پایش دائمی مسجد امام اصفهان در حوزه فرونشست

مسجد تاریخی امام (ره) اصفهان در زمینه آسیب‌های احتمالی در حوزه فرونشست بصورت دائمی پایش می‌شود.

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان گفت: با توجه به پدیده فرونشست که چند سالی است به‌واسطه تداوم خشک‌سالی گریبان‌گیر دشت بزرگ اصفهان شده پایش دائمی بنا‌های تاریخی استان ازجمله مجموعه میدان امام (ره) (نقش‌جهان) و بازار بزرگ اصفهان با بیش از ۱۰۰‌هزار مترمربع وسعت در دستور کار این اداره‌کل قرار دارد.


حمیدرضا محققیان با بیان اینکه کارشناسان این اداره‌کل ضمن تایید بروز برخی ترک‌ها بر بدنه این مسجد که صرفاً فرونشست منشأ بروز آن‌ها نیست، افزود: کارشناسان معتقدند در حال حاضر خطر جدیدی این مسجد را تهدید نمی‌کند و ترک‌ها متعلق به چند سال اخیر است که بسیاری از آن‌ها حتی فعال هم نیست.


او با اشاره به اینکه آخرین بررسی‌های میدانی در خصوص این بنای تاریخی متعلق به هفته گذشته است گفت: برای مسجد امام (ره) اصفهان در حال دریافت بودجه‌های پژوهشی و مطالعاتی جدید از وزارتخانه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هستیم.


مسجد تاریخی امام (ره) اصفهان یکی از مهم‌ترین مراکز تاریخی و مذهبی واقع در ضلع جنوبی مجموعه جهانی میدان امام است که هرساله هزاران گردشگر از آن بازدید می‌کنند.


این مجموعه تاریخی در عصر سلطنت شاه عباس اول صفوی به عنوان مسجد جامع شهر با بیش از ۱۶ هزار مترمربع وسعت در ضلع جنوبی مجموعه جهانی میدان امام یا نقش‌جهان اصفهان بنا شده است.


تاریخ برخی کتیبه‌های این مسجد حاکی است که ساخت و ساز در این مسجد تا سال‌های ۱۰۷۷ و ۱۰۹۵ هجری قمری یعنی حدود ۱۰۰ سال ادامه داشته است.


مسجد تاریخی امام اصفهان ۱۵ دی ۱۳۱۰ هجری شمسی با شماره ۱۰۷ ثبت ملی و چهارم آبان ۱۳۵۸ هجری شمسی با شماره۱۱۵ همراه با مجموعه میدان امام اصفهان ثبت جهانی شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.