گلایه کشاورزان جنوب کرمان از کمبود کود

کود مورد نیاز کشاورزان جنوب استان کرمان از ۱۰ کیسه در هر هکتار به ۳ کیسه رسیده که گلایه آن‌ها را در پی داشته است.

کشاورزانی که در جنوب کرمان، ذرت می‌کارند می‌گویند: با کمبود کود مواجه شدند و از توزیع کود مورد نیاز رضایت ندارند.

کشاورزان معتقدند برای تهیه باقیمانده کود مورد نیاز مجبورند آن را در بازار با ۲ تا ۳ برابر قیمت خریداری کنند که این مسئله روی قیمت محصولات نیز تاثیر دارد.

براساس گزارش‌ها، فاریاب در زمینه کشت ذرت با سطح کشت ۱۳ هزار هکتار در جنوب استان کرمان در رتبه اول قرار دارد و  بعد از آن قلعه گنج و سپس شهرستان کهنوج  می باشند.

یکی از کشاورزان با اشاره به اینکه ذرت، نیاز زیادی به کود ازت دارد، گفت: هم اکنون دریافتی ما در هر هکتار ۳ کیسه کود است که قول دادند این تعداد افزایش می‌یابد.  

 یونس زاده، مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان گفت: به دلیل مشکلات به وجود آمده با پتروشیمی‌ها، ۲ ماه هیج کودی ارسال نمی‌شد و کود کم بود  و تنها ۱۵ روزی است که کود به دست ما رسید.

او  با رد اینکه کود در بازار آزاد به وفور در دسترس می‌باشد، افزود: اگر کمیته پایش سازمان، کود دولتی در بازار ببیند برخورد می‌کند، متخلف جریمه می‌شود و حتی احتمال پلمب مرکز فروش وجود دارد.

اعظمی، نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس و سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی هم در این خصوص گفت: البته همیشه کود با قیمت دولتی یک یا ۲ کیسه کم‌تر داده می‌شود؛ اما برای محصولات استراتژیکی همچون: گندم و چغندر قند گلایه‌ای از کمبود به ما گزارش نشده است.

او افزود: کمبودی برای کود‌هایی از نوع فسفات و پتاس وجود ندارد و به اندازه کافی توزیع شده است؛ اما کود ازته یا اوره حدود ۲ ماه به دلیل اختلاف دولت و پتروشیمی‌ها عرضه نشده بود که هفته گذشته وزیر جهاد کشاورزی در مجلس اعلام کرد که دیگر مشکل کود نداریم و کشاورزان درکوتاه ترین زمان کود ازته خود را تهیه کنند.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برای محصولات استراتژیکی، همچون: گندم، ذرت و چغندر دولت کود اوره را با قیمت دولتی ارائه می‌کند، ادامه داد: کود اوره با ۲ قیمت وجود دارد که یکی با قیمت دولتی یک میلیون و ۵۰۰ هزار ریال و دیگری با قیمت‌های آزاد ۴ یا ۵ میلیون ریالی فروخته می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار