مهرداد بذرپاش در حاشیه مراسم افتتاح دهمین نمایشگاه حمل و نقل ریلی گفت: نیاز بازار داخل در حوزه حمل ونقل ریلی زیاد است که در همین راستا شرکت های زیادی می توانند فعال شوند.
به گفته وزیر راه وشهرسازی، ما محدودیت ناوگان در حوزه لوکوموتیو، واگن باری و مسافری داریم و من تکلیف جدید برای شرکت راه آهن قرار داده ام که ظرف یک سال آینده تعداد ناوگان را به شکل قابل توجهی افزایش دهند و ناوگان مسافری را هم در اولویت قرار دهند که این حجم از تقاضا در ایام خاص و یا ایام غیر خاص باید پاسخ داده شود چراکه صنعت ریلی یک صنعت محبوب بین مسافران و متقاضیان است.
وی ادامه داد: صنعت راه آهن یک صنعت ایمن و ارزان است اما ما محدودیت ناوگان داریم. خوشبختانه در توسعه شبکه خدمات الکترونیکی و توسعه ناوگان اتفاقات خوبی رخ داده است به طوری که داخلی سازی در این حوزه اتفاق افتاده است.
بذرپاش افزود: در گذشته برای سوزن های صنعت ریلی هم وابسته بودیم اما در حال حاضر شاهد آن هستیم که در خدمات سیگنالی و موتور به خودکفایی رسیده ایم.
او اظهار کرد: در تولید ترمز واگن و ترمز لوکومتیو و حتی در ریل به خود کفایی رسیده ایم.
وزیر راه و شهرسازی گفت: صنعت راه آهن و ریل به پیشرفت قابل توجهی رسیده اما کافی نیست چرا که ایران سرزمین فرصت لجستیکی و ترانزیتی است دور نمای خوبی برای این موقعیت جغرافیایی قرار داده ایم و همه شرکت ها باید هرچه سریعتر اقدامات بالقوه خود را بالفعل کنند.
بذرپاش با اشاره به توافقهای بینالمللی در حوزه ریلی اظهار کرد: برای خطوط ریلی شرق کشور از شمال جنوب که از چابهار آغاز میشود تا زاهدان، امروز جلسهای تشکیل شد و همه تلاشمان این است که مسیر ریلی چابهار به زاهدان تا سال آینده به بهرهبرداری برسد. این خط یکی از راهبردیتری خطوط ریلی کشور و مورد تاکید مقام معظم رهبری است و برای مردم این منطقه اهمیت زیادی دارد که عملا کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب کشور را در دستور کار قرار میدهد.
وی ادامه داد: همزمان قراردادی در بندر چابهار با طرف خارجی منعقد میکنیم که اگر این خط ریلی راه بیفتد، یک فرصت بیسابقه را نصیب کشور خواهد کرد. یا سایر خطوط ریلی شمال به جنوب که از بندر شهید رجایی آغاز میشود؛ همچنین خط ریلی رشت به کاسپین اگر به بهرهبرداری برسد، از طریق خطوط ریلی از دریا به دریا متصل خواهیم بود این هم اتفاق بیسابقهای است که از دریای شمال به دریای جنوب متصل میشویم.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تکمیل کریدور شمال به جنوب غرب کشور گفت: این کریدور هم از بندر امام خمینی آغاز میشود تا مرز بازرگان ادامه دارد که توسعه جادهای و ریلی را در دستور کار داریم.
بذرپاش با اشاره به تغییر تکنولوژی قطارهای برقی بیان کرد: توافقات خوبی با خارجیها در دستور کار داریم، مسیر تهران به اصفهان که قبلا شروع شده اما معطل مانده بود و اکنون موانع برداشته شده است و پروژه بهسرعت ادامه دارد.
او گفت: قطار سریعالسیر تهران به مشهد را هم به راهآهن تفویض کردیم و تا حد زیادی پیشرفت داشته و امیدواریم بتوانیم تا چند ماه آینده عملیات اجرایی این پروژه را هم آغاز کنیم که عملا تغییر فناوری در این بخش را شاهد خواهیم بود.
گفتنی است دهمین نمایشگاه بینالمللی حملونقل ریلی، صنایع، تجهیزات و خدمات وابسته از امروز (سهشنبه، چهارم مهر) تا هفتم مهر در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تهران با بیش از ۱۰۰ شرکت تولیدکننده، دانش بنیان و فعال این عرصه برگزار میشود.