محمد مهدی کاظمی، معاون متوسطه آموزش و پرورش گفت: دوره متوسطه اول فرصتی برای شناسایی علایق و استعداد دانش آموزان و هدایت آنها به سمت رشتههای مورد علاقه آنهاست.
وی افزود: مشاوران تحصیلی در مدارس حضور دارند اما تعداد آنها خیلی محدود است. از این رو آموزش و پرورش درصدد جذب مشاور است. با این حال باور ما این است که بهترین فرد معلم کلاس درس است که استعدادهای بچه ها را در کلاس شناسایی میکند.
وی همچنین گفت: برای سال تحصیلی جدید اقداماتی در هدایت تحصیلی بچهها انجام شد و در تستها و آزمونهایی که برگزار میشد، تغییراتی ایجاد کردیم تا استعداد بچهها بهتر شناسایی شود. از سال گذشته سرویس دانش آموزان استثنایی رایگان است و این خدمت توسط شهرداریها ارائه میشود. در قانون بودجه امسال نیز به این موضوع اهتمام شده است.
معاون متوسطه آموزش و پرورش اظهار کرد: امسال حدود ۱۱۹ هزار مدرسه پذیرای دانش آموزان هستند. بیش از ۹۳۰ هزار فرهنگی داریم و ما در حال تولید و توزیع ۱۵۳ میلیون جلد کتاب هستیم. فرآیند تولید کتب درسی از یک سال قبل آغاز میشود تا به موقع به دست دانش آموزان برسد. مهر امسال بیش از ۵۰ هزار کلاس درس را بهسازی کردیم و ۲۰۲۰ فضای آموزشی در سال تحصیلی جدید ساخته شد. همچنین تولید کتاب درسی سال آینده نیز از دو سه ماه قبل شروع شده است. از بهمن و اسفند نیز فرآیند بازگشایی مدارس در سال تحصیلی بعد را رقم میزنیم و از هماکنون برای مجوز جذب نیروی انسانی دانشگاه فرهنگیان و جذب از طریق ماده ۲۸ برنامه ریزی میکنیم.
کاظمی با بیان اینکه در حال حاضرحدود ۵۰۵ مدرسه تکنفره داریم، درباره گسترش مدارس به منظور محقق شدن عدالت آموزشی گفت: چندین مدرسه دو نفره و سه نفره داریم. در دوره متوسطه اول و دوم هم بستر را به گونه دیگری متفاوت کردیم و مدارس شبانه روزی را در راستای عدالت آموزشی احیا کردیم. چند سالی در خصوص مدارس شبانه روزی غفلت شد ولی بنای دولت سیزدهم این بود که مدارس شبانهروزی را تقویت و فرصت آموزش را برای همه دانش آموزان فراهم کند.
وی ادامه داد: امسال در چندین منطقه و استان که مدرسه شبانه روزی وجود نداشت به ویژه در استانهای مرزی، مدارس شبانه روزی ایجاد شد تا فرصت آموزشی برای دانش آموزان ایجاد شود. برخی از دانش آموزان ممکن است به مدارس شبانهروزی تردد کنند. این بستر ایجاد شده است که دانش آموزان از آموزش محروم نشوند حتی برخی مدارس شبانهروزی ما نمونه دولتی هستند که خدمات متفاوتتری را به دانش آموزان مستعد ارائه میدهند. سال گذشته حدود ۱.۸ درصد توسعه در پایه دهم رشته ریاضی داشتیم و امسال نیز حداقل ۱.۵ درصد این رشته را در این پایه توسعه میدهیم. کشور به نیروی ماهر نیاز دارد. در وهله اول نیازمند آمایش منطقهای هستیم تا در این راستا نیازسنجی شود.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: رویکرد ما توسعه آموزشهای فنی حرفهای و کار و دانش است. نسبت به ساماندهی برخی رشتهها اقدام شد. بیش از ۴۷ رشته را متوقف و رشتههای جایگزین برای آن معرفی کردیم چراکه این رشتهها دیگر نیاز بازار منطقهای نبودند و یا استانداردهای لازم را نداشتند، از این رو طبیعتا ما باید تغییراتی در این رشتهها میدادیم.