مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در حاشیه مراسم روز جهانی دریانورد گفت: از واگذاری بنادر به بخش خصوصی که تمایل به سرمایهگذاری داشته باشند در هرکدام از ظرفیتهای اپراتوری در بنادر چه در پسکرانه و چه در خود بنادر استقبال میکنیم.
وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: به بانک ها، نهادهای عمومی و نهادهای وقفی اعلام کردیم اگر تمایل به سرمایهگذاری در این بخش را دارند تسهیلات خوب در اختیار شرکتها بگذارند و مقررات دست و پاگیر را هم از پیش روی شرکتها برداشتهایم.
او گفت: تکمیل اسکلههای ریلی در سواحل کشور به ویژه سواحل شمالی از جمله بندر امیر آباد که جزو بنادر راهبردی ماست ضروری است و بندر امیر آباد با توجه به تردد چندین کشور شمالی از آن مورد استقبال قرار گرفته است و کشورها تمایل به سرمایهگذاری و یا استفاده از این بندر را داشته اند که نیازمند اسکله رورو بود که تصویب شد.
او اظهار کرد: مصوبات برای سفارشگذاری تجهیزات بندری انجام شده و برای برخی از آنها این مصوبات در حال اخذ شدن است و برخی از این سفارشگذاریها از طریق شرکتهای داخلی انجام شده و برخی از تجهیزات هم سفارش از خارج بوده که در حال تامین شدن است.
وی تصریح کرد: اقداماتی که در دستور کار رئیسجمهور و دولت است تکمیل زنجیره کریدور شمال جنوب و شرق و غرب در شبکه ریلی است و هرچند محدودیت منابع داریم اما این مهم از دستور کار ما خارج نمیشود و در تمام صحبتها و تاکیدات رئیسجمهور تکمیل کریدورها مطرح میشود.
وزیر راه و شهرسازی درباره اقدامات انجام شده در تکمیل شبکه ریلی در کریدورهای شمال- جنوب و شرق به غرب گفت: در حال حاضر قطعه ریلی چابهار -زاهدان در مسیر کریدور شمال -جنوب بیش از ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تلاش میکنیم تا پایان دولت این پروژه به پایان برسد. از این مسیر قطعه خاش به زاهدان باقیمانده و حفاری تمام تونل ها این مسیر تمام شده و روسازی در حال انجام است.
وی با بیان اینکه خط آهن چابهار خط مهم در مسائل اقتصادی محسوب میشود، تاکید کرد: در آستانه انعقاد قرارداد نهایی با اپراتور هندی در بندر چابهار هستیم و اتصال این مسیر به بندر چابهار میتواند فرصتهای اقتصادی برای کشورمان ایجاد کند.
بذرپاش ادامه داد: مسیر ریلی رشت به کاسپین تا دو ماه دیگر متصل می شود و این آرزوی دیرین ما بود که دریای شمال به آبهای جنوب به متصل کنیم و قطعا این مسیر ریلی به ظرفیت ترانزیت کشورمان اضافه میکند.
وی با بیان اینکه با بیان اینکه علمیات ساخت راهآهن رشت - آستارا آغاز شده و احتمالا تغییراتی در مسیر انجام شود، اظهار کرد: خط آهن رشت- آستارا بخش مرکزی کریدور شمال -جنوب است و در ساخت این پروژه هم از گذشته مطرح بوده که توانستیم به اجرا برسانیم.
وزیر راه و شهرسازی افزود: با کشور ترکیه برای کریدور شرقی غربی توافقات خوبی داشتیم و البته درباره قطعه شلمچه -بصره هم با عراق توافقات خوبی انجام شده و درباره این پروژه از نیم قرن پیش در کشور صحبت می شد اما یا طرف عراقی به میدان نمی آمد یا طرف ایرانی همتی برای این پروژه نداشت اما امروز هر دو کشور جدی هستند و در دولت عراق و ایران مصوبات لازم اخذ شده و علمیات اجرایی آن آغاز شد و از این مسیر دسترسی ما به دریای مدیراته و شمال اروپا ایجاد میشود.
وی با بیان اینکه در حوزه اقتصاد دریا با حدود ۵ هزار و ۶٠٠ کیلومتر سواحل هنوز به آن نصاب بهرهبرداری نرسیده ایم، گفت: خوشبختانه اخیرا در انسجام دستگاه های بهره بردار در این حوزه اتفاقات خوبی رخ داده و احکام خوبی برای اقتصاد دریا محور پیشنهاد داده شده است.
وی ادامه داد :برنامه هفتم توسعه با محوریت دریا دیده شده تا در بخش اقتصاد دریا محور و توسعه دریا ، دستگاهها به صورت مشخص تر ایفای نقش داشته باشند .
وزیر راه و شهرسازی درباره انعقاد قرارداد نهایی با اپراتور هندی بندر شهید بهشتی و همچنین انتشار خبری از رسانههای هندی مبنی بر لغو مناقصه خرید تجهیزات بندر شهید از سوی اپراتور هندی تاکید کرد: به زودی قرارداد نهایی با اپراتور هندی بندر شهید بهشتی به امضا می رسد، مذاکراتی با هندیها انجام شده و طرف هندی برای ادامه کار در بندر چابهار مصمم است و اگر هم هند تمایلی به ادامه فعالیت در بندر چابهار نداشته باشد این بندر آنقدر جذاب است که هر کشوری تمایل سرمایه گذاری در این بندر را دارد و با اتصال بندر شهید بهشتی چابهار به شبکه ریلی به ارزش افزوده این بندر اضافه میشود.
جمع بندی قرارداد هندی در بندر چابهار بعد از ۱۲ سال بلاتکلیفی
در ادامه این برنامه علیاکبر صفایی مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در جمع خبرنگاران گفت: قرارداد هندیها در بندر چابهار پس از ۱۰ الی ۱۲ سال بلاتکلیفی جمعبندی شد.
وی افزود: این جمعبندی را برای معاون حقوقی رئیس جمهور تا هفته آینده میفرستیم و با تأیید این فرآیند کار به سرعت پیش خواهد رفت همچنین همین موضوع را هندیها در داخل کشور خود دنبال میکنند.
وی تأکید کرد: فرمت قرارداد با طرف هندی در بندر چابهار نهایی شده است و این قرارداد به هر شکل که باشد منافع ایران را تأمین میکند.