  نمی‌توانست گفتگوی موثری را داشته باشه، زیرا این خانم اصلا در گفتگو با همسرش گوش دادن فعال) نداشت و وقتی همسرش با او صحبت میکرد اصلا توجه وتمرکز نسبت به صحبت‌های همسرش نداشت و تماس چشمی در این گفتگو را رعایت نمیکرد و نهایت این گفتگو به گفت و گو بدی تبدیل میشد.

قاسمی بیان کرد: اولین آموزش من به این خانم این بود که وقتی همسرش راجع به موضوعی صحبت می کند حتما کنارش بنشیند و گوشی خودش را کنار گذاشته و تماس چشمی برقرار کند. تمام این موارد المان‌های گوش دادن فعال هست و در ادامه حتما همدلی داشته باشد واگر لازم قدردانی هم است این  چاشنی را به گفتگویشان اضافه کنند. به همین سادگی میتونیم یک گفتگو موثر را رقم بزنیم که منجر به ارتباط موثر خواهد شد.

او تصریح کرد: موضوع بعدی در این زوج درخواست‌های خانم از همسرش بود که باعث چالش‌های زیادی شده بود. علت  تمامی این چالش‌ها در این زوج این بود که خانم وقتی میخواست از همسرش درخواستی کند به جای اینکه اول در گفتگو نیازش و احساسش مطرح کند افکارش را مطرح میکرد.

قاسمی بیان کرد: همانطور که می‌دانیم افکار مبهم و نامفهوم بود که خانم توقع داشت همسرش این فکر مبهم را متوجه شود که در این بین به طور مثال زن احساس میکنم که همسرش به او اهمیت نمی دهد و به بحث  تبدیل می شود.

او متذکر شد: برای اینکه یک درخواست در یک گفتگو موثر صورت بگیرد اول نیاز خود را  و بعد حسش را به همسرش منتقل کند تا بتوانند شرایط اولیه یک گفتگو را شکل بدهند. همین تغییر باعث می شود همسرش  رمز گشایی کند و  گفتگو شکل بگیرد.

قاسمی گفت:ارتباط موثر یعنی داشتن گفتگو موثر در ادامه گفتگو موثر یعنی گوش دادن فعال ،گوش دادن فعال یعنی  توجه وتمرکز،توجه وتمرکز همدلی و قدردانی یعنی شکل گرفتن یک رابطه خوب و مناسب را به همراه خواهد داشت.

او تصریح کرد:اگر این فرمول‌ها درک شود حتما ما مهارت ارتباط موثر را یاد خواهیم گرفت و با داشتن این مهارت‌ها در ارتباط‌های خودمون میتوانیم تاب آوریمان را ارتقاء دهیم و با تاب آوری بالا حتما راه سخت را هموارتر خواهیم کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار