انتشار مقاله اثربخشی و ایمنی فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن کوویران برکت در یکی از معتبرترین نشریات علمی بین‌المللی

مقاله اثربخشی و ایمنی فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن کوویران برکت در ژورنال پزشکی بریتانیا BMJ منتشر شد.

واکسن  کرونای برکت یک واکسن کاملا بومی است که توسط دانشمندان کشورمان در دوران شیوع کرونا تولید شده است.

واکسن برکت ایمنی‌زایی زیادی در برابر سویه‌های مختلف ویروس کرونا داشته و از اثربخشی زیادی برخوردار است.

مجله BMJ یکی از قدیمی‌ترین مجلات پزشکی جهان است که اولین نسخه خود را در ۳ اکتبر ۱۸۴۰ به عنوان مجله پزشکی و جراحی استانی منتشر کرد و سپس با مجله پزشکی لندن متحد شد و از ژانویه ۱۸۵۳ به عنوان مجله پزشکی وابسته منتشر شد. چهار سال بعد در ژانویه ۱۸۵۷ این مجله ادغام شده به مجله پزشکی بریتانیا تبدیل شد. 

عنوان این مجله در سال ۱۹۸۸ به BMJ کوتاه شد و سپس در سال ۲۰۱۴ به BMJ تغییر یافت.

پس از انتشار گزارش مطالعه بالینی فاز‌های یک و دو واکسن ایرانی برکت و کارآزمایی بالینی واکسن برکت پلاس، مقاله فاز ۳ کارآزمایی بالینی این واکسن کرونا در نشریه بریتانیایی پزشکی BMJ پس از داوری داوران و متخصصین شناخته شده این حوزه منتشر شد.

مطالعه اثربخشی، ایمنی و یافته‌های ایمنی‌زایی اکتشافی دو دوز ۵ میکروگرمی واکسن BIV۱-CovIran مشهور به واکسن برکت که در شش شهر ایران از جمله بوشهر، اصفهان، کرج، مشهد، شیراز و تهران با ۲۰ هزار نفر شرکت کننده و اولین واکسن یا تزریق دارونما با تزریق به اولین شرکت کننده در ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۰ در تهران و آخرین واکسن یا تزریق دارونما به آخرین شرکت کننده در مطالعه در ۲۴ تیر ۱۳۹۰ در اصفهان انجام شد در این نشریه معتبر بین المللی حوزه پزشکی منتشر شده است.

 

انتشار مقاله اثربخشی و ایمنی فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن کوویران برکت در یکی از معتبرترین نشریات علمی بین المللی


نتایج این مطالعه حاکی است یک رژیم دو دوز واکسن کووایران برکت اثربخشی ۵۰.۲ درصدی را در برابر کووید-۱۹ علامت دار، ۷۰.۵ درصد در برابر بیماری شدید و ۸۳.۱ درصد را در برابر بیماری بحرانی نشان داده است. همچنین این مقاله متذکر گردیده است که واکسیناسیون با این واکسن به خوبی تحمل شده و هیچ نگرانی ایمنی برای آن در طول مطالعه مطرح نشده است.

قابل ذکر است واکسن کووایران برکت اولین واکسن ایرانی علیه کووید ۱۹ بود که موفق به دریافت مجوز مصرف اضطراری از سازمان غذا و دارو گردید. این واکسن حاوی ویروس کشته شده کرونا از صفر تا صد در داخل کشور توسعه یافته و در خطوط تولید شرکت شفافارمد گروه دارویی برکت به تولید انبوه رسیده و در گام بعد واکسن برکت علیه سویه اومیکرون نیز با نام برکت پلاس توسعه یافته و به تولید رسید و در ماه‌های گذشته پس از اخذ مجوز از سازمان غذا و دارو در حال استفاده می‌باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار